Jag undrar vad som gäller här. BR lägenheten har sålts och köparen meddelar efter 2 veckor att lampan är trasig (tydligen på något komplicerat sett så att det inte bara är att byta) i kylskåpet, nu vill han att vi åtgärdar detta, i värsta fall genom att köpa en helt ny kyl till honom? Vi var med när han var på visningen och då kontrollerade han ingenting utan gick bara runt och tittade ytligt, han har inte heller gjort någon besiktning av lägenheten. Vad är det som gäller? Kylen är gammal, om vi måste köpa en ny, kommer han då kunna välja fritt?
 
meddela att ni inte tänker ersätta honomm för den trasiga lampan så är det hans problem att gå vidare.
 
Jag instämmer med föregående talare. Det är ingenting du behöver bry dig om, utan du kan med gott samvete neka till hans krav.

Vad är det som kommer nästa gång? Har han hittat ett spikhål i tapeten och vill att ni skall byta tapeter åt honom? Nej, håll honom kort!
 
Tack för era svar, nu känner jag mig lite lugnare... känns som om allt hela tiden går till vår nackdel! Han skulle kontakta mäklaren sa han och jag känner mig riktigt nervös för att vi ska bli tvugna att köpa en ny kyl för 10 000:- till honom nu! :/
 
Köparen har en långtgående undersökningsplikt och även om lampan var trasig tidigare, börde de kunna upptäcka det.
I mitt förra hus gick vvb sönder ett par dagar efter tillträdesdagen, vi tänkte inte ens att man kunde ringa och klaga hos säljaren.
Svara att de får fixa lampan själva - det är ju deras kylskåp.
 
Lampan kan ha varit trasig sedan tidigare, bara det att vi inte märkt det för det är tydligen så att den inte släcks utan står tänd även om man stänger dörren till kylen. Köparen hade ringt det bolag som tillverkade kylen, men eftersom den är så gammal så finns inga reservdelar kvar att byta med, så då återstår det för oss att köpa en ny kyl då...
 
Vad är egentligen felet på lampan? Att den lyser hela tiden eller inte alls?
 
Det verkar som en blivande rättshaverist, be honom stänga dörren då, om lampan stör honom,

Min kyl pajade i julhelgen, och iden att ringa till killen som sålde lägenheten och gnälla, fanns inte på kartan...
 
Gnällig köpare !
Dom såg väl att kylen var gammal ??

Nu finns det inte "dolt fel" i BR - men även om det hade funnits så torde det framgå av kylens ålder att det skulle kunna hända saker ?

Dessutom är frågan om lampan var sönder eller om den gick sönder !?
Att den lyser hela tiden är väl inget att klaga på - det finns det tom maskiner som har som "funktion" :)
(och sen kan man ju fundera på hur i all friden dom upptäckte en sån sak - ställde dom sig i kylen och stängde dörren ? :D)

Nej - neka till alla ersättning. Har svårt att tro att dom skulle stämma er för att få en begagnad kyl - för det är MAX vad ni kan åka på - ni är på intet sätt skyldiga att köpa en sprillans ny kyl till dom även om dom hade haft ngt att komma med !

/K
 
Vilken j-vla idiot................ Begära ersättning för att lampan i en gammal kyl är sönder.....
 
Det var det dummaste ersättningsanspråket jag läst om, även om jag brukar läsa detta forum ofta. Men varning är på sin plats, det är troligen en rättshaverist, så risken är stor att han återkommer med flera ersättningsanspråk. Så det gäller att vara MYCKET tydlig nu, ett klart NEJ och inga långa diskussioner. Mao inga långa diskussioner, inga motiveringar, bata ett klart och kosist NEJ
 
Hur många Watt är en kylskåpslampa på? Låt oss anta att den är på 5W.
5x24x365=43,8 kWh/år, 43,8x1,2= 52kr/år
Och då har vi inte räknat med att ibland är ju lampan tänd. Det skall dras ifrån i förbrukning.
Nä, ge han en 50-lapp så får du respit i ett år!!!
:) :) :)

Ps Om han vill ha 10000kr för en ny kyl så räcker det till för att låta lampan lysa i kylskåpet i 200 år.......................... :)
 
Redigerat:
Du får dra ifrån 30% eftersom värmen måste kylas bort mha kompressorn. Det blir bara 140 år! :D
 
Jag vet inte, troligtvis har han större förluster genom borrhålet som han borrade genom dörren för att se om det var tänt eller inte......... :))
 
:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.