I
inkognito: jag har nämligen också funderat på att införskaffa mig en luftvärmepump till garaget, mest för att jag inte behöver ha mer än 15-16 grader där, och det måste la bli billigare att värma upp än med el-element som det är där nu. I garaget gör det ju ingenting om man har en luftvärmepump heller, men i huset skulle jag inte sätta den, för inomhusdelen som sitter på väggen är ju
10 svar · 9,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43851/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,9k läst
P
petjon: Jag har en Nibe310P med solpaneler för tappvarmvatten som förvärmer vattnet. Lite kommer man ju att spara då inkommande vatten bara håller 6grader just nu, men vattnet från acken för solpanelerna till Niben höll förra veckan 30grader. All förvärming borde väl vara av godo? Då panelerna sitter lite taskigt till på en vägg med mycket skugga under 3månader så ger dom inte
4 svar · 2,2k läst
C
CarMan: hur mycke vatten som komer från pumpen beror ju på luftfuktigheten ! finns det ingen fukt kan det ju inte bli nått vatten! sen får du ju alltid mer vatten från en pump med högre kW då denna har större grejor & då har större anläggningsyte mot luften
2 svar · 1,9k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Skjuter lite från höften här men enligt mina mallar bör de dubbla ge ca 1 000 w vid 55°C framledningstemp och de enkla 600w enligt samma mall, svårt att höfta men jag ligger troligen inom marginalerna. Detta ger ett maximalt uttag på 9 200w om du sätter dit en värmepump. boyta 130m² x 60w = 7 800w (jmf nybyggt hus 40-50w/m²) Så enligt min kalkyl ska du klara att värma huset
5 svar · 2,1k läst
P
Poggan: Tjaba! Grannen här har en luft/vatten från Sanyo, utedelen står prexis utanför pannrummet, fast det är inte det "riktiga" pannrummet. Hade han behållt sitt gamla pannrum, hade rördragningen blivit mkt länge=dyrare. Samtdidigt tog han själv upp ett hål i en vägg, å fick därmed ner priset en liten slant. De är riktigt nöjda med Sanyo´n, de värmer ca 115 kvm, och är 2 personer i
3 svar · 22,4k läst
I
inkognito: [citat] Framförallt, så kan du köra kyla på sommaren om du har en komplett lvp(funkar väl på det flesta)
2 svar · 3,5k läst
G
Gustav1: Jag har Nibe 310 P och förbrukningen var ca 3000 kw dec - jan. Nibe 310 P är likadan Flvp som din fast jag har en annan tilluftsagregat vid sidan om. Huset är 125 kvadrat och garaget är 35 kvadrat. Inne är det 22 grader och i garaget ca 13 - 14 grader. Här är lite sifror från min panna så att du kan jämföra. Ute = 0 grader Framledning = 36 grader Förångningstemperatur = 5 grader
4 svar · 6,8k läst
P
Poggan: Kom å tänka på en polare till mig, han har placerat sin innedel i närheten av trappan i källaren, så källarn är varm, samtidigt som värmen smyger sig uppför trappan till övervåningen!
11 svar · 6,1k läst
B
BJohan: Se följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43954
1 svar · 2,1k läst
S
synpunkter: Kolla på värmepumpsforum.com så får du svar.
8 svar · 6,3k läst
E
ejwbegysv: finns en lista med installatörer på citcop.se
1 svar · 3,1k läst
B
Badger: [citat] Bor i södra sverige, småland. Välisolerat samt stenhus. Men är ändå lite förvånad. Grannen byggde med lösvirke och vår energiföbrukning skiljer sig radikalt (hans betydligt högre) och vi har ungefär samma yta. Har inte siffrorna på förbrukningen exakt, men dags att kika lite nogrannare på detta. Men fick ringa till elleverantören och be dem sänka den beräknade
8 svar · 7,5k läst
C
CarMan: [citat] tror inte detta beror på slingorna, har nämligen själv bott 20 år på en tomt med ytjordvärme. troligtvis beror det på jorden, det vart kanske annan jord i det hörnet man inte grävde
20 svar · 6,2k läst
B
BJohan: Det är det som är nackdelen med golvvärme i betongplatta - det blir mycket trögt att reglera. Vi hade samma problem som du med solinstrålning och vi löste det med att skaffa markiser med solautomatik.
6 svar · 5,8k läst
S
SkaneErik: Min personliga erfarenhet är att deen där kartan inte stämmer alls. Enligt den skulle jag köra med kurva 5-1. Nu kör jag 7-0! Alla hus är olika, man får helt enkelt prova sig fram till rätt kurva.
