[quote author=royal  link=1157614640/0#13 date=1158662777]Kan nån säga vad det ska vara för fall på markrören för dagvatten ?[/quote]


Jag har 1cm/m, samma som avloppet
 
Bumpar tråden. Kanske ny information har kommit upp på 8 år...

Vi är i slutfasen av dränering. Har lagt N1 geotextilduk runt makadamet och där inne dräneringsröret. Grannen har tagit in en firma som utför deras arbete. Jag frågar om firman kan tänka sig att ordna igenfyllningen. Den ansvarige har då gått och kollat och upptäckt att min duk är för tät. Enligt han så har han vid flera tillfällen fått gräva upp nygjorda dräneringar för att göra om. Konstigt tycker jag då samtliga monteringsanvisningar (isodrän och pordrän anser att man ska lägga duk runt det dränerande lagret). De erbjöd sig kika på att åtgärda det. Jag tror jag väntar och ser om det uppstår några problem...
 
JohanOeberg skrev:
Bumpar tråden. Kanske ny information har kommit upp på 8 år...

Vi är i slutfasen av dränering. Har lagt N1 geotextilduk runt makadamet och där inne dräneringsröret. Grannen har tagit in en firma som utför deras arbete. Jag frågar om firman kan tänka sig att ordna igenfyllningen. Den ansvarige har då gått och kollat och upptäckt att min duk är för tät. Enligt han så har han vid flera tillfällen fått gräva upp nygjorda dräneringar för att göra om. Konstigt tycker jag då samtliga monteringsanvisningar (isodrän och pordrän anser att man ska lägga duk runt det dränerande lagret). De erbjöd sig kika på att åtgärda det. Jag tror jag väntar och ser om det uppstår några problem...
Jahap. Då står man här med en källare som har ett rest trägolv (jag vet, trägolv hör inte hella på ouppvärmt källargolv), en vägg där fuktkvotmätaren får OVERLOAD, innerväggar uppreglade i trä med fuktkvot 14-20% beroende på vilken inställning jag valt.

Och jag vet inte om det är något som har att göra med att fiberduken är för tät, satt igen sig eller orsakad av något annat strul.
 
Man ska inte räkna med att omdränering av gammal källare löser alla fuktproblem, har du inte isolering och kapillärbrytande skikt även under ytterväggarnas grundsula och under golvet, så kommer mycket fukt upp den vägen. Och i år har vi dessutom en av de fuktigaste somrarna på länge. Så jag tror inte att man bara kan skylla på en för tät väv.
 
Om vattnet förväntas tränga igenom jordskiktet utanför dräneringen (för att så småningom hamna i dräneringen) så kan det väl göra det även om makadam är igensatt. Kul att några med mig tycker att fiberduk är onödig.
 
En fundering. Om fiberduken blir så tät att vattnet inte kan passera, hur kommer då fukten till källaren?
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Chaz skrev:
En fundering. Om fiberduken blir så tät att vattnet inte kan passera, hur kommer då fukten till källaren?
Det trycker upp och vandrar markfukt uppåt under platta eftersom vattnet alltid försöker utjämna efter grundvattennivån.
Av samma anledning ska man använda duk från ca underkant på dränrör men aldrig under dränrör och absolut inte runt om. Eller som man kan se ibland fiberduk lindad 2-3 varv:) runt om. Kör man utan duk kan man tänka sig att man halverar livslängden på dräneringen då den kommer sätta igen. Självklart är detta beroende på omkringliggande material men en rätt placerad duk är alltid bättre än ingen...
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
K
Ska snart dränera om och är lite nyfiken på detta.
Vi har en stor gårdsplan som är dränerad av förra ägaren som lagt plattor och singel efteråt.
Under singel har han lagt fiberduk som man brukar, och när det regnar bildas pölar i singeln som stannar väldigt länge.
Mina föräldrar har också singel och jag har aldrig sett en pöl där. Misstänker att blivit tät av mindre partiklar genom åren.
 
