Precis som rubriken, verkar skilja en heldel beroende på vem jag frågat så därav ställer jag frågan till er experter. =)

Jag ska gjuta lite golv inomhus, 12 kvm 10cm platta. Om jag tänkt rätt så behöver jag 1.2 kubik.

Hur många säckar går det åt då..?

Har fått en prisuppgift på betongbil ca 4500:- leverarat + ev lite mer pga att vår väg är i dåligt skick.

Tänkte göra en jämförelse mot att blanda själv, för att se om det lönar sig.

Tack på förhand.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jag brukar köra med en säck cement, 40 liter sand och 40 liter singel. Vatten varierar lite beroende på hur fuktigt matrialet är men lite grovt 12-15 liter
 
  • Gilla
Lars Sundholm och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft samma frågeställning och konstigt nog var det inte så lätt att få svar.
Kanske för att det är självklart för dem som vet...
Ofta blandar man enheter i recepten vilket ställer till det för nybörjare. (kg/liter)
Nu är det kanske för sent för att hjälpa TS men andra kanske har nytta av nedanstående:

Vid mängdberäkning av betong kan man för hobbybruk anta att det enbart är sand/grus som ger volymen färdig betong.
Cementen kan betraktas som ett bindemedel som ligger mellan sand/grus-kornen.

(Sök på "proportionering av betong", det finns en del forskat i ämnet...)

En rudimentär blandningstabell, avrundad till volymmått:

Betongklass - Cement - Sand - Kross
C15: 1 - 2.5 - 2.0
C25: 1 - 2.0 - 1.5
C35 1 - 1.5 - 1.0

Vattenmängden påverkar såklart konsistens och egenskaper för färdig betong.

Ett annat sätt att ange betongrecept är viktenheter.
100 liter betong, C25:

40 kg betong (vilket ger praktiska problem med 25 kg cementsäckar)
20 liter vatten
90 kg sand
80 kg kross

Praktiskt användbart recept
Jag har, amatörmässigt, räknat om proportionerna för att stämma med 25kg cementsäckar och enbart sand.
(Medeldensitet torr sand=1.8kg/dm3)
25 kg cement
84 kg sand (=47 liter)
13 liter vatten.

Ovanstående ger då ca 60 liter betong och funkar bra mängdmässigt i min 135-liters Jula-blandare.
Proportionerna stämmer även bra med schablonreceptet för "sandbetong" - 1 del cement +3-4 delar sand...


Intressanta bilder som visar hållfasthetstillväxt för betong generellt och beroende på cementtyp:
(Std = standard Portlandcement = Byggmaxcementen (?))
(SH=snabbhårdnande, LH=långsam...)

Jag tar såklart inget ansvar för ovanstående.
Däremot får ni gärna påtala ev. felaktigheter, jag har tänkt gjuta enligt ovan om två veckor...
(Det finns ganska mycket folk som har doktorerat i betongproportionering så detta är givetvis inte hela sanningen.)
 
  • betong_hallfutveckling.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • betong_hallfutveckling1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
PG Lindgren och 4 till
  • Laddar…
Du måste även ha med grövre material inte bara sand. Dina uträkningar på förhållandet vikt/liter för sand beror ju väldigt mycket på fukthalten i sanden, därmed måste man även kompensera vattenmängden.
 
Under förutsättning att vi fortfarande diskuterar ett källargolv utan speciella kvalitetskrav...

Jag är införstådd med att fuktigheten i sanden är en viktig parameter.
Nu blandar jag oftast mer "på känsla" beroende på vilken konsistens jag vill ha än exakt på litern vatten.
Det var därför jag angav vilken densitet jag räknade med.
Blandarbetong är ändå tyvärr ganska långt från perfekt köpesbetong man kan komma vad avser kvalitet och

Men jag undrar fortfarande hur kritiskt det är med kravet på grövre fraktioner vid betongblandning till källargolv?
Och grundorsaken till detta är att jag inte är så sugen på att ha TVÅ högar med restmaterial när jag är färdig.
Inte pysslet med blandningen... Ren lathet.
(Och jo, jag förstår att K-värdet inte är korrekt när man fuskar bort de grövre fraktionerna...)

