Kan en underdimensionad luft/vatten-värmepump vara ett dolt fel? Jag har snart fått den diagnosen av två oberoende fackmän.

Vi köpte huset för två månader sedan och får inte upp temperaturen tillräckligt.
 
Jag undrar det. Min faster håller 16 grader och tycker det är varmt.
 
Vi har 14 grader inne vid -2 ute och barnen är blåa om läpparna... q(;^;)p
 
Tycker synd om barnen. Första vinter hade vi nästan som ni... Nu 4 år efter håller vi +23-25 grader. Kolla om du kan få upp värmen temporärt för barnens skull. Kolla om fönsterna och dörrarna är täta. Om ev filter är rensade...

Vad har ni för typ av värme / ventilation?
 
Själva pumpen syns rimligen väldigt tydligt vid en besiktning, så just vilken modell av pump det är kan aldrig bli ett dolt fel.
Däremot kan det spela roll vad säljaren har gjort för utfästelser. Om han hävdat att värmesystemet fungerade bra så kan han ha vilsefört er. När jag sålt hus har det ofta varit ett formulär man skulle fylla i där en fråga var "har du upplevt att huset varit svårt att värme upp?".
 
Hemmakatten
Visst, men en del tycker 16 grader är okej inomhustemperatur, andra vill ha 23... Sedan beror det ju på utomhustemperaturen också. Säljaren kanske menade att värmen fungerar bra vid +-grader och att de tycker att 15 grader är okej inomhus. Vem vet?? Så just ett sådant frågeformulär har inte så stor tyngd. Uppvärmningen bör köparen ha kontrolleratinnan. Håller med andrsmc.
 
Fönster och dörrar är täta.
vi har luft/vatten vp IVT Optima 900

Ska kolla om den frågan funnits med i frågeformuläret.

Energiförbrukning i december 4700kWh och vi har mycket energisnålt hushåll . Elräkning på 6200SEK för 13 grader och ljummet vatten. q(;^;)p


Vi känner oss lite lurade och samtidigt är det pinsamt att inte ha känt till detta innan.
 
Blir det varmt med elpatronen på?
 
Nuförtiden görs ju en energideklaration. Vad sa den?
 
ordain skrev:
Nuförtiden görs ju en energideklaration. Vad sa den?
Den "bör" göras! Flertalet säljande hoppar över den. Jag hade snarare ringt säljaren och frågat hur de löste problemet med värmen. Kanske tom bjudit de på kaffe och bett om hjälp med inställningen. Min kompis fick på detta sättet hjälp.
Det kan vara så att TS missar nåt.

I stället gör att bli arg och utan värme, hade jag rekommenderat ringa förra ägaren.
 
andreasge skrev:
Energiförbrukning i december 4700kWh och vi har mycket energisnålt hushåll . Elräkning på 6200SEK för 13 grader och ljummet vatten. q(;^;)p
Har du 4700 kWh med en luft/vatten så är det nog något som är konstigt, framför allt om du har ett energisnålt hus. Fungerar verkligen pumpen som den ska är nog min första fråga. Var bor du, hur stort är huset och vilken årsförbrukning hade tidigare ägare? Eldade de i nån kamin kanske?
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Den "bör" göras! Flertalet säljande hoppar över den.
Energideklaration är tvingande enligt lag. Föreslagna åtgärder är frivilliga.
 
it-snubben skrev:
Energideklaration är tvingande enligt lag. Föreslagna åtgärder är frivilliga.
Du har rätt. Men flertalet bryr sig inte!
 
kamilenski skrev:
Du har rätt. Men flertalet bryr sig inte!
Om man bryr sig eller inte spelar inte så stor roll. Lagen är tvingande.

Lag om energideklaration för byggnader skrev:
6 § När en byggnad eller en andel i en byggnad säljs, skall den som äger byggnaden se till att det för byggnaden finns en energideklaration som vid försäljningstidpunkten inte är äldre än tio år.

14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad.
 
andersmc skrev:
Om man bryr sig eller inte spelar inte så stor roll. Lagen är tvingande.
"trots köparens begäran" ? Vad händer om köparen inte begär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.