Start igår, hittills har matkällare och källargång rensats. Mycket kvar.....

Tvättstuga, blivande bastu, dusch och tvättstuga

131_3147.jpg

131_3148.jpg

Matkällare, blivande förråd

131_3150.jpg

131_3151.jpg

Källargång, observera bassängen, förmodligen läckande köksavlopp

131_3149.jpg

131_3152.jpg

Gillestuga, väggar och golv åker ut

131_3153.jpg

Summa summarum mycket jobb kvar. totalt 60 kvm att bila bort och gräva ner ca 30 cm. Många stenar som kanske skall putsas av, vi får se när allt är bortbilat och grävt.

Fortsättning följer
 
Ser riktigt kul ut. :cool: Speciellt ser alla stenar riktigt festliga ut. Huga!

 
Det var mycket vatten........

Finns det någon fungerande dränering??

Annars vore väl det nummer 1.......

Lycka till!
 
Jodå det är dränerat, men grunden står på berg på ena långsidan och där fanns ingen möjlighet att spränga en grav eller på annat sätt få vattnet runt huset. Jag misstänkte att det skulle vara blött i källaren men inte såhär blött. Det måste bli någon form av dränering eller pumpgrop för att ta hand om vattnet som kommer rinna in även i framtiden. När allt är uppgrävt ska jag fundera på en lösning och rådfråga på forumet.
 
Ville bara tala om att jag inte är det minsta avundsjuk :-?
 
Dags för en uppdatering:

Nu är alla 60 kvm uppbilade och utburet i 3 stoooora containers. Här är den sista:

131_3199.jpg

I det stora rummet ligger det sedan tidigare delvis utbytta avloppet:

131_3160.jpg

131_3161.jpg


Motsvarande i det rum som skall bli tvättstuga och bastu/dusch:

131_3162.jpg


Sammanfattning av läget:

Det är mycket berg på nivån 20-25 cm under färdigt golv så att jag i alla utrymmen förutom bastun måste fylla med singel för att få ett bra underlag för isoleringen. I förrådet och gången sticker det upp stenar vilket kan hanteras genom att skära ur den i stället för att fylla med singel.

Frågan är:  skall jag lägga 5 cm isodrän och 5-7 cm cellplast eller skall jag skippa isodränskivan med tanke på att jag har singel i botten? Det vatten som syns på några bilder kom till stor del från ett läckande avloppsrör där tvättmaskinen står temporärt. En dräneringsledning leder nu ut vattnet mot lågpunkten i grunden och vidare ut mot dräneringen. Därav ser det ut att vatten inte blir ett problem. Kan jag pruta på betongkakan från 10 till 7 cm kan det ersättas med cellplast, vad tycker ni?
 
jag skulle hellre ha mer isolering än mer betong om du inte ska ha nåt riktigt tungt på golvet. Värmerören (för du gjuter väl in golvärme misstänker jag) får du ju plats med i 7 cm också.
 
5cm isodrän räcker nog inte som kapilärbrytande skikt så du kan antagligen lika gärna lägga ordentligt med singel.

Går det verkligen inte att få dit mer isolering än 5-7 centimeter? Det känns lite snålt när du nu gör dig besväret att gräva upp hela källaren. Är det helt omöjligt att få dit närmare 20cm isolering?
 
Min källare är också full med sten/berg (puckelpist har jag kallat det i nån gammal tråd) som gör det svårt att få in tillräckligt med isolering överallt och som framförallt gör det svårt att få ett vettigt underlag för att kunna lägga isodrän/cellplastskivor. Jag har därför valt att - på de ställen det är mkt sten - noggrannt gräva bort allt organiskt mtrl som jord och sedan fylla ut "dalarna" med lösLeca. Med löslecan får man ju lite isloering och det är dränerande/kapbrytande. Ovanpå löslecan lägger jag fiberduk och armeringsmattor (sen kan man faktiskt gå på golvet) och därefter kan man lägga cellplast (på de ställen det får plats) och sen gjuta.
 
MathiasS skrev:
5cm isodrän räcker nog inte som kapilärbrytande skikt så du kan antagligen lika gärna lägga ordentligt med singel.

Går det verkligen inte att få dit mer isolering än 5-7 centimeter? Det känns lite snålt när du nu gör dig besväret att gräva upp hela källaren. Är det helt omöjligt att få dit närmare 20cm isolering?
Lite slarvigt skrivet, jag får plats med 10-15 cm isolering av något slag, och då var min fundering om jag skall hoppa över isodrän. Det blir mellan 0 och 20 cm singel med lite berg i dagern här och var. Därefter den gjutna plattan 8 cm till max 10 cm.

Det blir 17 mm wirsbo golvvärme i betongen.

I morgon åker avloppsrören in!
 
Dagens insats - ut med de 62 år gamla gjutjärnsrören och in med nytt.

Efter 62 år är det lite gegga i rören, och de är perforerade...

132_3205.jpg

132_3206.jpg

132_3209.jpg

Blivande dusch samt avlopp till tvättbänk

132_3207.jpg

Blivande WC och handfat, samt matning till huvudstam, kök och pannrum

132_3210.jpg

Plusprisol för vv, kv och vvc, skall matas vidare till bottenvåning och övervåning

132_3211.jpg

Matning till ev. blivande kök och till pannrum

132_3212.jpg
 
Angående din golvbrunn och avloppet. Jag började med att göra som du gjort på bilden, med en 90g böj. Sedan tyckte jag att det blev knepigt att få brunnen i våg utan att spänna fast den på något sätt, så då bytte jag till dubbla 45g vinklar istället. Då kan man alltid justera brunnen helt i våg, oavsett lutningen på avloppsröret.

Det är möjligt att faktiskt brukar göra som på bilden, men jag gjorde inte så.
 
MathiasS skrev:
Angående din golvbrunn och avloppet. Jag började med att göra som du gjort på bilden, med en 90g böj. Sedan tyckte jag att det blev knepigt att få brunnen i våg utan att spänna fast den på något sätt, så då bytte jag till dubbla 45g vinklar istället. Då kan man alltid justera brunnen helt i våg, oavsett lutningen på avloppsröret.

Det är möjligt att faktiskt brukar göra som på bilden, men jag gjorde inte så.
Tack för tipset. Det är gränsfall att brunnen med bottenutlopp fungerar med höjderna så det blir kanske en brunn med sidoutlopp istället. Då blir det lite andra böjar men 2x 45 för att fixa i våg känns rätt oavsett.
 
Ja jag använde bottenutlopp där avloppet låg som lägst och vanliga med sidoutlopp i andra änden av huset.
 
Vill bara instämma att 2x45 gr är utmärkt för att få brunnen helt i våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.