Men har man en bosch GST 135 så inser man att den ersätter i princip allt som ska sågas förutom lister. Fogsvans släng dig i väggen.
 
MathiasS skrev:
Jaha och helt plötsligt hoppar kloka gubben fram och är sådär jobbigt förnuftig. Kan ingen moderator ta bort detta inlägg som knappast kan höra hemma i detta delforum som ju är byggahus högsäte för onödiga inköp?

I övrigt tycker jag du har helt rätt Janne, men om nu någon vill hjälpa till att investera oss ur lågkonjunkturen så ska det uppmuntras....d^_^b
Nja, i.o.f.s gubbe stämmer nog tyvärr men, klok, det kan diskuteras. I somras skulle grabbarna och jag lägga om taket på frugans föräldrahem. Det resulterade i ett inköp av en +8 ställning runt kåken. Eftersom vi även skulle byta råspont och pappa om tyckte grabbarna att jag behövde en Senco med tillbehör, kompressor, spikpistol och en liten rackare till pappen. Blev en vända till Beijer. Kom så på att vi hade dåligt att kapa med. Behövde både en sticksåg, eftersom Boschen tappat det lilla hjulet till styrningen av bladet, men även en cirkelsåg., då den gamla var mycket mycket trött. Det slutade med ett inköp av Festol, cirkelsåg med två 140 cm skenor, tvingar och en sticksåg av samma märke. Det hade nog blivit billigare att leja för taket, men å andra sidan har man ju lite mer grejer att leka med nu.
 
Havsutsikt skrev:
Men har man en bosch GST 135 så inser man att den ersätter i princip allt som ska sågas förutom lister. Fogsvans släng dig i väggen.
Min GST 135 går en hel del, men den har inte ersatt behovet av fogsvans helt och hållet.
 
Mr Handyman skrev:
Min GST 135 går en hel del, men den har inte ersatt behovet av fogsvans helt och hållet.
Näe, men det gjorde däremot KapGersågen.....
 
MathiasS skrev:
Näe, men det gjorde däremot KapGersågen.....
Det er så sant som det er sagt.
 
Ett skäl till att fogsvansen inte används är att man mer eller mindre är uppfödd med sticksåg och kapger. Det betyder att man heller inte kan hantera fogsvansen på sådant sätt som skulle behövas och som man kunde förr när maskiner inte fanns.

Men ändå....dom gånger maskinerna går bet använder jag en japansåg även om också den börjar få se sig ersatt av bosch multimaster.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Ett skäl till att fogsvansen inte används är att man mer eller mindre är uppfödd med sticksåg och kapger. Det betyder att man heller inte kan hantera fogsvansen på sådant sätt som skulle behövas och som man kunde förr när maskiner inte fanns.
WORD.
När jag anstränger mig att få ett 90° snitt med fogsvansen så blir det väl ca 85° i början och slutar med 70°. :blushing:
Gamla generationen snickare, de där som verkligen var snickare skulle ju skratta ihjäl sig, av att se mig jobba. :)
 
Jag röstar fortfarande för en Multimaster. Jag har en GST135:a men jag kan inte påstå att jag använder den allt för ofta. Min PMF180:a går däremot så mycket att jag överväger att byta den mot en Multimaster.
 
Mikael_L
Jag har använt stickis 42 ggr mer än den gröna multimastern Bosch PMF180.
Men då har det handlat om nybygge. Vid renovering i gammalt hus skulle PMF'en använts betydligt flitigare.
 
Mikael_L skrev:
Jag har använt stickis 42 ggr mer än den gröna multimastern Bosch PMF180.
Men då har det handlat om nybygge. Vid renovering i gammalt hus skulle PMF'en använts betydligt flitigare.

Då är det bevisat, det är viktigare vilket tänkbart arbete som ligger i plan närmaste tiden som styr.:)
 
Jag tror att de som är tveksamma till fogsvansar använder för dåliga varianter. Men en bahco superior så går det mycket lätt att såga, vilket betyder att man inte behöver ta i, och det blir väldigt lätt att såga rakt.
 
Jag använder ofta fogsvansen för att grovkapa långt virke ute i garaget och på liknande platser dit man inte orkar dra fram el och stora maskiner. Superiorn är given, den är grym!
 
Har du ingen tigersåg eller sticksåg så köp en vidare så skulle jag rekmendera dig att köpa en överhandsfräs grymt bra att ha
 
phl skrev:
Jag använder ofta fogsvansen för att grovkapa långt virke ute i garaget och på liknande platser dit man inte orkar dra fram el och stora maskiner. Superiorn är given, den är grym!
Jula säljer/sålde? dom för 149:- :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.