Hej

Har ett problem med min jordfelsbrytare nu inatt.

Helt plötsligt gick jordfelsbrytaren och gick inte att slå igång.
Jag skruvade ur alla säketringar, slog på JFB och satte i en och en.

Det visade sig att det var 6 grupper som det inte gick att sätta i säkringen för då gick JFB.
Gick runt i huset och drog ur lite kontakter. och vips så kunde jag skruva i alla säkringar.
efter ca 30 min gick den igen, Då provade jag de 6 som som tidigare inte gick att ha i och nu var det bara två som inte gick att ha iskruvade.

efter lite mer forskning så drog jag ur kontakten til kylen. du kunde jag sätta i e säkring till.

Men, sätter jag i Kylen så går JFB, efter ytteligare lite forskning så har jag nu upptäckt att det inte ör kylen utan verkar vara vilken last som helst. Sätter jag för mycket "prylar i vilka uttag som helst så går den. drar jag igång spise, micron eller någar andra prylar då går den.

Har haft huset i ca 5 månader, har aldrig gått tidigare.

Kan det vara JB som är trasig, dvs när den får last så sticker den ? Jag kan ha på belysning etc. Men så fort jag sätter igång en lite större förbrukare så vips!

Tacksam för tips,

( och ursäkta stavning etc. är mitt inatten så jag orka inte )
 
Du har ett typiskt tecken på att jord och nolla ligger ihop. För att hitta felet får man mäta mellan nolla och jord grupp för grupp tills man hittar gruppen som det är fel på och då använder man helst en "megger".
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ett tips är att söka där du senast gjorde nåt som har med elsystemet att göra. Bytt ett vägguttag nyligen?
 
Eller utomhus - det regnade väl i Stockholm igår?
 
Det här är ett läge där du skall försöka få hem en elektriker så snabbt som möjligt (innan felet hinner försvinna för att det torkar upp).

En elektriker mäter med en isolationstestare, kallas även megger. Det är ett instrument som mäter resistans genom att lägga på en hög spänning (uppmot 1000V). Det betyder att den kan upptäcka överledning även om det är ett litet gap mellan ledningarna, strömmen slår över gapet. Som hempulare har man oftast bara tillgång till en enklare multimeter som mäter med för låg spänning för att hitta sådana här fel. En enklare isolationstetstare finns att köpa hos Kjell o co för ca 1300 kr.
 
Först tack för alla svar!

Så de kan funka på låga laster ? Men mer "kräm" så slår den ifrån ?
?

ja de regna som fan igår. Har också tänkt på att det kanske ksn vara mågot där,

men känns konstigt att jag kan sätta på lampor etc. Men inte större laster? Borde det slå ifrån utan "lite" last som nu ?
 
Vid kontakt mellan nolla och skyddsjord kommer en liten del av belastningsströmmen (ifrån vad som helst) att gå förbi JFBn. Om du dessutom har en lite halvdålig kontakt mellan nolla och skyddsjord så krävs ännu mer ström för att det ska bli tillräckligt för att JFBn ska lösa.

Har försökt hitta en bild - det borde finnas ett par stycken på forumet... Men jag ritade en själv utifrån en bild som visar olika felfall för en JFB.

Här finns en överledning mellan N-PE vid "felfall 2" i form av det röda strecket.
Om man nu belastar anläggningen, t.ex med apparaten vid "felfall 3", eller någon helt annan apparat, till och med på en annan fas, så går strömmen som det bruna strecket visar - fram genom JFBn, genom belastningen och tillbaka genom JFBn.

Men en del av strömmen går också via felet vid "felfall 2" som det blå strecket visar. Strömmen i N delas upp på N-plinten och går två vägar, varav en väg går utanför JFBn. Skulle det vara väldig god kontakt mellan N-PE i felstället så skulle JFBn lösa för en liten lampa, för då skulle ungefär hälften av strömmen gå fel väg, och det räcker med att mindre än 30 mA går fel väg för att lösa JFBn. Men i ditt fall är det troligen fukt som begränsar strömmen i felstället så du behöver kräma på lite mer.

JFB N-PE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du har en 400 V-spis så kommer den däremot inte att lösa JFBn eftersom den inte har någon nolla.

Så kolla allt du har utomhus. Det kan ha trängt in fukt någonstans, om det inte hunnit torka. Finns felet kvar går det att mäta. Med lite tur går det att ohmmäta med en vanlig multimeter. Men det får vi återkomma till beroende på om du hittar något fel genom att titta i uttag och lampor utomhus. Det kan ju vara någon helt annanstans också.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Grymt, ska kolla. Har testat jfb så den är det inte.
har precis köpt en isolationsprovare. Så my skall jag mäta mellan jord å nolla.
Några tips att tänka på där ?
 
Oj, jo, en hel del. Det innebär att du måste in i centralen och rota, så bara där behöver du tänka till om du verkligen har på fötterna för att göra detta. Du kommer troligen att behöva losskoppla ledare för att identifiera den felande kretsen, och det är behörighetskrävande.

Principen är att först mäta över hela centralen som bilden visar.
- Bryt huvudbrytare och JFB.
- Koppla ihop alla faser plus nolla, dvs alla utgående terminaler på JFBn som bilden visar. Det kan vara viktigt för att inte skicka 500 V genom apparater i huset. Detta är lite knepigt i praktiken om man inte har en "bläckfisk" för 1000 kronor som har magneter som enkelt fäster mot skruvarna. Och om du skulle ge dig på att lossa skruvarna för att fästa mätledaren så är vi där igen med att tänka sig för först om du ska ge dig på detta.
- Den andra mätledaren sätts mot PE-skenan.
- Sedan mäter du med 500 V.

Isolationsprovning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kommer förhoppningsvis att få ett utslag på instrumentet (det ska normalt inte reagera om anläggningen är frisk). Problemet är bara att hitta rätt gruppledning. Det hjälper inte att bryta dvärgarna till grupperna eftersom vi misstänker att det är N-PE som har kontakt.

Men du kan bryta dvärgarna i alla fall för att se om det gör skillnad. Det kan vara ett värmeelement som läcker "på mitten".

För att hitta rätt grupp måste du lossa på gruppledningarnas N-ledarna från N-plinten, en och en tills du hittar den som felar.

Hittar du en felande grupp kan du gå vidare, koppla isär i kopplingsdosor osv för att ringa in den felande punkten. N-ledaren ska fortfarande vara losskopplad i centralen.

Alla N-ledare ska efteråt återmonteras tillförlitligt och helst på samma plats i centralen... Till sist, kontrollera, dubbelkolla och trippelkolla att du har kopplat in allting igen korrekt innan du slår på strömmen.
 
Tack, är gamal elektriker som aldrig jobbat med det särskilt länge. Har dock inte så stor erfarenhethet av felsökning mer JFB.

Tack för hjälpen. Jag kopplar bort alla nollor och sätter i dem en och en
 
Fick 1,6 Mohm på 500V när jag mäte mellan PE och N/F123

Så nu går jag vidare.
 
Skynda dig innan felstället har torkat upp :)
 
  • Gilla
jokkmokksjocke
  • Laddar…
Borde väl gå att ohm mäta alla N mot jord nu när jag har dem lösa ?
 
jokkmokksjocke skrev:
Borde väl gå att ohm mäta alla N mot jord nu när jag har dem lösa ?
Ja, men lägg ihop N med tillhörande fas när du mäter (säkringen måsta vara bruten) för att minimera risken för att ha sönder något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.