Två frågor.

Mellanbjälklaget i ladugården är dåligt och tänkte passa på att höja takhöjden lite när jag ändå byter bjälkarna. På bilden ser ni hur bjälkarna är infasade i det liggande timret och igenom går dymlingar.

Så min första fråga är. Hur fäster jag det nya bjälklaget i översta timmerstocken så att det blir lika hållbart som nu. Jag har fått för mig att det bjälklaget skall kunna hålla ihop väggarna.

Min andra fråga. Räcker det att använda två 145*45 som jag slår ihop som nytt bjälklag. DSC_0319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle nog lägga det nya bjälklaget ovanpå den övre stocken och fästa detta med vinkelbeslag (3mm).
Alternativt lägga en planka på stocken först, som man väger av så den kommer i våg.
Och det stämmer att bjälklaget ser till att väggarna inte puttas ut, därav använda vinkelbeslag.

Hur var din tanke gällande slå ihop två st 45x145?
Det ger inte så mycket extra styrka att göra balken bredare.

Vad har du för spännvidd på det nya bjälklaget och vad har du tänkt förvara på skullen/vinden?
 
  • Gilla
HHenriksson
  • Laddar…
JOW skrev:
Jag skulle nog lägga det nya bjälklaget ovanpå den övre stocken och fästa detta med vinkelbeslag (3mm).
Alternativt lägga en planka på stocken först, som man väger av så den kommer i våg.
Och det stämmer att bjälklaget ser till att väggarna inte puttas ut, därav använda vinkelbeslag.

Hur var din tanke gällande slå ihop två st 45x145?
Det ger inte så mycket extra styrka att göra balken bredare.

Vad har du för spännvidd på det nya bjälklaget och vad har du tänkt förvara på skullen/vinden?
Tack för svaret.

Tänkte nog mest på att bjälkarna som sitter idag är rejäla. Men det kanske räcker med 45*145 som sitter lite tätare cc60?
Spännvidden är väl knappa 6 meter utan att ha mätt exakt. Och där kommer antagligen förvaras hö på skullen.
Kan konstruktionen försämras på något annat vis tror du om jag nu flyttar upp bjälklaget. Antar att det finns en tanke med att de gamla bjälkarna sitter infasade mellan översta och näst översta timmervarvet.

Ang. vinkeljärnen. Menar du då att de fästs på insidan ner över den översta stocken och sedan skruvas nerifrån upp i de nya reglarna? Hoppas du förstod :confused:

Balkskor funkar kanske inte?
 
Redigerat:
Jag törs inte svara på om 45x145 räcker på 6m spännvidd om du ska förvara hö däruppe.
Visserligen fördelas vikten rätt bra, men min spontana tanke är att det är lite klent?
Bjälklaget har i det här fallet två uppgifter.
1. Hålla ihop ytterväggarna (så att de inte trycks ut).
2. Bära upp last av det som förvaras där uppe (hö).

Vad gäller 1'an så tror jag inte det är några som helst problem med 45x145 (så länge de förankras väl i yttervägg).
2'an är det nog värre med, men det är som bäst bara en uppskattning från min sida.

Dymlingen sitter väl kvar, jag antar att du kapar de gamla stockarna på insidan väggen.
Och det nya bjälklaget tar ju över det gamlas uppgift.

Utan att vara någon expert så är väl anledningen av den gamla metoden/infästningen att man inte hade fina plåtvinklar o skruvdragare.
Utan körde med träplugg modell större (dymling).
Dymligen behövde väl gå genom någon/några stockar för att hålla/fylla sin funktion.
 
Inte 6m fribärande väl? Då lär inte 45x145 duga. Vinkeljärnen fäster du ena sidan i stocken och den andra sidan i regeln.
 
Ok. Skall erkänna att jag bara höftade när jag skrev 45*145. Vilken dimension krävs?
 
Jag har ingen aning vad hö väger och kan inte räkna ut vad som krävs även om jag visste. Men bjälklag till en bostad har oftast 45x220 och då lär det inte vara fråga om 6m längd mellan upplagen. Nu spelar väl inte nedböjningen så stor roll i detta fallet men jag hade minst använt 45x220.
 
Bjälkarna som sitter där nu är kanske ca 145x145 och sitter på ett mellanrum på dryga metern tror jag. De är helt fribärande
 
Där ser man. Då kanske hö är "bjälklagsvänligt".
 
Tusen tack för era svar!

Fler inputs? Kanske finns någon som gjort samma sak med sina lador.
 
Det är en enorm skillnad på virke och virke. Jag har själv en gammal gisten och maskäten lada som inte ser ut mycket för världen, men jäklar vilket virke det är. Det är tungt, kompakt och stenhårt. Jag slår vad om att de gamla rejäla 6x6" som du har nu har betydligt bättre bärighet än modernt frodväxt balsaträvirke, även 45x220.
Det ser ut som du har rejäl takhöjd även på loftet => mkt hö => stor tyngd. 1 lass hö (småbal) på en normalstor(?) balvagn rymmer kanske ca 150 balar á 12 kg = 1.8 ton. Beroende på användningsområde och storlek på häst, samt att det är lag på att man måste ha minst två då de inte får gå ensamma så är en grov estimering att man behöver ca två sådana lass för att föda två hästar => 3.6 ton. Det brukar visserligen fördelas rätt väl, men 6 m fribärande är en lång sträcka.

Du bör nog antingen ha någon som räknar på det åt dig, el se om du kan hitta en liknande byggnad med liknande lösning och användning och se vad de har använt. Jag skulle inte tycka om att gå under ett fullastat höloft med okänd bärighet... (Undantag: om loftet har använts åtminstone några år utan problem, då har man ju sett i praktiken att det håller, och/el om det bågnat och knakat.)
 
Jag tror inte att det bjälklaget är dimensionerat (höftat) för någon form av balar alls, bara löshö.
 
Då var det nya bjälklaget på plats. Nu återstår att såga ner det gamla och få dit lite vinklar i bjälklaget.
Måste korrigera mig själv då spännvidden inte är 6m utan 4,8m.
Kan tillägga att det nya bjälklaget känns ungefär 10 gånger mer stabilt än det gamla som dallrar rejält när man går på det. Det kommer dessutom bara att lagras löshö på loftet.
DSC_0327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den där bjälken vid sparren, nu är det så många bjälkar så det funkar nog.
Men den där skarven är ju inte så bra.

Om jag var du skulle jag laska på bjälken, så du får en bit bjälke förbi på varje sida om sparren.
 
JOW skrev:
Den där bjälken vid sparren, nu är det så många bjälkar så det funkar nog.
Men den där skarven är ju inte så bra.

Om jag var du skulle jag laska på bjälken, så du får en bit bjälke förbi på varje sida om sparren.
kan du förklara lite närmre var du menar, jag kan inte de där facktermerna (sparr?)
Men om sparren är den stöttan som kommer ner snett i mitten? Isf är det inte golvbjälken som är skarvad utan jag har sågat ur i sparren och skruvat fast det i sidan på golvbjälken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.