Jaha, då fick en krånglande 5-årig Boschmaskin pensioneras till förmån för en ny med 5-årig garanti.
Boschen fick service vid två-årsåldern när den hade problem och teknikern sa då att det var smuts och avlagringar som åstadkom felet och rekommenderade oss att köra den på varmt vatten, vilket vi naturligtvis inte gjorde då den är konstruerad för att köras på kallt enl tillverkaren. Hur ska man nu göra med den nya är frågan man ställer sig, ska man köra den på varmvatten? Det är uppvärmt med värmepump så kostnaden blir inte så stor utan det är främst maskinens välmåga jag tänker på.
 
Nu har jag inte jobbat som vitvaruförsäljare sista 2 åren, men när jag gick utbildningar mm då, så fick vi lära oss att det är kallvatten som gäller, eftersom enzymer osv i diskmedel "dör", vid över 35-40 grader.
Bör stå i bruksanvisningen? Hoppas den nya maskinen håller betydligt längre. :)
 
Min ett år gamla husqvarna får anslutas upp till 55 grader tror jag. jag kör den i alla fall på varmvatten och det blir rent.
 
Polyester skrev:
Nu har jag inte jobbat som vitvaruförsäljare sista 2 åren, men när jag gick utbildningar mm då, så fick vi lära oss att det är kallvatten som gäller, eftersom enzymer osv i diskmedel "dör", vid över 35-40 grader.
Bör stå i bruksanvisningen? Hoppas den nya maskinen håller betydligt längre. :)
Brukar inte diskmaskinen värma upp vattnet till >60grader? Hur överlever de stackars enzymerna de då?
 
Vad polyester säkert menar är att viss smuts diskas lättare bort i kallt vatten, äggviteämnen stelnar i varmt. Disktabletterna är säkert uppbyggda för att börja diska i kallt. Kanske beror det på vatten kvalitén att jag fått problem, vi har grävd brunn, det i kombination med värmeväxling i nya maskiner är det det som orsakat mitt problem tro?
 
Våran oljepanna skickade upp 80-gradigt vatten till diskmaskinen! :) Gissa om det blev rent, hehe. Nu är det ca 50 när vi bytt till bergvärme...
 
Så klart det värms upp, men tanken är att de stackars enzymerna ska hinna jobba färdigt innan dom går hädan :D
kallt vatten, enzymerna lever livet och gör sitt jobb, vattnet värms upp och varmvattnet tar hand om "grövre" rengöring d^_^b
Var tvungen att kika lite närmare på frågan, hittade det här på Electroluxs hemsida /bruksanvisning
"Tilloppsslang Anslut diskmaskinen till en varm- (max 60°)
eller kallvattensledning."

Rrrrr skrev:
Brukar inte diskmaskinen värma upp vattnet till >60grader? Hur överlever de stackars enzymerna de då?
 
Redigerat:
Kolla upp installationsanvisingarna, i min gamla Husqvara (6år) stod det att varmvatten var att föredra om det var energieffektivare uppvärmning än elslingorna i maskinen (bergvärme m.m).

Det med diskmedets effekt har jag inte hört talas om. Jämför ex med storköksmaskiner då diskvattnet används till många diskar under dagen utan att bytas ut.
 
Moderna diskmedel skall inte ha varmare vatten än 55C.

Gamla maskiner var gjorda för gårdagens diskmedel. De gick i hög temperatur och snabbt.

Moderna maskiner är gjorda för dagens miljövänliga diskmedel. De går med låg temperatur och lääääänge.
 
55 grader är eko programet på min bosch. Normalt jobbar den med temperaturer upp till 75 grader.

Jag antar att en ny maskin idag mår bäst av att kopplas till kallvattnet.
En disk tar ca 1,5h och förbrukar mellan 15-20l vatten, så att koppla den till varmvatten inte ger så dr jättemycket. Varmvattnet borde komma direkt också om det skall ge effekt. Sedan måste ändå maskine värma upp vatten under gång för det kallnar annars.

Jag hade kopplat den till kallvattnet.
 
Varför inte både och, så kan du ställa in det på, ja, vad du vill, säg 45 grader då...
 
JOW skrev:
Varför inte både och, så kan du ställa in det på, ja, vad du vill, säg 45 grader då...
Det finns väl åtminstone sådana tvättmaskiner, som blandar sitt eget vatten. Jag vet inte om det finns på diskmaskiner, det kräver ju två diskmaskinsavstängningar i sånt fall. Har inte sett sådana kranar till kök.
 
Finns det något krav på att ha avstängningsventil på blandaren på diskbänken?
Kan man inte ha en blandningsventil under diskbänken, och efter den en avstängningsventil och sen ledning till diskmaskinen?
 
Jag brukar resonera att kallvattenanslutning är för rengöringens skull bäst, men det behöver inte betyda att en varmvattenanslutning är sämre.

Vad man kan göra för att kompensera för varmvatten är att förtvätta disken, speciellt om man har intorkade matrester som innehåller äggviteämnen som annars biter sig fast ännu värre med varmvattenbehandling (koagulerar)
Storkök kan köra enbart varmvatten då dom kör med högre vattentryck och inga intorkade matrester.
 
Vid vilken värme blir det problem med äggviteämnen som koagulerar?
Min tanke om att ansluta med varmvatten ligger enbart på det ekonomiska planet, om man nu har någon värmepump som gör varmvatten, eller eldar ved.
Men det kanske är en försumbar summa, hur många liter vatten värmer en normal diskmaskin per disk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.