Hej! Jag har ett 40-talskök där jag har överfalsade köksluckor. nu har jag byggt om bänkstommen under diskbänken med ikeastommar och är i färd med att klä in stommarna i furuplyfa och planhyvlade lister. Det jag behöver göra nu för att få samma stil som i det övriga köket är att skapa 1 kökslucka och 5 stycken draglådor i överfalsad stil. Har ni tips på vad för material och hur jag kan bygga dem?
 
S
sist byggde jag i furu och mdf. ingen plywood.
 
Jag gjorde luckramen av 45 x 16 furu med masonit på båda sidor och fräste falsen 12 x 12 mm med en falsfräs.
Har du ingen handöverfräs, så använd cirkelsågen och såga ut en fals.
 
Tack för svar! Det är så här luckorna/lådorna är tänkta att se ut
images-2.jpg
 
S
billyby skrev:
Tack för svar! Det är så här luckorna/lådorna är tänkta att se ut
[bild]
jupp, precis såna gjorde jag. kapade till rätt format fräste sedan kanterna.
jag återanvände dom gamla öppningsbeslagen och gångjärnen
 
Ser ut som mina också, med undantag för beslagen.
 
Du måste ha en fyllning i ramen mellan masonitskivorna annars så blir masoniten konkav.
Klassiskt hade man pappremsor på högkant, ser ut som en bikaka.
Frigolit går lika bra, stryk lim på hela ytan.

Protte
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
På 40- och 50-talen förekom också fyllning av treetex.
Vad du än väljer så är det viktigt att fyllning och ram har samma tjocklek.
 
Tack alla för svar!

SBH skrev:
jupp, precis såna gjorde jag. kapade till rätt format fräste sedan kanterna.
jag återanvände dom gamla öppningsbeslagen och gångjärnen
vad för tjocklek hade du på skivorna?

prototypen skrev:
Du måste ha en fyllning i ramen mellan masonitskivorna annars så blir masoniten konkav.
Klassiskt hade man pappremsor på högkant, ser ut som en bikaka.
Frigolit går lika bra, stryk lim på hela ytan.

Protte
tittar man på mina gamla skåpsluckor så är det ett tunt lager Masonit, sedan lite tjockare furu och sedan ett tunt masonitlager till. Menar du att det funkar lika bra med frigolit emellan?

fahlis skrev:
På 40- och 50-talen förekom också fyllning av treetex.
Vad du än väljer så är det viktigt att fyllning och ram har samma tjocklek.
Du menar den sammanlagda tjockleken av de två ytterskikten och fyllningen?
 
Gör en ram av trä, tjocklek = färdig tjocklek minus två masonit,bredd är lämpligt med 40 mm. Yttermått lite större än färdig lucka, behöver bara sitta ihop med häftklammer i hörnen.
kapa till frigolit eller tretex så det fyller ut hålet i ramen, tjockleken är viktig.

Limma på en masonit på var sida (kräver egentligen en limpress)(vanligen en koloss på något ton)

Renkapa till rätt yttermått och fräs falsen.

Enkelt eller hur, luckorna blir starka, lätta och relativt tåliga mot vatten till skillnad mot MDF
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Supertack! Ska bli spännande att göra
 
fahlis skrev:
Jag gjorde luckramen av 45 x 16 furu med masonit på båda sidor och fräste falsen 12 x 12 mm med en falsfräs.
Har du ingen handöverfräs, så använd cirkelsågen och såga ut en fals.
Jag tänkte nu köpa en handöverfräs för att falsa kanterna. Tror ni att det räcker med en billig variant från Jula eller är det bättre att hyra en riktig maskin för en dag? Tycker att det är lite saftig att lägga över tusenlappen för en maskin som jag kommer att använda begränsat (antar jag).
Blir det inte pilligt med en cirkelsåg?
 
Att använda en handöverfräs är vanebildande och beroendeframkallande …:p
Jo, med cirkelsåg skär du två snitt per fals, och det kan bli lite av en balanskonst när man ställer skivan på högkant..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Luckor:
Jag föredrar MDF rakt igenom, med syrahärdande lack på blir vattenstänk inget problem. Kräver dock moderna blum-style gångjärn, med gamla gångjärn kommer skruven från kanten vilket är olämplig för mdf. 4+10+4mm mdf är lagom. Cellplast i mitten. Jag gillar bred ram, ca 70mm. Gör till övermått o formatsåga sen. För extra stabilitet gillar jag att göra ramen från ett stycke mdf, dvs ej som ihophäftade remsor utan jag sågar ut mitten på en 10mm mdf istället, ingen risk att remsorna bråkar i limpressen heller. Cellplasten skall vara ca 0,5mm tjockare än ramen. Du måste såga upp den till rätt mått själv i bandsåg. Köp 100mm tjock och såga remsor ur blocket. Köp ej cellplast i färdig tjocklek, den håller ej måttet tillräckligt bra. Var noga i detta moment, tjockleken måste bli precis rätt.

Fräs sen fals på vertikalfräs eller med handöverfräs. Falens djup o bredd bestäms av gångjärn o de andra luckornas utseende.

Lådor:
Tillverka ram i tex 9 eller 12mm björkplywood i bra kvalitet, inget skräp då får du svårt att få det bra. Behöver ej sinkas, använd istället bordssågen för att göra stående spår i de längsgående delarna, sen sågar du m samma såg ut motsvarande fals (bredd halva plywoodtjockleken, djup typ 1/3-1/2 av plywoodtjockleken), Gör fram o bakstycke exakt lika, men vid montering snurrar du bakstycket ett varv, vilket gör att det inte ligger kant-i-kant i bakkant utan på traditionellt sett är inskjuten något. Innan montage måste du såga spår för botten. Botten normalt i 3,2mm masonite, går bra att såga spår med 3,2mm sågklinga. Ställ in sågen och såga sidostycken+framstycke, sågdjup tyo 3-4mm eller så. Klyvanhållet ska registrera från det som ska bli ovansidan av styckena (dvs har du stycken på 70mm höjd, så ska klyvanhållet stå på ca 60mm, så får du 70-60-3=7mm material kvar under botten. Utan att ändra inställning på klyvanhållet höjer du nu klingan o sågar av bakstycket, på så vis blir allting samma höjd men du kan ändå skjuta in botten barkifrån.
Sätt ihop ramen m trälim och försänkta dyckert. Se till att ta bort lim som hamnar i spåret. Kryssmät.I med botten och spika fast upp i bakstycket. Tillverka sen lagom tjock front i mdf. Helt fäst m enbart skruv från insidan, men med tunna mdf får man limma istället.
Kolla också hur befintliga lådor ser ut, ibland har styckena olika höjd och är har mer eller mindre avrundade kanter, det är oftast lätt att kopiera. Plywooden kan också bytas ut mot riktigt trä, välja i så fall furu sidobrädor i bra kvalitet.
 
  • Gilla
JosefinSthlm och 3 till
  • Laddar…
Med detta utförliga svar kommer jag kunna göra köksluckor/lådor i sömnen, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.