Ja så här kan det gå.

Jag har en villa med eget vatten. Vattenreningen fungerade inte som den skulle så jag ringde en väl renomerad rörfirma i Bollnäs.
Vattnet smakade dåligt o var missfärgat. Filter insatserna var nybytta. Det visade sig vid konsultationen att luftbubblan i hydroforen inte fungerade tillfredsställande. Vilket var viktigt för att reningsprosessen skulle fungera.
Efter ca 4 timmar konstaterade hantverkaren att han var klar och att det "nog" skulle fungera. Om inte skulle jag återkomma för att montera en "självluftare" på hydroforen.
Några dagar senare började vattnet åter smaka järn. Jag kontaktade firman som skickade ut en ny hantverkare för att montera "självluftaren".
Åter några dagar senare smakade vattnet igen järn och den utlovade "bubblan" i hydroforen lyste med sin frånvaro.
Räkningen dyker i samma veva upp på 8000:- Jag skulle betala dubbla resor på sammanlagt 1500:- resten, jobb o delar. Dessutom hade jag blivit debiterad drygt 2000:- för en injustering av driftstermostat för fjärrvärme. Mycket märkligt eftersom jag eldar med ved.
Självklart ringde jag upp firman.
När jag beställde jobbet så hade denna firma lovat att skicka en montör som bodde på min ort för att jag skulle slippa reskostnader från stationeringsorten för firman.
Efter disskusion så " prutades " halva reskostnaden bort och jag " slapp " betala för injusterineg av Drifttermostaten.

Jag har nu betalat en räkning på ca 5000:- och mitt problem med dåligt vatten kvarstår.

Hur skall man gå till väga? Ska man bråka ytterligare lr svälja o anlita annan firma???

Känns inte bra att betala ett jobb som inte ger resultatet man blivit lovad.
Detta måste vara vad som kallas " Hantverkarfasoner "

MVH// Micke.
 
Det är lite båda delar. Sett ur hantverkarens perspektiv så är det svårt eller omöjligt att lämna utfästelser om en funktion som de kanske inte kan kontrollera fullt ut. En annan sak hade varit om de sålt hela lösningen till dig från början kanske. Ett annat sätt att inte få obehagliga överraskningar är att avtala om fastpris, eller takpris, även om det tenderar till att fungera som bankernas bundna räntor...

Men å andra sidan så borde en välrenomerad firma ha så pass mycket erfarenhet att de vet vad de gör i samband med att de åtar sig ett jobb. För man kan bli sur för bra mycket mindre än att lägga ut 5000 för något som inte funkar.

Men att du inte har någon luft i hydroforen tycker jag låter konstigt, då borde din pump starta i princip samtidigt som du öppnar en kran? Luftbubblan är ju till för att få en "tryckbuffert" i ditt tappvattensystem
 
Ja pumpen startar direkt när jag tappar vatten. Detta i sin tur medför att jag ej syresätter vattnet. Resultat blir att "järnfiltret" ej fungerar. Därav anledning till att jag anlitade rörfirman.

//Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.