galento
Hej,vi har en 150 L rostfri hydrofor som jag tycker man får lufta oftare jämfört med några år sen.Brukar tappa ur kärlet helt och sen starta pumpen igen.Om luften skulle läcka ut borde väl vatten också läcka ut eller ??? Ser inga vattenläckage iallafall,finns det någon som har nåt tips om detta ?:confused:
 
Om du inte öppnar så det kommer in luft i tanken så får du inte ut allt vatten.Så ta ur manometern så den kan andas så skall du se att det blir bättre.
Sen kan det ju vara så att du har mycket järn i vattnet.Järn äter syre när det rostar i tanken och det kan ta ganska fort på bubblan...
 
Skaffa en kompressor och tryck in luft, mycket mera effektivt. Vid pumpstart kan luftnivån vara ända nere vid utloppet, då slits pumpen mindre. När du fyller på med luft måste du släppa ut vatten samtidigt.

Prototypen
 
Har du en luftpåfyllningsnippel i toppen på kärlet, kanske läcker luften ut där? Men visst skulle man tycka att det är som du säger att vattnet borde läcka ut om luften gör det eller...??
 
galento
Hejsan,visst öppnar jag ( den nya ) kulventilen i toppen av tanken när jag tappar vattnet,har dessutom en blindplugg i kranen.Har gjort på samma sätt sen vi flyttade hit och då räckte det med 2 ggr/år nu är det minst 4-5.
i och för sej en enkel operation men man undar vad det kan bero på.Och det är ju bra att inte slita onödigt på pumpen för den ligger 134m ned i hålet:(

Trycka in tryckluft,ja det är ju en variant men det har funkat bättre tidigare och skönt att slippa dra luftslang eller kompressor.
 
Men vad säger du! 134m djupt borrhål. Här är hålet 34m. Det är konstigt att det kan variera så mycket inom ett så litet område. Våra borrhål ligger kanske max 70m isär.
 
Har du nivårör, kolla om det läcker. Blanda lite såpa med jummet vatten och pensla på där det kan tänkas läcka. En liten por (rosthål ) i tanken kan gör att luften läcker ut så pensla på såpvatten.
 
galento
tussee skrev:
Har du nivårör, kolla om det läcker. Blanda lite såpa med jummet vatten och pensla på där det kan tänkas läcka. En liten por (rosthål ) i tanken kan gör att luften läcker ut så pensla på såpvatten.
Ska testa detta,tack.;)
 
Hur slutade det?
 
galento
Hej tussee.Ursäkta den långa svarstiden.Testade och nästa gång jag luftar den ska jag täta om den översta anslutningen till sikt/nivåröret.Brukar ha kranarna till nivåröret stängda.Tack för tipset.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.