Ett elelement måste väl betecknas som energisnålt eftersom det har 100% verkningsgrad. Men det var nog inte så de menade, och det låter ju lite konstigt.
 
Man brukar säga att elelement med elektronisk termostat, till skillnad från bimetalltermostat är energisnåla. Anledningen är att eftersom de reglerar mer noggrant så kan man ställa in en lägre temp.

Det resonemanget stämmer rent logiskt, men hur stor besparing det verkligen ger tror jag att det finns många åsikter om.
 
Det finns väl element (termostater) med dag/natt sänkning av temperaturen? Då blir ju förbrukningen över ett dygn lägre än om man hålla samma temperatur hela tiden. Kan det vara något sånt de syftade på kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo men det blir väl inte energisnålt för det? En lampa som förbrukar lägre W men lyser lika starkt - den är energisnål.
 
Produktplacering...
 
jtl skrev:
Produktplacering...
Ja det förstår jag oxå men man behöver väl inte säga dumma saker för det...
 
Att värma ett rum kräver en viss mängd energi....är det en elradiator så spelar det ingen roll om det är med elektronisk eller bimetalls termostat så länge termostaten är schysst.....
Det finns trådar i ämnet för den som vill läsa mer.....
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Eftersom ett element med dag/natt sänkning förbrukar färre watt på ett dygn så borde det ju per din definition Noseone vara energisnålt?
Pratar vi däremot om att konstant hålla 22 grader i ett rum, tja då är det ju svårt att göra något åt antal watt som jag förstår det...

Men jag håller väl med om att de kunde utryckt sig bättre på Arga Snickaren.
 
Fli skrev:
Eftersom ett element med dag/natt sänkning förbrukar färre watt på ett dygn så borde det ju per din definition Noseone vara energisnålt?
Pratar vi däremot om att konstant hålla 22 grader i ett rum, tja då är det ju svårt att göra något åt antal watt som jag förstår det...

Men jag håller väl med om att de kunde utryckt sig bättre på Arga Snickaren.
Är det så?

Det handlar om en så kort period natt/dag på ett dygn. När elementet sedan ska värma upp igen så går det åt energi, tills termostaten slår ifrån för att det är "varmt" igen, hur mycket eller om det är något kvar av besparingen från natten?
 
Om medeltemperaturen sänks pga nattsänkningen så bör det leda till en energibesparing.
 
Gabbe1 skrev:
Om medeltemperaturen sänks pga nattsänkningen så bör det leda till en energibesparing.
Iofs om alla eller åtminstone tillräckligt många använder det så kanske det finns värde i uttrycket energisnålt.

Men t.ex. för mig hemma, ett hushåll, hur ska jag värdera det?
 
Noseone skrev:
Såg AS igår och reagerade över uttalandet från en montör.

"vi har valt att sätta upp ett energisnålt el-element"

Vadå energisnålt?
Det enda sättet ett el-element kan vara energisnålt är om det har en låg effekt. Sätter de upp t.ex. ett element på hundra watt blir det mycket energisnålare än om det varit på tusen watt.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det enda sättet ett el-element kan vara energisnålt är om det har en låg effekt. Sätter de upp t.ex. ett element på hundra watt blir det mycket energisnålare än om det varit på tusen watt.
What? Eller skojar du?
 
Noseone skrev:
What? Eller skojar du?
Jag skojar inte. Möjligen raljerar jag.

Givetvis kommer det att vara svinkallt i rummet. Men nu gällde att spara energi.
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.