305 skrev:
Vad är anledningen till att man måste dubbelisolera skyddsledaren samtidigt som diskbänken, ju inte alls behöver skyddas från beröring?
För att man inte ska råka hacka av den då man är våldsam med sophanteringen ;)
 
det här verkar ju löjligt, en lösning på ett problem som inte fanns förut:
använd kopparrör!
 
Finns inget krav på detta ännu...
 
Har svårt att se att en diskbänk med plastavlopp och plastledningar ska kunna anta jordpotential.
 
Mekaniskt skydd.
 
spinout skrev:
Som jag har förstått så är kallas det bara potentialutjämning i de fall man där man ansluter ledare med en jordpotential som kommer utifrån huset. (rör,armering skärm i telekabel etc.)
104 frågor och svar Fråga 33,34
Jag hittar inte ordet potentialutjämning där...

spinout skrev:
Det kan aldrig förekomma någon ens liten potentialskillnad mellan 2 jordplan.
Jo det kan det! Därför behövs ibland (kompletterande) skyddsutjämning.
 
Rikard Ågren skrev:
Har svårt att se att en diskbänk med plastavlopp och plastledningar ska kunna anta jordpotential.
nej den antar förvisso inte nån jordpotential, men jag ger mig fan på att vattnet i rören mellan den jordade VV-beredaren och diskbänken orkar driva en ström på minst 10mA och det räcker för att det ska kittla.
så plaströr är dumt.. det finns prisol..
 
spinout skrev:
-Kompletterande potentialutjämning är det man gör för att förbinda kabelstegar mm. med PUS-systemet. Det är inte ur skyddsynpunkt och ledaren behöver inte vara grön/gul
Den får väll inte vara gul/grön? Eftersom det inte är en skyddsjord.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag hittar inte ordet potentialutjämning där...

Jo det kan det! Därför behövs ibland (kompletterande) skyddsutjämning.
1. Jag menade att potentialutjämning är när man utjämnar potentialskillnader som kommer utifrån byggnaden och skyddutjämning är när man utjämnar potentialskillnader som förekommer inom byggnaden.

2. Var det inte just det jag skrev?
 
Schäfer skrev:
Den får väll inte vara gul/grön? Eftersom det inte är en skyddsjord.
Om utjämningsledaren används ur skyddsynpunkt, (skydd mot elchock) så ska den alltid vara vara grön/gul.
Används den av elmiljö skäl tex reducera statisk elektricitet eller magnetfält så får den inte vara grön/gul. Den kan vara vilken färg som helst egentligen.
 
Schäfer skrev:
Den får väll inte vara gul/grön? Eftersom det inte är en skyddsjord.
Om den omfattas av det numera införda begreppet skyddsledare ska den vara gul/grön.
Används den som funktionsutjämningsledare får den inte vara det.
 
Rrrrr skrev:
Diskmaskins uttaget sitter oftast under diskbänken och är alltså närmast. Går bra med vilket som av dina alternativ. Fast jag skulle nog ta EKK istället för EKLK.
jaha ok då fattar jag.. klammrar bara upp den.. behöver inte rör och så.. sen en självborrande skruv och drara den i diskbänken
 
spinout skrev:
Kompletterande skyddsutjämning ska (behöver) bara göras i badrum och vissa andra mindre vanliga utrymme.
Vid kompletterande skyddsutjämning ska man jorda främmande utsatta delar dvs. vattenrör etc. från en jordledning den grupp som matar rummet.
Detta för att få så nära samma potential som bara går i alla utsatta och främmande utsatta delar i rummet -ja de e klyddigt
Jag måste riva lite mer i detta eftersom jag håller på med elen i det nya badrummet.

Armeringen, vattenledningen, värmerören och duschblandaren är anslutna till varandra via PU-ledaren. Nu har jag dessutom tre elgrupper (VVB, TM/TT och VU/bel) som då skall skyddutjämnas kors och tvärs.

Hur farao gör man det på ett vettigt sätt?? Det som ligger närmast tillhands är att ansluta de stora maskinerna till PU-ledaren i rummet, men hur gör jag med VU vid handfatet? Ska jag bryta ut PE och dra den till blandaren?

Det där blir inge bra.

Edit: Kom just på att duschkabinen har en metallram. F-n..
 
Redigerat:
Fast, uttag, belysning osv osv är väl inga främmande utsatta delar så dom skyddsjordas på vanligt vis med jordtråd från central.
 
mycke_nu skrev:
Jag måste riva lite mer i detta eftersom jag håller på med elen i det nya badrummet.

Armeringen, vattenledningen, värmerören och duschblandaren är anslutna till varandra via PU-ledaren. Nu har jag dessutom tre elgrupper (VVB, TM/TT och VU/bel) som då skall skyddutjämnas kors och tvärs.

Hur farao gör man det på ett vettigt sätt?? Det som ligger närmast tillhands är att ansluta de stora maskinerna till PU-ledaren i rummet, men hur gör jag med VU vid handfatet? Ska jag bryta ut PE och dra den till blandaren?

Det där blir inge bra.

Edit: Kom just på att duschkabinen har en metallram. F-n..
Du behöver ju definitionsmässigt inte komplettera något eftersom du redan så förtjänstfullt och korrekt skyddsutjämnat med din PU-ledare.
De tre gruppernas skyddsledare är ju tillfyllest för de apparater de betjänar och övrigt har du ju redan "PUS:at" korrekt. Kabinens metallram kan ju inte heller räknas som främmande utsatt del då den inte har anslutning till något som inte redan är skyddsjordat eller skyddsutjämnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.