klacken på tappen heter styrnacke på svenska
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jigg byggd och tapphålsfräsning påbörjad. Ja, råkade fräsa på fel ställe när jag byggde jiggen, kom dock på mitt misstag innan det var för sent.

jigg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jigg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tapphålen klara. Sarg sågad, riktad samt dimensionerad. Påbörjat tappar, var enkelt mha. bordssågen med kapsläde.

IMG_20151112_235449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151112_235549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Jag var inte med på att du skulle fräsa tapphålen icke parallellt med benens yttersidor när det diskuterades metodik. Hursomhelst, kul att se att det går framåt.
 
Ola C skrev:
Bra jobbat. Jag var inte med på att du skulle fräsa tapphålen icke parallellt med benens yttersidor när det diskuterades metodik. Hursomhelst, kul att se att det går framåt.
Jo, det blir ju snett i "2 dimensioner" så att säga. Kunde ju snedklyvt ovansidan av sargen istället men tyckte detta blev lite snyggare.

Räcker ca 35mm tapplängd? Vågade inte göra dem längre då risken är att kortsidans och långsidans sargtappar krockar med varandra då.
 
Det man brukar göra om det är små marginaler är att låta tapparna geras i benet. Nackdelen är att materialet i benet runt tapphålet inte blir så mycket. Men har du gjort din läxa rätt så bör det gå. Men du bör nog ha någon form av kloss på insidan av sargen i hörnen.


På små taburetter eller pallar och småbord låter man oftast tapparna mötas i en gerning. men dom brukar många gånger ha något tvärstag en liten bit ner i alla fall om den skall sittas på.
 
Fortsätter uppdatera här även om rubriken är något felaktig.

Har limmat ihop underredet nu! Det blev mycket stabilt och bra!
Matbord-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matbord-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och idag har jag varit och handlat den laminerade björkplywooden hos Fredricssons trä. Vilket underbart lager, där skulle man vilja plocka på sig några släpkärror med grejer.

Skivan var helt ofantligt överjävligt tung att hantera ensam så frugan fick rycka in, det var inte lätt då heller (hon är rätt liten). 3050x1320x20 var dimensionen. Var tvungen att ta in den i vardagsrummet då mitt snickeri hade blivit väldans trångt att såga upp en sådan skiva i.

Nu är den uppsågad till slutlig storlek (2200x1000), den hanterar jag (med nöd och näppe) själv. Återstår att runda kanterna på skivan (funderar på en liten radie på hörnen också), samt att hårdvaxolja den exponerade plywoodkanten. Fett från min 4-årings händer lär väl sugas in där annars!

Jag har dessutom handlat stål idag 6meter 20x50 fyrkantsrör. Mitten av bordet skall få sig en förstärkande stålbalk. Det får komma i nästa post (sista).

Matbord-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 8 till
  • Laddar…
vad ska du med en stålbalk till? den skivan håller att dansa på,

Protte
 
Fantastiskt. Frågor:

Hur fick du handla där? Om man läser deras hemsida står det tydligt: "Säljer Ni till privatpersoner?
Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning."

Vad fick du betala för kalaset?
 
prototypen skrev:
vad ska du med en stålbalk till? den skivan håller att dansa på,

Protte
Jo, den känns visserligen stabil, men...

Vi har ett befintligt ekbord (köpt på Mio för 7-8 år sen). Detta är 90x180cm, har lika höga sarger som mitt bord men har dessutom 2 "tvärstag". Trots detta så har bordsskivan en rejäl svacka på mitten. Drygt 1 cm svackar det, syns med blotta ögat. Det är en massiv stavlimmad 25mm tjock skiva.

Det bord jag nu byggt har en tunnare skiva (björkplywood och inte stavlimmad ek) och dessutom längre spännvidd. Jag vill inte att det börjar svacka om några år. Det kanske det inte gör ändå, men hängslen och livrem. Stålröret kommer inte synas om man inte kryper under bordet.
 
jonmo skrev:
Fantastiskt. Frågor:

Hur fick du handla där? Om man läser deras hemsida står det tydligt: "Säljer Ni till privatpersoner?
Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning."

Vad fick du betala för kalaset?
För att vara petig så fick jag inte handla där, trots upprepade förfrågningar. Däremot var det inga problem att beställa och betala hos en av deras återförsäljare för att därefter åka och hämta upp den själv. Jag fick t.o.m. en återförsäljare rekommenderad av säljaren hos Fredricssons. Jag kunde valt att hämta den hos återförsäljaren men då hade jag fått vänta en dryg vecka till och jag har lika långt till denna återförsäljare som jag har till Fredricssons trä.

