Var kan man som privatperson köpa björkplywood (6mm - 18mm) i Skåne?

Jag vet att frågan har ställts tidigare men tydligen finns ingen försäljning av björkplywood direkt till privatpersoner, www.bygghemma.se har på sin webbsida men här måste man köpa minst fem skivor.

Söker man på nätet finns bra skivor hos grossisterna men inte "ute" hos vanliga byggmaterialhandeln.
Kontakten måste tydligen ske via etablerade snickerier.
Har ni tips om något sådant snickeri som är villigt att hjälpa till i Skåne?

Kvalitéten på skivorna skall vara tillräcklig för att bygga "maskiner" i stil med de som Matthias Wandel visar på www.woodgears.ca
 
I sverige finns det knappt att få tag i. Definitivt inte till vettiga pengar.

Vilket snickeri som helst borde kunna hjälpa dig men räkna med att en skiva hamnar runt 1000 kr
 
  • Gilla
Leonardaukea och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra priser!!

Tack för tipset!
 
Jem & Fix har björkplywood och har butiker på fler platser i Skåne. Kolla på http://www.jemfix.se/
 
bekin skrev:
Jem & Fix har björkplywood och har butiker på fler platser i Skåne. Kolla på [länk]
På hemsidan har dom ingen plywood
 
Det duger väl inte med vilken björkplywood som helst? Det amerikanerna brukar bygga fixturer och annat av är det de kallar baltic birch. I sverige går det väl under benämningen rysk (eller finsk) björkplywood?. Tror Fredriksson är de enda som har "rysk" björkplywood hemma, förut hade de öppet för privatpersoner en halvtimme på fredagseftermiddagarna, vet inte hur det är nu.

Edit: Mer finns att läsa ex här http://www.woodworkerssource.com/bl...-birch-plywood-why-its-better-when-to-use-it/
 
Redigerat:
Jag tror Fredricssons Trä i Arlöv som normalt är en grossist har försäljning till privatpersoner på fredagseftermiddagar. Men det skulle inte förvåna mig om priserna är hutlösa även där. Men har du inte allt för långt dit så kan det ju vara värt att svänga förbi och kolla.

EDIT: Jag skriver så långsamt så Ola C hann komma före med ett mer uttömmande svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
SWe_
  • Laddar…
bekin skrev:
Kolla här då [länk]
Det står i alla fall att det är björkplywood eller...?
Stämmer, men det finns ej 18 mm eller 3/4" som det kallas i USA.
 
Jag tror att det "bästa" man kan köpa i sverige är 18 limträ i furu.

Men det rör sig mer än plywood.
 
  • Gilla
henrikg
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jag tror att det "bästa" man kan köpa i sverige är 18 limträ i furu.

Men det rör sig mer än plywood.
Vad menar du med bästa? Limfog i furu har ju inte riktigt samma användningsområde som björkplywood? Och om du ska ha limfog, varför inte i björk i så fall? Givetvis finns det utmärkt kvalitet av björkplywood i Sverige, du hittar dock inte den på Beijer.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
bekin skrev:
Kolla här då [länk]
Det står i alla fall att det är björkplywood eller...?
Den verkar vara oklassad och med tanke på Jem o Fix övriga sortiment är det högst troligt att det inte är den kvalitet som TS söker.
 
Har använt en hel del 12mm björkplywood som jag köpt hos Cheapy, bedömer att det är motsvarande "Baltic Birch" i kvalite. Nyligen köpte jag dock en 18mm skiva av mitt lokala snickeri, priset landade på 1000kr jämnt. Tyvärr så går ju cheapy över i Jem&Fix men även de har ju dessa skivor. Det fina med Cheapy har varit att de sålt "miniskivor" som är 1/3 skiva.

Dock finns en firma i Norrköping, www.bonnet.se, som säljer skivor men de kräver en minsta beställningsvolym och frakten kostar några slantar. Dock så tror jag att du kan komma under 1000kr/18mm skiva från dem.
 
badtastex skrev:
Har använt en hel del 12mm björkplywood som jag köpt hos Cheapy, bedömer att det är motsvarande "Baltic Birch" i kvalite. Nyligen köpte jag dock en 18mm skiva av mitt lokala snickeri, priset landade på 1000kr jämnt. Tyvärr så går ju cheapy över i Jem&Fix men även de har ju dessa skivor. Det fina med Cheapy har varit att de sålt "miniskivor" som är 1/3 skiva.

Dock finns en firma i Norrköping, www.bonnet.se, som säljer skivor men de kräver en minsta beställningsvolym och frakten kostar några slantar. Dock så tror jag att du kan komma under 1000kr/18mm skiva från dem.
Skivorna hos Cheapy, vad var de för typ? Inomhuslimmade? WBP? 3B, 4B?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.