Jag har köpt ett enfas elverk på 2600W som jag vill kunna koppla in på husets fasta nät vid strömavbrott. Eftersom elverket är en-fas så vill jag köra samma fas i den fasta installationens alla faser. Jag har inga fast anslutna två eller trefas apparater utom spisen som jag inte kan änvända vid elverksdrift.
Min tanke är att göra en särskild skarvsladd för elverket med 220V elintag i ena änden och 400V elintag i andra änden där dom tre faserna är bryggkopplade. När det sedan blir strömavbrott så slår jag av huvudströmbrytaren, pluggar in skarvsladden mellan elverk och ett trefas uttag.
Är det någon som ser några tekniska problem med detta? (OBS ej intresserad av juridiken)
 
tjenare
när du ändå tycks skita i säkerheten......för dig....o andra så är det väl bara att prova
 
Det väsentliga är det som är ett självklart tekniskt krav, oavsett juridik. När du kör elverket och strömmen till slut kommer åter så får du akta dig mycket noga för att ha den praktiska möjligheten att slå på yttre matning från nätet till det puttrande systemet med elverket. Vi hoppar över vad som kan hända, för det får inte hända! Alltså måste du absolut ordna det så att när du slår ifrån huvudbrytaren så SKA en mekaniskt förbunden brytare koppla in elverkskabeln. Åt andra hållet - när du slår ifrån matningen från ditt elverk ska samma mekaniskt förbundna brytare (eller omkopplare om du vill kalla den det) växla BORT från elverket och koppla in nätet.

Det finns färdiga omkopplare för detta så det är enklare än det låter. Kan även lösas med kontaktorer men är riskablare. Tänk på att den vanliga matningen måste kunna brytas av kontaktorn vid en full last situation. Den måste alltså vara rätt dimensionerad. Men du får absolut inte bara ha den vanliga till/från nät och sedan mata t.ex. ett 400 V honintag via en lös kabel.

När det gäller tanken att mata hela 3-fas systemet med en enda fas så kommer det att fungera fint upp till 2600 Watt belastning och det var ju det du ville. Där någonstans kommer elverket själv att säga ifrån. I första hand sjunker motorns varvtal, den orkar helt enkelt inte. Jag förutsätter att det redan har egen säkring.

Kopplingen är som du säger: faserna tillsammans till 230 VAC och andra polen 230 V till blå nollan. Om du lämnar en värmande trefaslast, t.ex. spisen kvar i systemet och kopplar in den så får den bara 230 V och risken är att det sänker elverket. Men det kan knappast hända något farligt. Om du har en liten 3 fas cirkulationspump så måste du se till att den kopplas ur. Annars står den bara still och blir snabbt varm. Säkrast är att alla sådana roterande laster matas separat så de aldrig kan komma i kontakt med elverket. Eller byt till en enfaspump med kondensator.

I ditt ställe skulle jag rita upp det hela och ta ritningen till en elektriker för bedömning. Det är en billig livförsäkring. (Till andra som läser: Är det fel kopplat och något händer är risken stor att försäkringsbolaget nekar ersättning och då står dina efterlevande där och sörjer över både förlusten av dig och din monumentala klantighet...)
 
MartinT skrev:
Jag har köpt ett enfas elverk på 2600W som jag vill kunna koppla in på husets fasta nät vid strömavbrott. Eftersom elverket är en-fas så vill jag köra samma fas i den fasta installationens alla faser. Jag har inga fast anslutna två eller trefas apparater utom spisen som jag inte kan änvända vid elverksdrift.
Min tanke är att göra en särskild skarvsladd för elverket med 220V elintag i ena änden och 400V elintag i andra änden där dom tre faserna är bryggkopplade. När det sedan blir strömavbrott så slår jag av huvudströmbrytaren, pluggar in skarvsladden mellan elverk och ett trefas uttag.
Är det någon som ser några tekniska problem med detta? (OBS ej intresserad av juridiken)
Du kommer enbart att kunna använda en-fas belastningar, alla 2-fas och trefas kommer inte att fungera!

Du MÅSTE ha ett eget jordtag, annars för du mycket stora problem vid kabelbrott till transformatorn.

Likaså MÅSTE du ha godkänd reservkraftomkopplare då du annars riskerar att mata spänning ut på linjen och där rikserar du livet på linjearbetarna.
Om inte förr så lär juridiken hinna upp dig då när du blir åtalad för vållande till annas död!
 
Tack för svaren. Jag hade väntat mig negativa reaktioner på mitt inkopplingsförslag och det blev det ju. Jag har inte tänkt grilla några linjearbetare eftersom jag slår av huvudströmbrytaren innan jag kopplar in elverket. När jag sedan ser att det börja lysa hos grannarna så kopplar jag bort elverket och slår på huvudströmbrytaren. Detta kan ingen normalfuntad person göra fel på.
Ni får komma med bättre argument om jag ska investera 7500:- för en reservkraftsomkopplare. Det finns ingen risk att jag matar ström ut på nätet.