  • Gilla
wandersson
  • Laddar…
Vad har ni under duken? Det är snarare det lagret som avgör infiltrationen.
Är det hårdpackad morän eller lerjord så rinner det inte igneom så mycket oavsett...
 
K
Jag vet inte vad som finns under duken.

Duken är alltså inte problemet enligt dig?
Eftersom förra ägaren dränerat gårdsplanen så gissar jag att det finns dränerande material under duken.
 
Duken behöver inte vara ett problem, den kanske bara fördröjer pga underlaget tex.
Ett väl avjämnat underlag ska ju klara många tusen liter innan det kommer över singlen tex.
 
Det är marken under som avgör hur snabbt det dränerar undan.

Vi har en dränerad gruspaddock, ca 20x40 m. Det ser ut som att det ligger tre parallella dränrör under, eftersom det är tre strängar som torkar upp snabbast. Trots det så blir det stående vatten (rejält) i ett lågt liggande hörn, som kan ta dagar på sig att torka. Så har du som vi rejäl lerjord så hjälper dräneringen så att det inte blir gungfly hela vintern, men det kan ta upp till flera dagar innan jorden har släppt ifrån sig tillräckligt mycket vatten för att bli stabil. Om det då regnar ihållande och i hyfsade mängder så kommer det ändå att vara stående vatten tills nederbördsmängderna/tidsenhet kommit i nivå med jordens dräneringsförmåga (vattenmängd/tidsenhet). Det är alltså inte dräneringsrörens förmåga som brister.

När bönderna plöjer ner dräneringsslang på åkrarna så tvivlar jag starkt på att vare sig duk eller grus/singel/makadam används. Sådan åkerdränering beräknas ha en livslängd på 40-50 år har jag för mig, (innan de är igenslammade, vilket väl är det enda som kan stoppa deras funktion).

Vill man undvika stående vatten på ytor, såsom t ex singel, så bör alltså det underliggande bärlagret och marken luta svagt så att ytvatten rinner undan och helt enkelt inte kan bli stående. Iaf på styv lerjord.
 
  • Gilla
Jonas63789
  • Laddar…
Oldboy skrev:
När bönderna plöjer ner dräneringsslang på åkrarna så tvivlar jag starkt på att vare sig duk eller grus/singel/makadam används. Sådan åkerdränering beräknas ha en livslängd på 40-50 år har jag för mig, (innan de är igenslammade, vilket väl är det enda som kan stoppa deras funktion).
.
Prata med en täckdikare igår o han berätta att oftast lägger han ner cocosslang, men tydligen har de kommit någon syntetisk slang som ska funka de med, annars är det vanlig dränslang med grus på som gäller :)
 
  • Gilla
göte11
  • Laddar…
Vi har precis dränerat vårt hus och nu när de grävde upp de gamla dränrören som lades när huset var nytt (vi hade två uppsättningar, ett nyare set dränrör då huset dränerades år 2001, men inte på alla sidor) så kollade jag i några av de dränrören. De var ju väldigt fina inuti och var verkligen inte igenslammade på något sätt.. På 40-talet när vårt hus byggdes så användes ju inte någon fiberduk direkt och dessa rör har ju klarat sig bra ändå?
Nu när det dränerades om så lades fiberduk över singelbädden som dränrören ligger i, så det ska ju bli bra.
Men vad jag sett på våra rör som grävdes upp så verkar de ha klarat sig jättebra på de 70 år som huset stått här, utan fiberduk.. De låg ju rakt ner i ler/jordmassorna..
Det var väldigt torrt och fint hos oss dock, även fast området här är ett stort lerområde..
 
Extremt gammal tråd ser jag, men eftersom Byggahus pushade för den så kan jag inte låta bli att kommentera:

Handlar inte fiberduken om att man vill se till att makadamen behåller sin kapillärbrytande funktion?

Det har alltså inget att göra med att dräneringsrören kan sätta igen. Kommer det in en massa jord i makadamen så kommer den jorden att "leda fukt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.