Hej! Gör debut genom denna fråga här. Är i färd med att riva ut mineralull och grejjer i väggen på ett plankhus daterat 1909. Undrar hur jag ska lägga upp det hela?
Såhär är min plan utifrån och in:
1 panel
2 luftspalt,
3 vindpapp,
4 vital isolering,
5 osb-skiva
6 pärlspånt

Verkar detta ok? Hur tjock ska luftspalten vara och är det ok med osb-skiva?
Eller ska jag göra som de föreslår på vitals hemsida;
1. Panel
2. Korsregelkonstruktion 22x100 mm k 600 mm + 22x100 mm k 600 mm
3. Träfiberplatta 25 mm
4. Vital träfiberisoleringsplatta 150 mm och bärande ram 48x147 mm k 600 mm
5. Lufttätt papper
6. Inre täckplatta 13 mm

Vad menar de med träfiberplatta?
Vad tror ni? Tack på förhand/Magnus
 
Hej och välkommen!
Luftspalter är ett modernt påfund, möjligen kräver modern färg och isolering mer ventilation än gammal?

Kan inte se var plankväggen hamnar i din uppräkning? Är den utanför eller?

Vad är det för isolering du ska sätta in?
 
Vital isolering verkar schysst tycker jag : http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/
Bra pris dessutom tycker jag. Ja, plankorna ligger innanför den utvändiga panelen. Kommer att måla pärlsponten såsmåningom med linoljefärg invändigt. Frågan gäller väl luftspalt eller inte, osb eller råspont eller om jag helt ska köra enligt beskrivningen på vitals sida. Ingen plast :)
 
Läste nyss...(minns ej var...nån byggnadsvårdsbok) att idén med luftspalt bakom panelen är ett modernt påfund för att försöka lösa problemen med att träpanelen ruttnar när man målar den med tät plastfärg som gör att träet ej kan andas luft utifrån.

Förutsätter att du ej har för avsikt att måla ditt hus från 1909 med plastfärg så då behöver du ju heller ingen luftspalt, om jag fattat det rätt.
 
Ok, det låter bra. Vad tror ni om osb-skivor eller är det bättre med råspont? Blir ju ett sånt himla spikande om man ska sätta pärlspont sen...
 
Klart att råspånten är ett bättre material ur byggnadsvårdssynpunkt. OSB-skivornas egenskaper känner jag inte till, så jag skulle nog hellre välja råspånt.
 
Känner mig inte så svårövertalad :). Då bör följande vara bra:
1 panel
2 plankvägg
3 vindpapp,
4 vital isolering,
5 råspont
6 pärlspont

Undrar varför vital rekommenderar vindpappen innanför isoleringen?

Kan man köra dessa materialval vad gäller isoleringen i tak:
1 tegel
2 läkt
3 tjärpapp
5 råspont
6 vital isolering
7 pärlspont

Då lär ju ingen luftspalt behövas där heller eller?
 
Känner inte till vital isolering, men jag hade nog velat ha en råspånt,22mm, luft där, eftersom pappen inte andas.
 
Tackar för svaren. Luftspalt vid taket alltså. Kom gärna med fler synpunkter någon :)
 
flis skrev:
Känner mig inte så svårövertalad :). Då bör följande vara bra:
1 panel
2 plankvägg
3 vindpapp,
4 vital isolering,
5 råspont
6 pärlspont
Sitter ytterpanelen redan där, eller ska du panela om? I så fall är det väl bäst att sätta vindpappen på utsidan av plankväggen.
 
Nej panelen sitter redan, så det blir svårt att komma åt. Bör man ha vindpappen så långt ut som möjligt eller? Som sagt, på h-sidan för den isolering jag tänkt använda rekommenderar de vindpappen innanför isoleringen.
 
flis skrev:
Nej panelen sitter redan, så det blir svårt att komma åt. Bör man ha vindpappen så långt ut som möjligt eller? Som sagt, på h-sidan för den isolering jag tänkt använda rekommenderar de vindpappen innanför isoleringen.
Jag hade velat hålla vinden så långt utanför innerväggen som möjligt. Men din isolering är kanske nån specialare i det avseendet.
 
Vital är ett "snällt" material eftersom det är cellullosafibrer = kliar inte, binder inte fukt som mineralull.
MEN, (trots vad Vital själva säger) det är ett litet helsike att skära i det, skivorna är dessutom hårda så det gäller att ha rätt tjocklek på regelvirket alt skivorna. Skivorna är också lite kortare än vad vi är vana vid.
Vi använde Vital i mellanbjälklaget när vi bytte ut den gamla (kattpissluktande) isoleringen.
 
Vad funkade bäst? Fogsvans eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.