Bra kommentar om eget jordtag. Jag har ett jordspett till elverket som jag slår ner i marken när det ska användas. Det är en ca meterlång stålstav ansluten med 1,5mm2 ledare till elverket. Räcker detta för 2600W eller behövs det fler jordspett?

Jag har förresten inga 2 eller trefas belastningar i den fasta installationen utom spisen som jag kan avvara under strömavbrottet. Viktigast är kyl, frys, vattenpump(en-fas) och belysning. Jag räknar med att effektbehovet är ca 400W i snitt under ett strömavbrott med toppas på 1500W.

Får jag inga fler synpunkter på detta så tror jag att jag gör som el-micke föreslog ovan :)
 
Har du ingen VVB?
 
Nej jag eldar ved/olja. Ingen elvärme alls.
 
När gudruns härjningar hade slagit ner halva sveriges elförsörjning så skickade sydkraft ut ett brev till alla behöriga installatörer som informerade om att absolut inte tillåta några hemma kopplingar vid reservkrafts lösningar. Det finns en mycket bra anledning att inte tillåta annat än riktiga reservkraftsomkopplare. Så för allt i världen gör en seriös installation annars LÅT BLI!

Skulle mätargubben se att du satt ett intag brevid mätarskåpet skulle du garanterat åka dit.

 
>:(Jösses....
Får nog börja ta bättre betalt, med sådana kamikaze-installationer i landet.
kör du full också eller ?
 
jag förstår inte hur man kan vara så nonchalant, det är direkt livsfarligt för andra om du gör ditt lilla hemmamek

varför lägger jag mig i? min morfar hängde i en ledning pga en urkorkad bonde som gjort precis detta...

säg att du alltid kommer ihåg det (att slå om), sen säljer du huset eller går å dör... och den som köper det tänker inte på DIN manuella lösning och switchar bara på elverket

oki att du leker med ditt liv, men med andras? lägg av...
 
Ett alternativ till att krångla med reservkraftomkopplare osv. skulle vara att lägga elverket på en egen slinga. Kanske ett uttag i varje rum (färgmärkt?) som är ihopkopplade och matas enbart från generatorn! Alltså helt separerat från ordinarie system.
 
Som sagt så tänkte jag plugga in elverket i ett trefas uttag vid strömavbrott. Det kommer alltså inte vara inkopplat permanent. Jag gör alltså inga ändringar i den fasta installationen så det finns ingen risk att nästa ägare gör fel.
Ni överdriver risken att glömma slå av huvudströmbrytaren. Att bryta strömmen gör man manuellt varje gång man jobbar med en elinstallation.
 
MartinT skrev:
Ni överdriver risken att glömma slå av huvudströmbrytaren. Att bryta strömmen gör man manuellt varje gång man jobbar med en elinstallation.
Du klarar det säkert men fallet som definitivt måste undvikas är att det överhuvudtaget går att göra - ett konstruerat exempel:
Du är borta på jobbresa och strömmen går, grabben på 8 år vet ju hur pappa kopplar in reservströmmingen, bort med handsken till svetsen och dit med den från reservaggregatet och ett ryck i snöret - klart!, eller?

Det är just detta som måste undvikas, det ska inte gå att göra fel. Jag är själv uppvuxen på en gård där vi haft en inkoppling av samma kaliber, självklart så skruvades alltid propparna i stolpen ur, men möjligheten till att göra fel fanns där. Om det händer något så kan det bli ödesdigra konsekvenser.

 
Sne4 skrev:
Du klarar det säkert men fallet som definitivt måste undvikas är att det överhuvudtaget går att göra - ett konstruerat exempel:
Du är borta på jobbresa och strömmen går, grabben på 8 år vet ju hur pappa kopplar in reservströmmingen, bort med handsken till svetsen och dit med den från reservaggregatet och ett ryck i snöret - klart!, eller?

Det är just detta som måste undvikas, det ska inte gå att göra fel. Jag är själv uppvuxen på en gård där vi haft en inkoppling av samma kaliber, självklart så skruvades alltid propparna i stolpen ur, men möjligheten till att göra fel fanns där. Om det händer något så kan det bli ödesdigra konsekvenser.
Äntligen en vettig kommentar och en verklig potentiell risk!
Skarvsladden som jag skulle använda att ansluta elverket till trefas uttaget är farligt pga att den har elintag i båda ändarna och får inte hamna i orätta händer. Detta löser jag lätt genom att låsa in skarvsladden i vapenskåpet.

Det verkar som om jag kommer klara mig utan omkopplare iallafall!
 
  • Haha
bulten66
  • Laddar…
Nej det gör du faktist inte! Detta är ett solklart exempel på när man som sakkunning bör och enligt mig måste rycka in för att skydda tredje part. Det du gör är olagligt och dessutom direkt farligt.

Köp en reservkraftsomkopplare eller låt bli reservkraften.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.