lindbergevelina skrev:
Vill säga hej! Vi är nya på listan att få levererat ett Smålandsvillan Villa Kalmar!! har ej gjort slutbeställning så inget lev.datum men hoppas på maj! blev lite skräckslagen av kalla fakta och ÄlvsbyHus idag.. Men antar att det är så att vi alla kan ha otur.. Berätta gärna om framsteg och funderingar, är till sååå mycket hjälp! :)
Hej,

Jag och tjejen byggde en villa kalmar för lite mer än 1 år sedan och är verkligen nöjda med huset. Dock finns det en sak som jag skulle vilja ändra på om jag fick bygga igen. Köket i villa kalmar är inte alls bra, det finns inga arbetsytor. Om jag skulle bygga igen så skulle jag försöka få uppläggning på köket som det är i Villa nybro, med ingången till köket direkt innanför dörren tillvänster så man får en lång arbetsytan längs entré sidan.

Bara en tanke jag tänkte dela med mig till andra! Lycka till med era bygganden och kolla gärna in på våran blogg. Inte för att den uppdaterat så jätte ofta men det händer. http://blogg.linnd.se!

Mvh//Robert
 
tack för lite mer info.. tog ni en KA som var van vid Smålandsvillan? Skulle ni rekomendera att hitta en besiktningsman själva? vi har ni fått rätt till det, tror det beror på debatten om Älvsbyhus. Er blogg har jag redan följt ett tag :) men tack ändå!! //e
 
Hejsan!
Är är ett till par som ska bygga med SMV, vi har valt ett Villa Nybro. Slutbeställningen är inskickad men än har vi inget prel leveransdatum.. Spännande är det iaf!

http://hasseochhelena.blogg.se
 
Är det normalt att det drar kallt från ytterdörrarna? Man känner att det kommer in kalluft när man står nära dörren och det blir kallt på golvet någon meter ifrån.

Sedan undrar jag om ni som inte inrett er övervåning än har tätat något extra kring vindsskivorna? Det är ju bara två skivor med frigolit på just nu.
 
Danne12345 skrev:
Är det normalt att det drar kallt från ytterdörrarna? Man känner att det kommer in kalluft när man står nära dörren och det blir kallt på golvet någon meter ifrån.

Sedan undrar jag om ni som inte inrett er övervåning än har tätat något extra kring vindsskivorna? Det är ju bara två skivor med frigolit på just nu.
för mig var prio 1 att få färdigt ovanvåningen istället för altaner och annat bling bling just pga att ett mycket bättre inomhusklimat, dom där vindsluckorna var inte mycket till isolering och hela mellanbjälklaget är inte heller något vidare isolerat. Vi sänkte vår elförbrukning duktigt när vi blev klara med isolering på vinden.
 
mype skrev:
för mig var prio 1 att få färdigt ovanvåningen istället för altaner och annat bling bling just pga att ett mycket bättre inomhusklimat, dom där vindsluckorna var inte mycket till isolering och hela mellanbjälklaget är inte heller något vidare isolerat. Vi sänkte vår elförbrukning duktigt när vi blev klara med isolering på vinden.
Vi kommer inte att inreda övervåningen på ett par år så det är inte aktuellt. Vi tänkte mer någon provisorisk lösning.

Ang. ytterdörrarna och justering av dessa. Ligger detta på Smålandsvillan eller är det upp till mig att åtgärda detta nu? Finns det någon tidsmässig gräns för när ansvaret faller på mig?
 
Hejsan! Nu har vi fått veta att vårt hus kommer levereras 19 april :) Känns jättekul!! Hur länge har ni andra fått vänta från dess att huset levererats tills att ni fått tillgång till huset? De pratar nu om 3 veckor, tar det verkligen sån tid? Vi ska ju tapetsera själva och kakla, så det är inget sånt arbete från deras sida.
 
Hej.. vi har inte fått något lev. datum än men har önskemål om mitten på maj. Längtar såååå! Det borde inte ta så lång tid för vitt jag vet så är det just tapetsering + kalking som tar tid. sen ska ju huset "fogas" i skarvar och rör, el etc installeras men räkna ni med en kortare tid iaf! Lycka till! Har ni någon blogg man kan följa?
 
Hasse&Helena skrev:
Hejsan! Nu har vi fått veta att vårt hus kommer levereras 19 april :) Känns jättekul!! Hur länge har ni andra fått vänta från dess att huset levererats tills att ni fått tillgång till huset? De pratar nu om 3 veckor, tar det verkligen sån tid? Vi ska ju tapetsera själva och kakla, så det är inget sånt arbete från deras sida.
Hej och lycka till!