Tillägg: När jag säger sand i detta sammanhang avser jag 0-8.

Trist att Tyresö blev kickad, även om detta är något under yrkesmännens nivå...
 
Redigerat:
Äh, jag svarar mig själv lite snabbt...

Gjuter man tunna betongpannor eller dylikt (av någon anledning) kan man skippa grövre fraktioner.
Gjuter man golv och använder för mycket finkorning sand istället för betonggrus får man låg hållfasthet, dålig slitstyrka och risk för sprickbildning.
 
  • Älska
PG Lindgren
  • Laddar…
llehs skrev:
Äh, jag svarar mig själv lite snabbt...

Gjuter man tunna betongpannor eller dylikt (av någon anledning) kan man skippa grövre fraktioner.
Gjuter man golv och använder för mycket finkorning sand istället för betonggrus får man låg hållfasthet, dålig slitstyrka och risk för sprickbildning.
Du har helt rätt det är dom lite större stenarna som cementpastan ska klippa fast i och på så sätt få högre hållfasthet. Så lite grövre sten måste man ha om man ska få en bra hållfasthet typ 8-16. Jag brukar mäta med spade dom gånger jag blandar själv, en spade cement till tre- fyra spadar 0-16. Vatten tillsätts till man får en bra konsistens.
 
F
Det skenade iväg ganska långt från den ursprungliga frågan.

Det går ca 100st 25 kg säckar betong för 1,2 m3. Så föutsatt att du köper lågpris på tex ByggMax och kan köra hem den kostnadsfritt och har fri tillgång till en tombola så har du en knapp tusenlapp över till kiropraktorn....... Jag skulle satsa betongbilen.
 
  • Gilla
denisolevic och 7 till
  • Laddar…
My bad... Jag läste trådstarten slarvigt och förutsatte att TS med "säck" avsåg cement och inte torrbetong.

Tja, i vissa fall finns det orsaker till att det är mer fördelaktigt att använda torrbetong. Även för dessa volymer.

Rent ekonomiskt är det självfallet ingen ide att blanda själv.
Jag skulle få betala 3250kr utkört med ränna och 30 min ståtid för betongbilen.
En pump skulle addera 1300kr (om jag minns rätt).

Och hade jag haft en gedigen erfarenhet från att gjuta betonggolv med laser och vibra så hade jag valt betongbilen.
Men i avsaknad av detta och i kombination med en del andra praktiska orsaker finns det fördelar med att blanda själv.

30 säckar=1200kr + transport
Grusbil, ca 500 kr/lass...
Fri tillgång till blandare, dessutom har grannen en extra ifall min egen havererar.
En betongbil skulle dessutom kosta semesterdagar/komptid.

Nackdelen blir ju såklart tidsåtgången. Betongbilen hälsar på, tömmer och åker = klart.
Blandar man 30 batcher x 10 min är det 5 timmar effektiv tid som blandaren står och skramlar...

(Jag leker fortfarande med tanken att ta gjutningen i två-tre etapper. Jo, jag har hört om vilka nackdelar det kan innebära)

För övrigt är det ju lite kul. Speciellt efteråt.
 
Redigerat:
F
llehs skrev:
My bad... Jag läste trådstarten slarvigt och förutsatte att TS med "säck" avsåg cement och inte torrbetong.

Tja, i vissa fall finns det orsaker till att det är mer fördelaktigt att använda torrbetong. Även för dessa volymer.

Rent ekonomiskt är det självfallet ingen ide att blanda själv.
Jag skulle få betala 3250kr utkört med ränna och 30 min ståtid för betongbilen.
En pump skulle addera 1300kr (om jag minns rätt).

Och hade jag haft en gedigen erfarenhet från att gjuta betonggolv med laser och vibra så hade jag valt betongbilen.
Men i avsaknad av detta och i kombination med en del andra praktiska orsaker finns det fördelar med att blanda själv.


