Har ett par gamla skjutdörrar i vårt 40-tals hus mellan två vardagsrum. Tyvärr har dom slagit sig en aning vilket gör att de skrapar emot sidorna när de dras in och ut. Jag skulle därför vilja plocka lossa dörrarna och slipa av några mm. på varje sida i hålen i väggen runt om samt fräscha till dörrarna som har tydliga skapmärken idag. Dock ser jag inget självklart sätt att få loss dörrarna (vill ju inte riva hela väggen (plankad)) för att få loss dom... Glider på en skena i ovankant samt ett litet styrjärn i golvet i nederkant. Tacksam för vägledning i hur jag får loss dörrarna!
 
Hej. Har samma problem. Har du hittat nån lösning?
 
Om du lägger upp en bild så blir det lättare att hjälpa
 
  • Gilla
dalslänningen
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Om du lägger upp en bild så blir det lättare att hjälpa
he

Hej hear Samma problem, hur far man bort dorrarn?
 
  • Gilla
dalslänningen
  • Laddar…
En dörr med skadad vägg och tak runtomkring, tecken på renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag svenskt tangentbord....
 
Hade ett gäng snickare hos mig förra veckan. Även de gick bet. 3 stycken erfarna yrkessnickare. Det verkar som att mina dörrar får fortsätta vara skeva. Jag vill ha dem kvar.
 
Va ett tag sen jag rev en sådan men jag tror att man tar bort styrningen nere sedan går det nog vinkla ut dörren så man kommer åt skruvarna vid skenan
 
  • Gilla
adamdny
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
Va ett tag sen jag rev en sådan men jag tror att man tar bort styrningen nere sedan går det nog vinkla ut dörren så man kommer åt skruvarna vid skenan
Hej, menar ni att ni har skenor nere på dörren också? Mina är frigående i nederkant.
 
dalslänningen skrev:
Hade ett gäng snickare hos mig förra veckan. Även de gick bet. 3 stycken erfarna yrkessnickare. Det verkar som att mina dörrar får fortsätta vara skeva. Jag vill ha dem kvar.
Kul att du vill ha dom kvar ändå (y) Retro är snyggt och många gör misstaget att förstöra gammal inredning.

Bor själv i ett hus från 1948 som är mitt föräldrahem vi tagit över.
Där är liknande skjutdörrar som dina. Har aldrig monterat loss dom men skulle vilja komma åt att putsa och olja dom runtom samt måla in lite i foderfacket.
Kikar man in är det inte alls uppenbart ur man ska kunna lösgöra dom utifrån. Möjligen måste man riva delar av foder eller vägg för att komma åt.

En sak jag minns sen barnsben var att morsan flera gånger sa att dom hade varit krångliga att montera vid byggnationen, och hon brukade annars inte komma ihåg så mycket detaljer från byggtiden.

Lyssnar också på tråden om nån varit med om detta och vet hur det är gjort ---
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Dom jag plockade ner hade en liten klack som satt vid golvet
 
Så funka det inte med mina. Får ut dem ur väggen om jag lossar stoppet i röret/skenan i överkanten. Det sitter en styrtapp i govet. Denn åker drören över och sen dinglar den fritt i dörrhålet. Sen kommer man inte längre. Den går att vinkla lite men inte att lyftas ut, eller haka av eller skruvas ner.... man kommer inte åt nånstans. Så frustrerande 😣
 
Nu har jag kapat upp ett hål i väggen och stuckit in mobilen och fotat. Ser som jag måste slip/kapa en trälist som sticker ut. Endera måste jag ta upp ett stort hål i väggen eller ta bort dörrarna. Förslag...? Kan m a n få bort dörrarna utan ta bort fodret?
Närbild på trälist som sticker ut i ett öppnat hål i en vägg, behöver justeras för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmmm...
 
Det är alltså den delen med vitt på som sticker ut som jag tror är problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.