Hej!

Har problem med diskmaskinen igen... Den här gången pumpar den ut så fint (förra gången var det en olivkärna i pumphuset, nu är alla trasiga filter bytta:)), men verkar inte ta in något vatten! En pump låter ansträngt och det luktar lite el-varmt.....:(
Jag har öppnat och tittat när den går och spolarmarna snurrar öht inte, det kommer bara in lite vatten från en öppning/ventil på sidan av diskutrymmet. Spolarmarna ser ok ut och går fint att snurra för hand.

Hittade en sida på nätet där man pratade om att det finns en avkänningsventil inne i diskutrymmet som styr vatten-intaget, men i min maskin ser jag inget sånt, bara filter i botten o saltbehållare... Var skulle den kuna sitta? Maskinen är en AEG Öko Favorit 50700 Sensorlogic.

Har någon fler tips vad jag kan kolla och var på maskinen? Vill ogärna ge upp än! Hemskt tacksam för tips!!

/Ilam

PS: Vet inte om detta ämne hör hemma på "Kök" eller "Vatten och avlopp".... DS
 
Tack för tips, kan dock inte fått upp något på min maskins PNC (produktnr), AEG kanske inte ingår i E-lux sortiment? Kunde inte hitta ngn info kring vilka maskiner de har. Men bjuder de verkligen på sprängskiss, det trodde jag inte, bara gamla manualer...

/Ilam
 
Veck på vattenslangen, skit i filtret i vattenintaget, är kranen öppen? Att vingarna inte går runt är ju självklart då det inte finns något vatten. Kan också vara skit i slangen till nivåvakten så styrningen "tror" att maskinen är full med vatten.

Protte
 
Jo, precis, att vingarna ite går runt tog jag som ytterligare ett bevis på att den inte tar i vatten (ihop med smutsig disk och ansträngd pump).

Vatten fram till maskinen finns det, jag har skruvat av tilloppsslangen vid maskinen och satt på kranen, så vatten dit är det. Precis i tilloppet sitter ett litet filter som är rent, sen sitter där en manick med "liten elgrunka" på som tillvattnet passerar igenom, den hade jag ut och försökte kolla om det satt ngt skit där, det verkade det inte göra. Skulle tro att den "manicken" är typ översvämningsskydd som som bryter vattentillförseln, men vet inte säkert.

Eftersom det är en modern maskin men en möjlighet till en radda felmedelanden och det faktum att maskinen går sitt pogram färdigt, så kan det ju inte vara fel på översvämmningsskyddet. Jag lutar åt att det skulle kunna vara att den där "avkänningsventilen" som bedömer hur mkt vatten det är i maskinen som har blivit igenkorkad, eller (pga av det ansträngda pumpljudet) -att det är något väldigt "mekaniskt fel" som gör att vattnet inte kommer in.

Dessvärre kan jag inte hitta var den där "avkänningsventilen" sitter.... Idéer?
 
Tack för tips, kan dock inte fått upp något på min maskins PNC (produktnr), AEG kanske inte ingår i E-lux sortiment? Kunde inte hitta ngn info kring vilka maskiner de har. Men bjuder de verkligen på sprängskiss, det trodde jag inte, bara gamla manualer...
Inte för att det hjälper dig om du inte får upp något på ditt Pnc nummer, men jag tycker att electrolux är ett föredömme
för andra tillverkare, tänk om det vore så enkelt att köpa reservdelar till andra märken.

Electrolux, Aeg och Husqvarna skalll det finnas reservdelar till.
Här är en länk till reservelar för min Aeg micro.

http://www.electrolux.se/node305.aspx?prodNo=947608217&elc=00&prodDate=20060401&model=MC2660EA
 
går maskinen efter start men det inte finns vatten i den är det en nivåvakt dom hängt sig .......troligtvis är munstycket där slangen från vakten är ansluten igensatt.........lossa slangen vid vakten och blås den ren
 
Ah, nivåvakt, låter sannolikt, men jag fattar inte riktigt var den sitter? Först anslutningsslangen från vattenledningen till själva maskinen utvändigt (den är ok, kollad), den ansluts till någon slags el-ansluten ventil, en liten grunka som jag haft loss o kollat, det sitter ett litet filter där anslutningsslangen går in (det är kollat -rent), sen är det ett slutet plasthus med elgrunka ovanpå (vet ej hur jag skall kunna kolla det mer..?), på andra sidan går slangar vidare till "pumpgrop" osv. Är det denna grunka som är nivåvakten? Hur ska jag isåfall kolla att det är ok?