30 säckar=1200kr + transport
Grusbil, ca 500 kr/lass...
Fri tillgång till blandare, dessutom har grannen en extra ifall min egen havererar.
En betongbil skulle dessutom kosta semesterdagar/komptid.

Nackdelen blir ju såklart tidsåtgången. Betongbilen hälsar på, tömmer och åker = klart.
Blandar man 30 batcher x 10 min är det 5 timmar effektiv tid som blandaren står och skramlar...

(Jag leker fortfarande med tanken att ta gjutningen i två-tre etapper. Jo, jag har hört om vilka nackdelar det kan innebära)

För övrigt är det ju lite kul. Speciellt efteråt.
Avsaknaden av gedigen erfarenhet för att gjuta 12m2 kan knappast vara ett argument för att avstå betongbil. En vibra skulle min 3åriga son klara av och känner man att man är tveksam till laseravvägning (som då också skall hyras och driver kostnad) så är 12m2 knappast större än att man kan dra av det med en rätskiva mot formkant eller rör fixerade i ett par kladdar betong eller nåt liknande.... Det måste vara en tidsskillnad på 20-30 ggr att gjuta själv med 25kg säckar jämfört med en betongbil. Men visst det kan finnas anledningar att ändå blanda sjäv.
 
  • Gilla
Vidi61
  • Laddar…
fsn skrev:
En vibra skulle min 3åriga son klara av och känner man att man är tveksam till laseravvägning (som då också skall hyras och driver kostnad) så är 12m2 knappast större än att man kan dra av det med en rätskiva mot formkant eller rör fixerade i ett par kladdar betong eller nåt liknande....
Jag skulle vilja se den treåringen som du låter ta hand om avjämningen av ditt betonggolv.
Konsekvenserna av en misslyckad gjutning är lite större än ett skred under ett sandslottsbygge...

:rolleyes:
(Jo, jag förstår att du enbart menar att din treåring kan klara av att hålla i vibraslangen och skratta medans betongen flyter ut. Inte se till att golvet blir bra)

Men visst. Om några år kanske jag har åsikten att allt betongjobb ska lejas bort till fackmän.
På samma sätt som jag i nu efterhand kan tycka att det var onödigt arbetssamt att hyra en grävare och själv gräva upp för husdräneringen.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
F
llehs skrev:
Jag skulle vilja se den treåringen som du låter ta hand om avjämningen av ditt betonggolv.
Konsekvenserna av en misslyckad gjutning är lite större än ett skred under ett sandslottsbygge...

:rolleyes:
(Jo, jag förstår att du enbart menar att din treåring kan klara av att hålla i vibraslangen och skratta medans betongen flyter ut. Inte se till att golvet blir bra)

Men visst. Om några år kanske jag har åsikten att allt betongjobb ska lejas bort till fackmän.
På samma sätt som jag i nu efterhand kan tycka att det var onödigt arbetssamt att hyra en grävare och själv gräva upp för husdräneringen.
Vi pratar förbi varandra.... Tekniken att med vibra sätta höjden som man väger av med laser är svår. Att endast vibra betongen utan att för den sakens skull styra höjden är en baggis för alla efter 5 minuter.

Glöm inte att frågan ursprungligen handlade om 12m2, det är inte direkt en oöverskådlig storlek.

Jag är ingen förespråkare av inköpta tjänster och att leja in blandning och leverans av betong är inte samma sak som att leja bort jobbet till fackmän. Är av den generella uppfattningen att vill man ha det som man tänkt sig så gör man det själv men man måste göra "rätt" saker.

Skulle jag själv gjuta en platta på 12-15m2 så skulle det ta mig längre tid att bara hämta hem cement eller betongsäckar med släpkärra än den totala gjuttiden med betongbil (detta förutsatt att bilen når med rännan) och till en i sammanhanget yttert blygsam merkostnad. Min "timlön" för dom sparade slantarna skulle rimligtvis ligga klart under 40kr/h och i min värld är det inte värt det.
 
Ska du inte ha en riktig dunderfin yta så kör med Självkompakterande och skippa vibban helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.