Den riktigt tråkiga sanningen är att alla hustillverkare har lik i garderoben. Dom jag räknade upp tidigare är ju bara exempel på hustillverkare som får kritik på forumet, det verkar inte heller som om det går att köpa sig fri från problem genom att välja ett "dyrare" hus. ÄH produkter är bra mycket bättre än dess rykte, det vet jag av egen erfarenhet. VD:ns uppträdande var arrogant och korkat, hade han inte ägt halva företaget hade styrelsen sparkat honom för länge sen.

Detta är ett fullgott argument att inte välja ÄH, vem vill fylla hans fickor? Men min åsikt är fortfarande att den här tråden haft högre kvalité om man hållt tillbaka en del Tyckande. Vi behöver fler ÄH ägare som berättar om sina erfarenheter, positiva såväl som negativa.
 
Vi har ett ÄH som byggdes 2007 på hösten.
De anmärkningar som vi hade på besiktningen åtgärdades utan problem eller tjafs.

Anledninngen till att inga älvsbyhus ägare skriver på dessa forum är att de andra på forumet, dvs alla " förståsigpåare " genast börjat attackera en. De som skriver all skit har förmodligen inte ens varit i ett ÄH, eller vet någon som har byggt ett. De känner oftast bara till vad som sägs i media, alla borde vid detta laget veta att journalister oftast bara visar den sida som skapar störst rabalder. Man får oftast inte veta mer än en del av historien.

Jag kan förstå att folk tycker VD:n är ett kräk, men det har inget med kvaliten på deras hus att göra. Vet andra som har haft jätteproblem med sina nybyggda hus, ej älvsbyhus. Problem som inte är åtgärdade efter 4 år..

Detta var mitt första och sista inlägg på denna tråd, för nu kommer pajkastningen igång direkt....

En jätte nöjd ÄH-ägare.
 
Ett bra inlägg som sammanfattar problemet ganska bra, som ÄH tröttnar man snabbt på struntpratet. Men jag hoppas att du (Fogel 74) ändrar dig och fortsätter skriva om dina erfarenheter. Ju fler ÄH ägare som skriver desto bättre kvalité får tråden, och då menar jag inte att vi skall dölja problem och ge ÄH oförtjänt beröm.
 
Det är en vanlig missuppfattning av icke branschfolk att om det är Noll (0) anmärkningar vid slutbesiktningen så är huset felfritt. Detta är helt fel!

Besiktningen är alltid (vill jag påstå) partisk, och en slutbesiktning kan inte avslöja dom allvarliga dolda felen. Denna besiktning är bara av kosmetisk art och glädjande för kundens psyke.

I sak bevisas inget. Jag råder alla att följa bygget från dag ett. Om ni saknar kunskap försök att anlita någon som kan. Har ni tur så kan ni få en kvalitetsansvarig som gör en seriöst jobb, men det bedömer jag närmast som uteslutet.
 
Fogel74 skrev:
De känner oftast bara till vad som sägs i media, alla borde vid detta laget veta att journalister oftast bara visar den sida som skapar störst rabalder. Man får oftast inte veta mer än en del av historien.

Jag kan förstå att folk tycker VD:n är ett kräk, men det har inget med kvaliten på deras hus att göra. Vet andra som har haft jätteproblem med sina nybyggda hus, ej älvsbyhus. Problem som inte är åtgärdade efter 4 år..

En jätte nöjd ÄH-ägare.
Det är ju VDn som varit media, samt en del 'problemhusägare'...så nog lär 2 sidor av historierna visats?
 
FredrikR skrev:
Det är ju VDn som varit media, samt en del 'problemhusägare'...så nog lär 2 sidor av historierna visats?
Nej det är nog tyvärr en ganska ensidig bild av historierna som visats. När man gör ett TV program liknande Kalla Fakta är det knappast med objektivitet som utgångspunkt utan de hade förmodligen en väldigt tydligt mål vad de ville visa redan på planeringsstadiet. Objektiv journalistik existerar inte, även om journalisterna själva gärna vill tro så.