Ska se om jag kan fixa lite bilder....

/Ilam
 
bild där anslutningsslangen går in....
 
  • PICT0104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Puffar tråden....

Ingen som får någon ny snilleblixt utifrån bilden??

/Ilam
 
Säkerligen magnetventilen som gett upp. Den sitter precis efter du anslutit vattenslangen med en mässingmetallplatta runt spolen.
Du kan säkert kolla de 2 stift som är anslutna där, mät på dessa och se om du får 230 volt när du kör programmet, det ska bli 230 volt när den ska ta in vatten.
Om det blir spänning där men inget vatten så ä det den, kostar 200 spänn ca
 
Tack för tips!!!

Jag har kollat upp, en ny kostar 295 kr. Nu står det mellan att det är nivåvakten eller magnetventilen... Ska försöka lokalisera nivåvakten först bara, är väl bara att skruva isär mera:) Har f.n. inga grejer att mäta med, så det blir nog att försöka med nivåvakten (om jag hittar den) först och sen satsa på att det är magnetventilen om det inte funkar.

/ilam
 
Jaha, nu har jag letat efter den där j***dra nivåvakten ett bra tag, kan inte fatta var den ska sitta någonstans (frustration.....).
Det enda jag hittar som liknar en nivåvakt är den som sitter inne i saltbehållaren, men antar att den bara håller koll på saltnivån?

Är det någon som har något tips? Maskinen är som sagt en AEG Öko Favorit 50700 Sensorlogic.
Här är ett gäng foton...

Försöker avhålla mig från att "laga" maskinen med en slägga just nu .... :) Med andra ord -väldigt tacksam för tips! :)
 
  • baksida liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framsida liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inuti liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida 1 hela liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida1 liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida 3 liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • saltbehållaren liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd om någon tar illa upp först och främst. Ilam kanske redan har löst problemet själv, men jag har skruvat med en egen diskmaskin hela natten nu. Har ett liknande fel, och jag är nästan 100 på att det är just nivåvakten som är trasig för mig.

Ilam: Jag tror du har missförstått lite hur diskmaskiner fungerar. Jag blev helt förvånad själv när jag såg hur det fungerar, känns inte riktigt logiskt. Ska försöka förklara. Det här gäller iofs min Electrolux ESF2420, men jag tror det fungerar ungefär lika på din maskin.

Magnetventilen som sitter precis efter inloppsslangen är bara en elektrisk brytare som stänger av/sätter på vattnet precis som en kran. Från magnetventilen går det på min maskin en slang upp till ett en plastgrej som sitter på "väggen" i "takhöjd". Denna plastgrej släpper in vattnet in i maskinen genom ett litet hål som alltså sitter i "takhöjd" inne i maskinen. Vattnet rinner sedan genom saltbehållaren och sedan ner till silen i botten av maskinen.

Under silen finns sedan flera hål där vattnet kan rinna ut. Hålet i mitten går direkt till avloppspumpen, men ett av hålen som sitter lite på sidan går ner till ännu en liten plastbehållare, som är nivåvaktens behållare! Från denna behållare går två slangar, varav den ena till nivåvaktens strömbrytare. Den andra slangen går bara rakt upp. Antar att det skapas ett tryck "nedåt" i denna slang när den fylls med vatten innifrån maskinen. På så sätt aktiveras brytaren i nivåvakten.

Du måste alltså vända upp och ner på hela maskinen (alternativt ställa den på högkant) för att se nivåvakten (eller iallafall behållaren). Skruva loss behållaren och gör rent så noga du bara kan, kolla alla slangar också. Funkar det fortfarande inte så är risken stor att det är själva brytaren som är trasig, det är vad jag har kommit fram till när det gäller min maskin...

Jag har dock motsatt problem - det blir översvämmning i min diskmaskin för att nivåvakten inte registrerar att maskinen är full med vatten redan, cirkulationspumpen (som pumpar upp vattnet till spridaren) sätter inte ens igång för mig. Översvämningsskyddet slår dock till och tömmer ut allt vatten om man låter det gå så långt.
 
Redigerat:
Ha-ha, svar! Neeeej, Ilam har inte löst problemet :)

Jag desperat-köpte en begagnad rätt äcklig gammal diskmaskin som nu går, den trasiga AEG:n står i uthuset i väntan på.... Tja, kanske ditt inlägg, pepzi :)?

Ska med denna nya kunskap försöka mig på att laga maskinen ännu en gång, lär dock ta några dagar innan jag har tid att kånka in den igen.

/Ilam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.