Jag har en annan trähandlare som jag brukar handla hos, de gav mig pris på skivan för ett tag sen (tror jag skrev om det tidigare i tråden). Dessvärre så har troligen olika återförsäljare olika rabatter då jag fick rätt mycket lägre pris hos en annan återförsäljare på samma skiva. Trähandlaren som jag normalt handlar hos sa att han inte kunde matcha det priset, han hade gått back 400kr i så fall.

Skivan var ändå svindyr, den kostade 2904 kr!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
vectrex skrev:
Jag har inte sett skivan, men gissningsvis är det 10 lager björk och så 2 lager laminat.
Det är 13+2 lager i plywooden. Samma som den 18mm björkplywood jag handlat tidigare.

Hög kvalité men finns smådefekter på en del ställen på innerfaneren om man noggrant granskar ett sågsnitt!
 
Dit mio bord utgår jag från att ha tvärslagen på tvären. Och då blir det fysiskt omöjligt att den skall sagga så mycket om inte tvärslagen är av glasspinnar. Utan det måste vara så att bords skivan har slagit sig. Visserligen är det limmat av flera smala bitar där man nog inte varit så värst noga med att orientera ådringen på bitarna. Men jag har väldans svårt att förstå att det bordskivan av naturliga skäll skall ha hängt ner sig ca 1 cm det går bara inte det är fysiskt omöjligt om det är rätt designat vilket det bör vara. Om det inte har blivit utsatt för en stor tyngd under lång tid i samband med fuktig miljö typ ouppvärmt utrymme.

Ditt nya bord kommer du inte att behöva ha metallstag på det kan jag svära på. Det kommer inte att sagga, men du kanske inte tycker det känns stabilt då kan du använda metallstaget. Vist du kanske tycker bordet käns svajigt i mitten.

Ja så är dyrplywood massor av icke lagade fanerlager i mitten vilket resulterar i lite hålrum här och var på synliga kanter. Det går inte att komma i från för rimlig peng.
Dom som tillverkar möbler (industrier) köper specialplywood där varje enskilt lager är manuellt synade. Men man måste köpa den plywooden buntvis och det är inte billigt. För den säljes inte styckvis.

Förövrigt riktigt snyggt jobbat
 
pär h skrev:
Dit mio bord utgår jag från att ha tvärslagen på tvären. Och då blir det fysiskt omöjligt att den skall sagga så mycket om inte tvärslagen är av glasspinnar. Utan det måste vara så att bords skivan har slagit sig. Visserligen är det limmat av flera smala bitar där man nog inte varit så värst noga med att orientera ådringen på bitarna. Men jag har väldans svårt att förstå att det bordskivan av naturliga skäll skall ha hängt ner sig ca 1 cm det går bara inte det är fysiskt omöjligt om det är rätt designat vilket det bör vara. Om det inte har blivit utsatt för en stor tyngd under lång tid i samband med fuktig miljö typ ouppvärmt utrymme.

Ditt nya bord kommer du inte att behöva ha metallstag på det kan jag svära på. Det kommer inte att sagga, men du kanske inte tycker det känns stabilt då kan du använda metallstaget. Vist du kanske tycker bordet käns svajigt i mitten.

Ja så är dyrplywood massor av icke lagade fanerlager i mitten vilket resulterar i lite hålrum här och var på synliga kanter. Det går inte att komma i från för rimlig peng.
Dom som tillverkar möbler (industrier) köper specialplywood där varje enskilt lager är manuellt synade. Men man måste köpa den plywooden buntvis och det är inte billigt. För den säljes inte styckvis.

Förövrigt riktigt snyggt jobbat
Eftersom jag var tvungen att köpa 6 meter balk så tänkte jag även sätta 2 på insidan av min sarg, skruvad i sargen från insidan.

Det kanske är onödigt, men det gör väl å andra sidan inget heller? Bordet blir lite tyngre, men det ser jag inte som negativt.

Det jag är lite rädd för är att mina långa sarger skall slå sig något. Virket kommer ju från teed, som han sågat upp ur stockar med sin logosol. Det hade legat på strö, under tak sen i våras men var ju inte möbeltorrt. Jag har förvarat det sen i slutet på september i min snickarebod som är ventilerad och uppvärmd till ca 17-18 grader.

Sargerna var nämligen helt raka när jag hade rikthylat dem (kontrollerade noga med MST 180) för ca 10 dagar sen. Nu har båda ca 4mm svank på mitten, detta av att bara varit inomhus (22 grader) och blivit vaxade med vitt dekorvax. För att komma till rätta med detta samt undvika att det eventuellt slår sig mer så tänkte jag skruva fyrkantsröret på insidan av dem. Röret är riktigt riktigt starkt, hade troligen räckt med 35mm högt (jag har 50mm).

Även bordsbenen har slagit sig något lite grann, knappt mätbart och spelar i praktiken ingen roll. men visar ändå att det rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.