VDn fick samma fråga flera gånger i följd, vilken version av svaren valde programskaparna att klippa in? Vilka delar av intervjun valdes bort? Vad sades vid sidan av kameran?

ÄH har tydligen själva filmat hela intervjun men det materialet lär nog aldrig nå utanför deras egna väggar.

/ Magnus

(Nej, jag jobbar fortfarande inte för ÄH...).
 
Redigerat:
Vad ville dom visa, tror du?
Att folk har otur?
Att ÄH bygger dåliga hus?
Att ÄH motsätter sig ARNs beslut?
Att ÄH agerar nonchalant?
Att det oftast löser sig?
 
magnuse74 skrev:
Nej det är nog tyvärr en ganska ensidig bild av historierna som visats. När man gör ett TV program liknande Kalla Fakta är det knappast med objektivitet som utgångspunkt utan de hade förmodligen en väldigt tydligt mål vad de ville visa redan på planeringsstadiet. Objektiv journalistik existerar inte, även om journalisterna själva gärna vill tro så.

VDn fick samma fråga flera gånger i följd, vilken version av svaren valde programskaparna att klippa in? Vilka delar av intervjun valdes bort? Vad sades vid sidan av kameran?

ÄH har tydligen själva filmat hela intervjun men det materialet lär nog aldrig nå utanför deras egna väggar.

/ Magnus

(Nej, jag jobbar fortfarande inte för ÄH...).
Återigen, om de hade rent mjöl i påsen så borde de enkelt ha kunnat visa det. Det gör de inte, och där faller mitt förtroende direkt. Om de nu har filmat hela intervjun själva, men Kalla Fakta valde att klippa den på ett vinklat sätt så borde de väldigt enkelt kunna vederlägga Kalla Faktas version genom att publicera intervjun i sin helhet, att de inte gör det talar för att antingen så tillför den inget utöver det som redan har sagts, eller så skulle det visa ÄH i ännu sämre dager.

Detta handlar inte om pajkastning utan om sunt förnuft. Ett företag som enligt utsago har behandlat vissa kunder som skit och som dessutom inte gör den minsta ansträngning för att rentvå sitt namn vore det idiotiskt att lita på, oavsett att det finns kunder som har varit nöjda. Det betyder inte att man absolut inte kan anlita dem, men då får man ju också vara beredd på att hålla utkik efter alla tendenser till att det håller på att gå över styr.
 
BobbyEwing skrev:
Återigen, om de hade rent mjöl i påsen så borde de enkelt ha kunnat visa det. Det gör de inte, och där faller mitt förtroende direkt. Om de nu har filmat hela intervjun själva, men Kalla Fakta valde att klippa den på ett vinklat sätt så borde de väldigt enkelt kunna vederlägga Kalla Faktas version genom att publicera intervjun i sin helhet, att de inte gör det talar för att antingen så tillför den inget utöver det som redan har sagts, eller så skulle det visa ÄH i ännu sämre dager.

Detta handlar inte om pajkastning utan om sunt förnuft. Ett företag som enligt utsago har behandlat vissa kunder som skit och som dessutom inte gör den minsta ansträngning för att rentvå sitt namn vore det idiotiskt att lita på, oavsett att det finns kunder som har varit nöjda. Det betyder inte att man absolut inte kan anlita dem, men då får man ju också vara beredd på att hålla utkik efter alla tendenser till att det håller på att gå över styr.
Du får väl vinkla det som du vill. Jag framhåller bara fakta. Vad säger att de inte försöker "rentvå" sig från kalla faktas anklagelser. Du är ju knappast en tänkbar kund så de kanske kör mer riktade kampanjer mot potentiella kunder.

Finns väl ingen som helst anledning att lägga pengar på att "rentvå sig" inför folk på bland annat byggahus.se där de flesta ändå (oavsett vad de gör) kommer anse att det är skit...

