Det finns väl ett flertal möjliga problemkällor? Du har ju börjat checka av flertalet redan :)

1. Dålig TP kabel
2. Dåliga uttag
3. Dålig patchpanel
4. Felande Ciscoswitch (beggad burk?)
5. Jordfel?
6. ...

Din Ciscoswitch har ju jordat uttag, kan det vara så att din 100Mbit hub också har det men din netgear inte har det? Kopplar du alla datorer och nätutrustning i jordade uttag eller är det en mix eller inget alls?

Fick liknande fel som dig på ett uttag hemma, visade sig att jag hade CAT5 kabel och inte e draget dit (första rummet jag drog till och kabel jag hittat på jobbet, var dessutom 2 år mellan dragning och inkoppling av gig så tog några timmar att fatta ;) )... Dock uppstod problemet endast vid gig koppling och inga problem med 100Mbit.
 
Redigerat:
kan flika in med en liten grej här. Nu har jag visserligen inte testat gbit på mitt nätverk, men kör biltemas kabel och uttag fram till en patchpanel från kjelle, och mellan min whs och klienterna brukar jag ha en överförningshastighet på 95-97% av 100 Mbitanslutningen, så visst fungerar det även med lågprisgrejer. Detta även med några ful-kablar i form av rj45-kontakter direkt på enkardeligkabel. (Hade lite hastighetsproblem med skräpswitchar förut, men min 3com 24portare löste det). Mitt problem ligger snarare på tele-sidan.
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Som flera redan har påpekat.
STP och FTP kablage ska man inte använda om man inte är 100% på vad man gör. Risken för jorstörningar är betydligt högre än risken för att skärmen ska behöva (då pratar vi hem/kontorsmiljö, är det värre så lägg fiber).
 
tiggre skrev:
Din Ciscoswitch har ju jordat uttag, kan det vara så att din 100Mbit hub också har det men din netgear inte har det? Kopplar du alla datorer och nätutrustning i jordade uttag eller är det en mix eller inget alls?
Alla burkar är anslutna till jordade uttag. Det spelar dock mindre roll då inga patchkablar eller installationskablar är skärmade varvida det inte kan uppkomma några olustiga jordströmmar. Dock har du rätt gällande Netgearswitchen, den är inte jordad då den försörjs från väggvårta och dessutom har internt switchat DC-DC nätagg i sig.

Fick liknande fel som dig på ett uttag hemma, visade sig att jag hade CAT5 kabel och inte e draget dit (första rummet jag drog till och kabel jag hittat på jobbet, var dessutom 2 år mellan dragning och inkoppling av gig så tog några timmar att fatta ;) )... Dock uppstod problemet endast vid gig koppling och inga problem med 100Mbit.
Jag har än så länge bara testat 100Mbit då jag inte har en laptop med 1Gbit. Har inte direkt orkat kånka upp en stationär dator på ovanvåningen för att testa gigabit då det känns meningslöst iom att 100Mbit inte fungerar.
 
mycke_nu skrev:
Slog mej just att man i USA skiljer på riser (kabel för vertikala schakt) och plenum (för övrig distribution).
Riser och Plenum är brandklassningar enligt UL. Det är främst mantelmaterialet som skiljer.

/m
 
Så där, dags för en uppdatering. Fick tummen ur och hämtade min Deltacoorder idag. Den innehöll bla lite nya RJ45-kontakter.

Tog 30m av den tvivelaktiga nätverkskabeln direkt från kartongen och crimpade på två RJ45-kontakter och körde lite tester.

Ciscoswitch <-> laptop:
Beter sig precis som de sämsta nätverksuttagen på ovanvåningen. Max 1 av 10 paket går igenom och switchen mår allmänt illa på den porten.

Netgearswitch <-> laptop:
Går att få länk men jag får mottagningsfel på laptoppen vid exempevis floodping. Antalet felmottagna paket matchar exakt antal tappade paket i floden.

Slutsats:
Kabeln är av mycket dålig kvalitet och uppvisar exakt samma fel lös på golvet utan någon som helst fysisk misshandel som den gör i den fasta installationen till ovanvåningen. Suck, bara att göra om och göra rätt mao =)
 
Hej phl,

Om du är intresserad av din kabels prestanda kan jag mäta upp den. För en godkänd typprovning krävs det 100m. Den snutt på 30m som du har räcker för en kontroll vilka parametrar som är uppåt väggarna. Det bör vara rätt påtagliga fel om inte ens 30m fungerar.
Det kan kosta en del att skicka en lång längd. Ett sätt är att skicka så lång längd som möjligt utan att hamna i en högre portoklass.

/m
 
phl skrev:
...Suck, bara att göra om och göra rätt mao =)
Roligt att du verkar ha hittat felet i alla fall.
 
Ska kolla på vad portot kan landa på Macce.
 
Surt.
Och efter som du har hållt på med detta förut så crimper du på dem i rätt ordning va?
Hoppas jag inte kliver på någon öm tå.
vit orange
orange
vit grön
blå
vit blå
grön
vit brun
brun

från vänster när man tittar längs med kabeln ut mot RJ45ans hane på den sidan som inte har nyckling.
 
Se nedan
 
  • 568B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, jag crimper i rätt ordning men tack för omtanken =)
 
Hej PHL,

Jag har nu roat mig med din kabel. Första testet var att helt enkelt koppla upp den i en LAN-testare när det ändå satt RJ45or på den. Testaren rapporterade hög dämpning samt varnade för lite taskig impedans.
Uppenbart är i alla fall den höga dämpningen. Kabelsnutten på 30m klarar inte ens kraven för 100m cat5.
 
  • DSC02468k.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02472k.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
Jag klippte nu bort donen och gjorde en ögondiagramsmätning ("Eye pattern diagram" om någon är sugen att Googla).
Jag matade kabeln med 100 Mbit/s NRZ 1 V p-p symmetriskt. Ögondiagrammet visar utsignalen från vart och en av parterna inom par 1.
Vänstra bilden en frisk cat5 kabel 30m lång. Den högra Phls kabel 30m. Ögat skall vara öppet för att alla bitar skall detekteras.
Uppenbart är att Phls kabel är sjuk.
 
  • Ericsson_p1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • phl_p1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulrikf och 2 till
  • Laddar…
Nu dags för mätningar i frekvensdomän.
Först dämpning. Kurvan är normerad till dB/100m. Gränserna som är inritade är kraven för cat5-kabel.
Phls kabel beter sig konstigt. Normalt ger skinneffekten att dämpningen ökar proportionellt mot roten ur frekvensen. Phls kabel har ett annat beteende. Är möjligtvis isoleringens förlustvinkel stor. PVC? Normalt används PE eller PP.
 
  • DSC02479k.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02480k.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.