Tänkte den tanken också.

Risken kanske finns att kommunen kan kräva in energideklarationen senare, eftersom den enligt lag ska finnas, men att möjligheten till att låta säljaren bekosta är borta efter 6 månader.

Vore jag köpare så skulle jag se till att det faktiskt finns en deklaration gjord, oavsett om jag är intresserad av innehållet eller ej, för att inte åka på någon kostnad senare.
 
Redigerat:
Deklaration är gjord.

Värmepump - 16 400kWh
Varav varmvattenberedning - 4100kWh
Hushållsel - 10 200kWh

De har inte eldat i kamin.
 
Hur stort är huset? Hur mycket isolering? Hur ser det övriga systemet ut? Golvvärme, radiatorer? Är det dessa som är underdimensionerade?

En 900:a är ju ändå en ganska rejäl pjäs, vad har ni för innerdel? Det låter som sagt som att vp:n inte fungerar som den ska.
 
En årsförburkning på 27 MWh, och du har gjort av med en sjättedel på den kallaste månaden på många år?

Låter normalt, tycker jag.
 
Jo men den intressanta frågan är kanske om 16 000 kwh är rimlig förbrukning med en värmepump, särskillt om den inte orkar värma upp huset till mer än 14 grader, det är ju obetydligt mer än underhållsvärme.

Som sagt vi vet inte så mycket om huset, det kanske är ett gammalt slott på 1000 kvm med oisolerade stenväggar.
 
Problemet här är tvåfaldigt. Dels så blir det inte varmt, redan vid låga temperaturer och dels så drar den mycket ström.

Att det inte blir varmt, kan vara svårt för köparen att se. Såvida de inte varit där när det varit kallt. 14 grader är inte normal temperatur. Det som kan försvåra för er är om det uppenbarligen går att se eller misstänka att huset är dåligt isolerat.

Sedan är det en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt.

Om ni säljer den värmepumpen ni har begagnad och köper en ny stor så blir mellanskillnaden, i det stora hela, inte så stor.
 
Snälla!

I en annan tråd står det att

TS bor i ett timmerhus på 175m2 i 175:mm timmer! Det isolerar nog lika mycket som 30 mm
mineral isolering! Dvs nästan inget. Till detta tillkommer 90m2 källare och mycket dålig isol vind. Jag tror inte huset är lämplig för vintr boende!

TS. Har jag fel? Det är inget illa menat. Du ska kanske skaffa diesel värmare / luktar lite olja men ni slipper frysa.
 
Det borde finnas mer effekt att plocka ur pump och elpatron tycker jag.

Snabbt räknat 31dagar*24*timmar*2,4kw=1800kWh är vad pumpen konsumerat. 2.4 är vad pumpen drar per timme grovt räknat.

4700 - 1000 kWh HH-el ger 3700 kWh som gått åt till värme. Elpatronen har då "bara" spetsat med 1900 kWh dvs ca 2,5 kW i snitt per timme. Nu kan jag inte hur denna LV-pump fungerar men kanske är elparonen spärrad på nåt sätt?

Hur är pumpen inställd vad gäller värmekurva/lutning? Hur många timmar har den gått i december etc.
 
-MH- skrev:
"trots köparens begäran" ? Vad händer om köparen inte begär?
Köparen begär. säljaren betalar. Tror dock att man bara har en viss tid på sig.
 
Thomas59
andersmc skrev:
Själva pumpen syns rimligen väldigt tydligt vid en besiktning, så just vilken modell av pump det är kan aldrig bli ett dolt fel.
Däremot kan det spela roll vad säljaren har gjort för utfästelser. Om han hävdat att värmesystemet fungerade bra så kan han ha vilsefört er. När jag sålt hus har det ofta varit ett formulär man skulle fylla i där en fråga var "har du upplevt att huset varit svårt att värme upp?".
Svårt att se att det skulle vara ett dolt fel.

Om säljaren gjort specifika utfästelser om uppvärmningen kan läget vara ett annat. Svepande utfästelser att "värmen funkar bra" duger troligtvis inte utan det bör nog vara i stil med "vi har hållit 20 grader inomhus och då har uppvärmningen fungerat bra, förbrukningen har då varit xx xxx kWh/år exkl hushållsel och VV"

Enegideklarationen hade ju varit till viss hjälp i detta läge.

Är inte utfästelserna skriftliga så kan det ju bli ett litet bevisproblem.

Frågelistan, som du nämner, har inte tillmätts särkilt högt bevisvärde i dolt feltvister. Skälet är att man i den rättsliga bedömningen har tenderat att utgå från att säljaren är genuint okunnig och i princip inte förstår frågorna.

Ta exempelvis frågan "Har du upplevt att huset varit svårt att värme upp?". Svarar säljaren NEJ på den frågan ses det troligtvis INTE som en specifik utfästelse. Vad säljaren UPPLEVER som SVÅRT är ju högst relativt och vad menas tex med VÄRMA UPP. Är det "värma upp så det är +grader" inomhus eller är det 8, 16, 21 grader? Huset kan ju ha varit uthyrt så SÄLJAREN har inte upplevt svårigheter men det kanske HYRESGÄSTEN har gjort. Som bäddat för tolkningsproblem som ni ser?
 
kamilenski skrev:
Snälla!

I en annan tråd står det att

TS bor i ett timmerhus på 175m2 i 175:mm timmer! Det isolerar nog lika mycket som 30 mm
mineral isolering! Dvs nästan inget. Till detta tillkommer 90m2 källare och mycket dålig isol vind. Jag tror inte huset är lämplig för vintr boende!

TS. Har jag fel? Det är inget illa menat. Du ska kanske skaffa diesel värmare / luktar lite olja men ni slipper frysa.

Även om jag tycker det är oväsentligt i denna tråd har ni specen här:
Byggt år 1920, 175m2 boyta, timmerstomme med träpanel, nyligen invändigt renoverad med vindduk och ny invändig beklädnad, inte tilläggsisolerad, lätt uppvärmd källare och dåligt isolerad vind. Vattenburet radiatorsystem, två murstockar och skortstenar, Inga fungerande eldstäder, tidigare uppvärmd med olja.

Hur som helst, verkar det som att jag får det bekräftat från både IVT och VVS-firma, att anläggningen är underdimensionerad. Jag inser svårigheten med att hävda dolt fel så nu måste jag fundera på hur vi ska investera. Större pump, Bergvärme, braskaminer etc... :S
 
braskamin/insats med att sätta rör i en pipa hade jag börjat med!
 
danielr112 skrev:
braskamin/insats med att sätta rör i en pipa hade jag börjat med!
Jag hade börjat med att dubbelkolla att all effekt av elpatronerna verkligen är aktiverade. Vad är luftvattenpumpen dockad mot en IVT AW 290? Den har ju 9 kW elpatron som kan stötta vid behov.
 
Två murstockar, ingen fungerande. Men hur är det med ventilationen då? Troligtvis är det fritt blås rätt ut, det tar styggt på en anläggning som är underdimensionerad från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.