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
Du får väl vinkla det som du vill. Jag framhåller bara fakta. Vad säger att de inte försöker "rentvå" sig från kalla faktas anklagelser. Du är ju knappast en tänkbar kund så de kanske kör mer riktade kampanjer mot potentiella kunder.

Finns väl ingen som helst anledning att lägga pengar på att "rentvå sig" inför folk på bland annat byggahus.se där de flesta ändå (oavsett vad de gör) kommer anse att det är skit...

/ Magnus
Finns det någon bra anledning till varför de, om de hade möjlighet, inte skulle vilja förbättra sitt skamfilade rykte inför allmänheten? Hade de haft nt mjöl i påsen hade det ju varit en enkel sak att visa.

Och vad är det som säger att jag inte skulle kunna vara en tänkbar kund? Att jag, med den information jag har att tillgå med fog, ifrågasätter deras sätt att behandla sina kunder? Är de bara intresserade av kunder som tackar och tar emot menar du, eller vad? Men visst, jag och många andra skulle ju i dagsläget av förklarliga skäl dra oss för att knalla in till deras försäljare, och då är vi tillbaka till grundargumentet: Det borde ligga i deras eget intresse att visa allmänheten att det är tryggt att handla av dem.

Grundfrågan i tråden var "Vågar man bygga med Älvsbyhus" och min åsikt i ärendet är att nej, det vågar man inte, inte utan att de har 1) förbättrat sina processer och 2) på ett förtroendeingivande sett demonstrerat detta. Det är min åsikt i ämnet och för att nå fram till den behöver man inte ha byggt med ÄH, bara varit uppmärksam och normalt kritisk. Notera att det, redan innan TV-reportaget, fanns ganska många frågetecken kring deras kvalitetsarbete, som har framkommit från just deras kunder i diverse diskussioner på internet.
 
BobbyEwing skrev:
Grundfrågan i tråden var "Vågar man bygga med Älvsbyhus" och min åsikt i ärendet är att nej, det vågar man inte, inte utan att de har 1) förbättrat sina processer och 2) på ett förtroendeingivande sett demonstrerat detta. Det är min åsikt i ämnet och för att nå fram till den behöver man inte ha byggt med ÄH, bara varit uppmärksam och normalt kritisk. Notera att det, redan innan TV-reportaget, fanns ganska många frågetecken kring deras kvalitetsarbete, som har framkommit från just deras kunder i diverse diskussioner på internet.
3. VDn avgår och beklagar att han haft ett yrke där man har med kunder att göra.
 
J-a gnäll på Älvsby hus helatiden av folk som inte haft med dem att göra eller kan tänka sig köpa dem ändå... jag byggde inte med Älvsbyhus när jag byggde mitt hus för ett par år sedan, men skulle defenetivt kunna tänka mig att göra det nästa gång! Självklart skulle jag kolla upp företaget/snickarna som skall resa det dock, vilket är av största vikt vilken husleverantör man än väljer.......
 
Ec1 skrev:
J-a gnäll på Älvsby hus helatiden av folk som inte haft med dem att göra eller kan tänka sig köpa dem ändå... jag byggde inte med Älvsbyhus när jag byggde mitt hus för ett par år sedan, men skulle defenetivt kunna tänka mig att göra det nästa gång! Självklart skulle jag kolla upp företaget/snickarna som skall resa det dock, vilket är av största vikt vilken husleverantör man än väljer.......
Man får inte ha åsikter utan att köpt ett ÄH menar du?

Alltså på hur kundbemötande och support verkar skötas.
 
Redigerat:
När det finns så många leverantörer på marknaden - varför anlita Älvsbyhus?

När man hör deras VD:s svar, så sitter nog många hemma i sofforna och tänker:

-Hur kan någon handla av ett företag med en VD som uttalar sig så?
vad säger att hans underställda skulle behanda kunderna bättre?

och vad händer; folk fortsätter tydligen att handla....Helt otroligt!?!

