Har en öppen spis med en enkel kamin i källaren, aldrig använd av mig då skorstenen inte är provtryck på några år. Saknas lite tätning där kaminens rör går upp i skorstenen. Är ganska sugen på att skaffa en spiskassett, Keddy eller liknande, som extra värmekälla under vintern. Är det värt att låta installera en kassett på kanske 10kW, eller duger den enkla varianten jag redan har lika bra? Ska jag koncentrera mig på att bara få den befintliga funktionsduglig??

30303571.jpg

Hur stor effekt kan man räkna med att kaminen ger? Förbränningsrummet är enkelt och det finns inga flänsar på dess utsida.
30303579.jpg
 
ska du "bara" elda för värmen, eller sitter ni i rummet?

en ny insats med fönster är mycket fin att vila blicken på, men jag tror att det blir svårt att "räkna hem" den investeringen om det bara är för att stödvärma ibland.
 
Jag stog inför ett liknande dilemma då vår gamla insats (från -80 talet) började kännas lite dålig.
Visst gav den bra med värme då det väl brann i den, men den var svåreldad och ofta rök det in när luckan öppnades.

Eftersom vi gillar att elda bestämde vi oss för att byta, jag spenderade många timmar på att ta reda på alla olika varianter av insatser som finns, åkte även runt och proveldade våra vänners insatser :)

Slutligen valde vi en Camina Wärmo rak och det blev verkligen som natt och dag i skillnad.
Ett mycket större fönster som ger mer strålningsvärme och ljus än den gamla kassetten.
Reglermöjligheter av både primär och sekundärluft gör att samma ved brinner dubbelt så länge samt att vi får en fin glödbädd.
Ryker inte alls in när luckan öppnas.

Igår höjde jag tempen från 19.6 till 23.2º (mätt 4m från kaminen) på ett vedinlägg (ca 3kg) som brann under ca 2 timmar, och vi har en öppen planlösning på ca 100m2.

Sen kommer det såklart ta lång tid att räkna hem kostnaden på 10.000:- som bytet gick lös på.
 
snigeln skrev:
ska du "bara" elda för värmen, eller sitter ni i rummet?

en ny insats med fönster är mycket fin att vila blicken på, men jag tror att det blir svårt att "räkna hem" den investeringen om det bara är för att stödvärma ibland.
håller med. Du kan nog få tillräckligt med kW ur den och inga flänsar behövs heller :).
Den står fint och luften kan röra sej fritt runt varma sidoytor. Jag tror att jag ser små öppningar i kopp an på sidorna - om dom finns så kommer det att blåsa varm luft ur dom när du eldar :).
Om nu packningen är otätt så kanske skorstensdraget suger ut din varm luft ut ur rummet? Kolla om det drar ut och täta röret för att slippa förluster .
gaia
 
Mysfaktorn är också viktigt, men speciellt nu under den kalla vintern märks att lite mer värmeeffekt hade varit bra att ha. Ska försöka få igång den befintliga kaminen först.
Hur ordnar man tätningen mellan rör och skorsten? Man vill väl att sotet från sotningen ska trilla ner i kaminen och inte lagras upp inne i skorstenen..? Ser på monteringsanvisningar för kassetter att man har ett sluttande plan inne i skorstenen ner i rökröret vilket verkar vettigt.
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Dauen skrev:
Hur ordnar man tätningen mellan rör och skorsten?
kolla först om det verkligen är otätt. Tänd en tidning och kolla om du får drag i skorstenen.
Jag vet inte hur det ser ut hos dej. Kaminbutiker har olika sortens snöre av obrännbar textil som används som tätning till luckor och annat. Dom hittar något något lämpligt för dej
gaia
 
Att få det tätt ser jag inte som ett problem, jag vill bara hitta en bra lösning ur sotningssynpunkt. Någon typ av minralull sitter där idag, lite taffligt dittryckt bara. Ett tätningssnöre blir nog för litet då det skiljer flera centimeter upp till en decimeter mellan det runda rökröret och skorstenens rektangulära form. Hur brukar man täta, vilket material och är det viktigt att tvinga ner skorstenssotet i kaminen (alt brukar man ordna en sotningslucka på den murade spisen?)?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sotarn vi hade rekommenderade att täta ovanpå mineralullen med betong så att det blev lättare att få bort allt sot. Dessutom så har vi sotlucka där betongen ligger över mineral ullen. Det var också rekommendationen ifrån sotaren. Men tätningen mellan rör och kamin så att säga där använde vi nån eldfast fog samt tejpade med metaltejp runt skarven.
 
Sotarn godkände skorstenen utan problem, men jag funderar på att helt enkelt jämna den murade spisen med golvet och installera en fristående kamin istället. Installationen blir enklare än med kassett i den trånga spis-"huven" (som har en lite tveksam rördragning) och det lär bli luftigare i rummet.
Efter att malt igenom en massa kataloger har jag fastnat för Hwams sortiment. Någon som har erfarenheter av desssa kaminer? Kvalitet, prisvärdighet, effektivitet..?
hwam.com
 
Har dom senaste vintrarna fortsätt att elda i Morsökaminen utan något större värmeutbyte. En nyare variant av samma kamin med sekundär- och tertiärluft genererar 6-8 kW, då ingår dessutom konvektionsgrunkan ovanpå kaminen likt bilden. Förmodar att min inte kan ge mer än 4-5 kW i bästa fall.

