Jag ska inreda en vind och fas 1 blir att isolera taket. Jag har sett att många (de flesta?) använder sig av masonit när de skapar sin luftspalt mellan spont och isolering. Men jag har sett att bland annat Hornbach säljer färdiga luftspalts"fack" i wellpapp. De känns faktiskt mer stabila än motsvarande masonit, som ju är ganska "svajigt". Inget av materialen känns ju sådär överdrivet bra att mota fukt med.

Är det någon som har erfarenhet av wellpappvarianten? Eller ska man gå på gammal klassisk masonit? Vad kostar masoniten, hur tjock behöver man ha? Hur bred ska luftspalten vara, folk verkar bygga allt mellan 15 och 50 mm.

Det var många frågor på en gång :)

Tack på förhand!
 
hej!jag har använt dom flesta typer av luftspalter.utav dom alternativen du tittat på, hade jag valt hård masonit 3,2mm. denna masonit är snäppet under den oljehärdade ,o använd absolut inte board som är skit,möglar direkt. använd 22*45 tex tre st i varje fack, den mittersta kan du skruva upp,anpassa längden på skruven så dom inte går igenom pappen på yttertaket. använd pappspik tex till o fästa upp masoniten med.du måste även ha en ventil i varje fack i nocken,näst översta pannan är enklast ,om det ligger tegel.skulle du nu ha bandtäckt, blir det krongligare


OBS! har man för stora luftspalter uppimot 70mm tappar man sugefekten i spalten, o fuktig luft blir stående istället.
 
ok, 22x45, då utgår jag ifrån att spalten ska bli 22, eller ska man sätta dem så att spalten blir 45? Hur tätar man mellan masonitskivorna, som väl är svåra att få tag i tillräckligt långa för att de ska täcka ett helt fack. Och så den klassiska frågan, hur mycket isolering ska man ha i ett snedtak, jag tycker folk pratar om allt mellan 150 och 400 mm isolering.
 
Hur tjock isoleringen skall vara, beror på hur mycket man värdesätter extra takhöjd. Om takhöjden inte är så viktig så kan det vara motiverat att ha tex 400 mm. Medans man kanske kan nöja sig 200 mm om takhöjden är mer kritisk. Själv planerar jag att ha 250-300 mm. Det beror ju också på vad man har för uppvärmning.
Hans
 
ok, för mig är takhöjden (eller snarare rumsbredden) ganska kritisk, så det blir väl en kompromiss mellan komfort och kostnad då. Hur var det med luftspalten, 22 eller 45 då?
 
yens skrev:
ok, för mig är takhöjden (eller snarare rumsbredden) ganska kritisk, så det blir väl en kompromiss mellan komfort och kostnad då. Hur var det med luftspalten, 22 eller 45 då?
22!
 
  • Gilla
gurajja
  • Laddar…
hej! 45mm är o föredra
 
ok, då har vi alltså två experter "mot" varandra här :)

Fler? 22 eller 45 mm luftspalt vid isolering av snedtak?
 
Nejdu, det finns isåfall max EN expert här och det är inte jag..... :)


Som stöd för min utsaga vill jag dock hänvisa till monteringsanvisningen för Parocs vindavledare:

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/3015.pdf

Där föreslås en spalt på ca 20mm, man avråder inte direkt från större spalter men vill heller inte ha en mindre spalt.

Det viktiga är nog att inte isoleringen ligger mot taket. ;)
 
tack så jättemycket för bra svar. jag har nu bestämt mig för att ha en luftspalt som är 20-45 mm... ;-)
 
ByggaNytt skrev:
En annan lösning/leverantör:

[länk]
[länk]


[bild]
[länk]
[länk]
Dom kommer från Paroc dom där rackarna!
 
det blir ju en prisfråga också, kostar de 60 för 85 cm, taket är ca 4 meter och 9 "fack" brett, så innebär det ju 5x9x2=90 stycken, det blir 5400, om man däremot kör masonit och läkt så tror jag nog man kommer undan på lite mindre. Frågan är ju vad tiden är värd...

Huset är för övrigt besiktigat idag, och det var trevligt, inga större överraskningar, så nu är det bara en kråka på kontraktet som saknas :)
 
Jag har läktat 23*23 ock skruvat cellplast 20mm istället för masonit. mkt smidigare plus att det isolerar och tål fukt.
totalt 290 mm isolering.
 
ok, har du någon bild eller tillverkare, så man får se hur den cellplasten ser ut, det låter ju spännande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.