Självklart så finns det flera anställda på Älvsbyhus, anlitade snickare och byggen som gått jättebra.... men en VD:s syn på kunderna borde ge en indikation om vilken hjälp du kan antas få vid eventuella bekymmer.....
Känns som att köpa en importbil från 2001 med endast 2,200 mil på mätaren...
Lider med de anställda på Älvsbyhus som är duktigt, men har en så´n VD...

Om han ändå hade erkänt att de gjort fel, så hade han kommit lindrigt undan...
 
Att jämföra med en "bluffbil" är väl kanske inte helt rätt, det är ju inte själva husen som det är bluffen utan VD verkar vara ett kötthuvud och sen några snickarlag som inte verkar bry sig om att göra ett bra jobb. Jag har själv byggt ett ÄH och då får jag faktiskt säga att själva huskvaliten översteg det jag har förväntat mig, för oss vid det tillfället så handlade det om att vi kunde bygga ett nytt hus billigare och bo billigare än ett gammalt hus eller stor lägenhet i våran kommun. Jag var med väldigt mycket och snickrade vid bygget, för att jag gillar att snickra och ville helt enkelt sätta mig in i hur mitt hus var byggt. Under själva byggtiden så löstes alla problem lätt och enkelt på plats, som lite plåtar/rännor/brädor som hade skadats vid monteringen. När det var dags för slutbesikting så hade vi själva en lista på några smågrejer som vi ville ha åtgärdat, men alla dessa och några till såg besiktingsmannen själv och åtgärdade utan problem. Småsaker som dök upp efteråt ansåg jag mig inte ens orka tjafsa om, tex en plåt som var monterad några cm fel och en vindskiva blev lite skadad. Det kändes enklare att åtgärda det själv på nolltid än att lägga energi på att ringa in någon eller ringa media och gråta ut, så försökte faktiskt inte ens undersöka hur deras kundbemötande var. Grundkonstruktionen är väl det som jag var mest orolig för eftersom dom vid det laget inte ens själva verkade vara säkra på hur dom ville ha det, täta eller inte täta ventiler och att man skall ha en avfuktare som standard känns ju lite fel. Jag skulle absolut kunna tänka mig att bygga ett älvsbyhus igen, ett väldigt enkelt och billigt sätt att få bo i ett nytt hus. Det är ju väldigt tråkigt att deras kundbemötande är så uselt, men det är ju inte själäva huset som är uselt bara för det. Det är nog väldigt få husbyggen som går hela vägen utan ett enda minsta problem och alla de problemen som även "dyra" hus verkar lida av är ju inte lösta i ett enkelt nafs där kunden alltid är nöjd, det bevisas ju dagligen på forumet precis som Alfa166 försökte visa. Har idag byggt ett nytt hus med platta på mark, golvvärme och alla andra "flashiga";) grejer som man måste ha för att kunna vara lycklig:rolleyes:? Har nu bott i det huset i två år och ärligt talat så uppskattar jag ju inte dessa saker så otroligt mycket högre att jag tänker på mitt gamla hus med avsmak.
"Vågar man bygga med Älvsbyhus?"= Ja det tycker jag, men var medveten om vad du faktiskt skall köpa, köp inte en KIA när du har satt dina krav efter en helt ny Bentley. Var med under byggtiden!!, gärna då hjälpa till och bara vara allmänt trevlig istället för att stå bakom ryggen på snickaren och peka på saker som han gör fel. Problem blir det nästan på alla byggen, håll tummarna för att du inte får något stort och just då är det nog väldigt bra om man är på plats och kan se det direkt. Husen är inte av dålig kvalitet, men har en lägre standard, det måste man vara medveten om. Tyvärr är ju som sagt kundhanteringen vid problem inte världens bästa så gör ditt yttersta för att lösa allt på plats så du inte behöver ha med dem att göra=prata med snickarlaget på plats och problemlösning med en trevlig/hjälpsam kund är alltid mycket enklare:). VD:n är ett lobotomerat ekollon och ingen här försvarar honom:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.