2b-Classic.jpg

Skulle nog trots allt vilja ha en kassett inmonterad, och min fråga kring detta är om man på något sätt kan knacka ner toppen på spisen för att komma åt att göra en ordentlig rördragning mellan kassett och anslutande stålrör som kommer ut ur väggen bakom spisen. Alltså, går det relativt enkelt att mura upp en ny topp efter att rördragningen är gjord?
(Skulle man kunna tänka sig en helt annan topp, som en huv av plåt eller annat crazy men snyggt?)
(Sotaren ansåg att det går bra att sota det anslutande röret genom väggen från andra hållet då där redan finns en sotlucka, varför det inte skulle behövas någon på framsidan over kassetten. Från kassetten skulle det gå bra att komma åt den sista biten, uppåt till rörkröken.)
30303571.jpg
 
Vad har du för uppvärmingssystem, är det luft/luft-VP, direktel eller vattenburen värme ?
Finns ju prisvärda kassetter idag som är vattenmantlade, om du ändå skall byta kanske det hade varit en ide för att sprida värmen i hela huset.
 
En enkel form av jordvärme, direktkondensering "on/off"-typ mot acctank, men ingen extra slinga i tanken. Skulle det inte bli svårt att samköra tro? Ide´n med vattenmantlat har slagit mig, men investeringen blir klart större. Skulle nog föredra en enklare lösning.
 
Har i dagarna köpt mig en begagnad Keddykassett, en motsvarighet till 102 som den heter sedan något år, den lite större modellen med spröjsade glas. Den kommer att passa ganska bra i utrymmet, en herre på Keddy kunde efter att ha sett bilden på spisen konstatera att jag hade en "Keddy Superfire" och i en sådan passade kassetten "rakt in"...

Har knackat bort den eldfasta tegeln i framkant och städat ut spisen. Gjuter man igen hålen i botten och bara putsar ytan innan installation, eller bör man ha någon form av eldfast tegel ändå i botten? Är fötterna till kassetten nödvändiga för luftcirkulationen, eller kan man strunta i dom alt fixa något själv (fick inte med dom vid köpet)?
Sedan funderar jag på tätningen igen; lättast blir ju att kapa till en eller ett par skivor av mineralull som tätning mellan rökrör och spis, men det blir ju inte klockrent ur sotningssynpunkt, aska som sotas kommer ju alltid att ligga på ullen.
spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådär, igång igen med arbetet. Säkert klart till vårsolen.;)

Det blir lite knapert med plats på höjden om jag ska använda eldfast tegel som legat i spisen tidigare. Funkar det med vilka plattor som helst under kassetten? Då blir det ju lätt att hitta några som är tunnare än eldfast tegel.
 
Jag har nyss satt in en ny kasset istället för den från 70talet som satt där, himmelsvid skillnad.

Jag hade tänkt använda ett speciellt anslutningsrör som användes i Conturas installationsanvisning men kaminbutiken hade inga såna utan tyckte det var för dyrt och onödigt utan jag kom därifrån med en bit rostfri flexslang och mineralullmatta. Jag tyckte det kändes lite oseriöst så jag gjorde så här;

Kapade av ca 15cm flexslang som "var över".
Klippte till en bit av isolermattan och najade den runt slangbiten så det täcke runt.
Denna bit passade i rökkanalen lagom tight men om det finns mer plats går det bra ändå.
Sågade ut en bit plywood som täckte rökkanalen underifrån. I denna gjorde jag ett hål där flexslangen skulle vara (med samma diameter).
Satte ett stödben mot skivan så att den satt hyfsat stadigt. Tätade gliporna med lite stenullsdrevning.
Sedan bladade jag till eldfast bruk, tror en 5kg burk räckte för mej men beror på rökkanalen förstås.
Med gummihandskar på händerna öste jag upp bruket genom hålet/slangen och fyllde upp de 15 cm som slangens längd var. Till sist formade jag lutning med händerna så att det blev en tratt som sotet kan ramla ner i.
När bruket torkat tog jag bort flexslangbiten och satte dit den riktiga slangen istället.

Utöver ovan krävs en massa svärande, svett en en hel del blod. Flexslangen blir rakbladsvass när man kapar den, jättelätt att skära sig, var försiktig. Jag tejpade ändarna på den med aluminiumtejp när jag blev less.


Denna lösning hade sotaren inget att anmärka på, han tittade både inifrån och filmade i skorstenen.
Har läst att man inte skall mura fast rör i skorstenen då allt kan spricka när röret blir varmt och utvidgar sig.
Har man isolering runt röret kan det röra sig fullt tillräckligt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.