2 svar · 3,6k läst
K
kema: fick min panna igår hem till dörren om det kan vara till någon hjälp
7 svar · 4,1k läst
2
2an: Grannen köpte en pump för 5000:- på citcop o installerade den själv.. Garaget är på 63m2 o i fjol vintras kopplade vi in min elmätare på pumpen för att kolla förbrukningen.. Han körde då 18° i garaget o det var minus 15-17° ute under de 3 dygnen vi testade o då gick de 12 kWh/dygn.. Garaget är normalt isolerat o porten är från skånskabyggvaror vilket inte är den bästa..
10 svar · 4,4k läst
C
CarMan: Har man klan pump så är det en fördel att inte släppa ned tempraturen för när vv ska börja ladda för långt. då den klarar att värma vv under kort tid o hus värmen hiner inte sjunka, skulle man släppa vv-starten längre så hiner husvärmen sjunka så pass att pumpen behöver hjälp av elpatronen för att få upp tempen innan du kan känna svängningen.
16 svar · 6,1k läst
R
robocop: När vi beställde inställning av 490:an som lät som ett konkordplan under byggtiden så mätte servicekillen med en tratt över ventilationsintagen och kom fram till att vi behövde bara läge 1 på fläkten. Tidigare torkade kläderna innan man hann hänga upp dom. Ingen handduk behövdes! Numer låter fläkten inget och bara kompressorn låter något nattetid. Servcekillen sa bara att det
5 svar · 2,2k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Carman har rätt :o, enligt expertisen finns det ingen fördel med att ställa pumpen i sydläge. rogge
30 svar · 9,4k läst
C
CarMan: [citat] jag tror dom flästa värmepumpar har inbygd sirk pump för VB & KB. Jag tror att det inte ska vara några problam att låta sirkpumpen gå hela sommaren, trpts att kompressorn alldrig startar
32 svar · 17,8k läst
B
Bj: faaaan du har rätt jag stod i service läget faaan ursäkta ordvaletmen jag blev arg på mig själv nu jaja gjort e gjort
5 svar · 6,9k läst
H
Hyttmyra: Funkar pumpen bra för er som nyligen köpt älvsbyhus? Hur många kw drar den? drift osv? Bra värme i vattnet?
0 svar · 3,0k läst
M
mulpac: Har inte kört något av de märken du nämner, men i förra huset satte vi in en luft/vatten-värmepump -82, alltså för över 20 år sedan. Den stod inne och hade luftkanaler ut för att kunna ta värme ur uteluften. Håller med om att det var mycket praktiskt att slippa utedelen och att serva den var enkelt genom att man kunde vara inne. Nu kör jag dock luft/luft-värmepump eftersom
1 svar · 6,9k läst
2
2an: [citat] Är det någon som fått bättre pris av att göra det samtidigt??? Syrran o deras grannar testade detta men det skulle inte bli något billigare så svågern blev bara förbannad o sa "ska vi ha vå så blir det jordvärme"..[/quote] I stockholmstrakten kan man nog glömma det, här har både installatörer och borrgubbar mer att göra än dom orkar med - men på andra ställen måste
5 svar · 4,7k läst
P
pravka: ok, vet någon var man kan få tag på sådana fläktkonventorer? Jag vill helst inte behöva ha en massa element överallt det är därför jag är inne på "blåsande element".. Jag har plats att ha kompressorn inne så där e inge problem. Men hur mycket rör behövs egentligen? Är det en slinga eller två? (till/från) eller en / element? Hur reglerar man temperaturen på sådana? Är de
5 svar · 2,6k läst
S
synpunkter: Min granne satt in en CTC EcoEl och En EcoAir 107 för en månad sen. Han hade själv kapat rören vid pannan och dragit bort gamla elpannan (med min hjälp) kvällen innan. Det tog 2 timmar för 2 man. Gratis. Rördragning från EcoEl till EcoAir var 4 meter, genom en innervägg och en yttervägg. Elskåpet fanns tre meter från pannan. Det tog två rörmokare 6 timmar att montera nya pannan och
9 svar · 11,6k läst
M
Maba: Jag tror också att pumpen rasar ganska snart, men man skulle ju kunna använda tanken och köra den enbart på el? Jag bytte offeranod ganska nyligen men frågan är om man kan lägga ner den på sidan eftersom takhöjden är begränsad på loftet?
2 svar · 4,0k läst
E
ejwbegysv: Gäller att ha en stadig vägg att sätta det på.. annars blir det lätt vibrationer på max effekt.. iaf. med min bamsing på 75kg..
5 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.