Vi fick vårt hus första veckan i april 2009. Sedan dröjde det några veckor innan det var klart med tapetsering och kakling. Ni kan säkert komma in tidigare än så iom att ni ska tapetsera osv själva (vilket jag INTE avundas er). Prata med monören (han som ska sätta ihop ert hus) om det. Han vet mer och kommer att veta ännu mer när monteringen väl börjat.

Se för övrigt till att huset "fogas" ihop ordentligt och att alla transportskydd plockas bort från modulerna. De skapar annars ett "självdrag i huset som ni INTE vill ha.

PS. Det hjälper till att åka dit med lite hembakta bullar för en glad snickare är en bra snickare! DS.
 
Problemet är väl att få dit en besiktningsman så fort huset är färdigt, vad jag har förstått så kan man inte boka en besiktningsman innan monteringen har påbörjats. Och ni lär inte få tillträde innan besiktning. Vårt hus levererades i Juli och var klart på ca 3 veckor men vi fick vänta en vecka på besiktningsmannen.

Mycket jobb blir det, vi tog omålad fasad, ingen carport/förråd, inget kök och bara kakelförberett i badrum, allt detta gjorde vi själva men vilket slit! Fasaden skall målas en gång till under kommande sommar och sedan skall trädgård påbörjas. Nyckelfärdigt kan man inte påstå att det är... det är lätt att överskatta sin egen förmåga.
 
Vi har fått besked om inflytt den 26e mars nu. Så det känns härligt! Sen är det kök som ska ordnas och tapetsering, fast vi kommer att måla mycket
 
Hej! Vi är precis i "beställningsfasen" av vår Villa Kalmar....känns stort, spännande och lite rörigt. Tar emot alla tips jag kan få om tillval och annat smått och gott. Vi kommer inte att göra så mycket själva. Har fått en låda med lite tapetprover och färgprover och så av vår säljare men ingen lista eller så vilka val som ska göras....tapeterna kändes som om de var från 87 ungefär så vi får se hur vi ska göra där.
-Kan man tex. tjäna på att ta in offerter på andra byggfirmor än de som SMV har för att göra övervåningen?
-Hur kan man annars spara kostnader?
-Vilka tips på tillval har ni?
 
Vad har ni för energiförbrukning på era smålandsvillor? Vilket hus och var ni bor kan vara intressant. Drygt 13000kWh har vi fått angivet för villa Kalmar.
 
Sarcer skrev:
Hej! Vi är precis i "beställningsfasen" av vår Villa Kalmar....känns stort, spännande och lite rörigt. Tar emot alla tips jag kan få om tillval och annat smått och gott. Vi kommer inte att göra så mycket själva. Har fått en låda med lite tapetprover och färgprover och så av vår säljare men ingen lista eller så vilka val som ska göras....tapeterna kändes som om de var från 87 ungefär så vi får se hur vi ska göra där.
-Kan man tex. tjäna på att ta in offerter på andra byggfirmor än de som SMV har för att göra övervåningen?
-Hur kan man annars spara kostnader?
-Vilka tips på tillval har ni?
Vi var inte så noga med tapeterna, det går lätt att tapetsera om. Lägg inte för mycket energi på tapeterna tycker jag. Alt. så kör ni målningsförberett och gör det själva.
Övervåningen kan ni ju ta in offerter från vem som helst. Ska ni göra det på en gång är det lättare att jämföra.
Spara pengar genom att köpa ett hus gör man sällan, snarare tvärtom :)
Kamin, tycker jag är ett toppentillval.
En sak jag stör mig på väldigt mycket är köksfläkten. Den sitter på tok för lågt. Är man normallång ser man inte plattorna som är längst in utan att huka sig. Väldigt irriterande. Förmoldigen svårt att göra någonting åt om man inte gör köket själv iofs.
 
Danne12345 skrev:
Vi var inte så noga med tapeterna, det går lätt att tapetsera om. Lägg inte för mycket energi på tapeterna tycker jag. Alt. så kör ni målningsförberett och gör det själva.
Övervåningen kan ni ju ta in offerter från vem som helst. Ska ni göra det på en gång är det lättare att jämföra.
Spara pengar genom att köpa ett hus gör man sällan, snarare tvärtom :)
Kamin, tycker jag är ett toppentillval.
En sak jag stör mig på väldigt mycket är köksfläkten. Den sitter på tok för lågt. Är man normallång ser man inte plattorna som är längst in utan att huka sig. Väldigt irriterande. Förmoldigen svårt att göra någonting åt om man inte gör köket själv iofs.
Tack för tips om tapeterna! Vi har tänkt att välja enkla ljusa tapeter och sedan ev. sätta fondvägg själv på något ställe. Köksfläkten har vi valt bort och tänker sätta in en egen med kåpa, vi har en låg köksfläkt där vi bor idag och jag är 1,65 och stör mig skitmkt på det!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.