230V & 12V ska ligga åtskilda när enkelisolerade ledare används på 230V-sidan. Så att knöla in 12V-fördelaren i samma dosa också blir nog en fysisk omöjlighet.
 
snaggletooth skrev:
230V & 12V ska ligga åtskilda när enkelisolerade ledare används på 230V-sidan. Så att knöla in 12V-fördelaren i samma dosa också blir nog en fysisk omöjlighet.
Trafon är ju gjord för en kopplingsdosa, hur kan de kravet bli uppfyllt? Hur brukar dessa trafos användas? Kopplas 12V ihop med toppklämmor ligger de väl inte mer fysiskt åtskillda?
 
230 & 12 ligger ju på varsin sida. Och det finns skiljevägg för kopplingsdosor så att man kan dela på utrymmet. Annars får du sätta ihop två dosor, en som du kopplar 230 i och drar trafons 230-kabel vidare till nästa med trafon i och kopplar 12V.
 
Redigerat:
De där puckarna brukar man stoppa upp i undertaket
 
Om 12V-kabeln är skyddad för 230V får den väl dela kopplingsutrymme och rör med 230V enkelisolerade ledare?
 
Rikard Ågren skrev:
De där puckarna brukar man stoppa upp i undertaket
Hur går en sådan installation gå till? De har endast två lösa ledare på 230V sidan hängandes ifrån sig. Det kommer då sakna både dragavlastning och isolering där den ansluts till ledaren under taket.
 
petersv skrev:
Om 12V-kabeln är skyddad för 230V får den väl dela kopplingsutrymme och rör med 230V enkelisolerade ledare?
Kan utläsa ur reglerna att SELV-kretsen ska omges av en mantel av isolering som tillägg till dess grundisolering som skydd. Om 12V då dras med vanlig FK i dosan är då det kravet uppfyllt? Känns svårt att få plats med annan sorts ledare. Skydda 12V med avskiljningskärm får ju inte heller plats i detta fall. Hur skyddar man annars 12V kabeln från 230V i dosan?
 
Den där trafon har en kabel på 230V sidan som har dubbel isolering. Den kan man ex. dra in i en annan dosa bredvid där man gör 230V kopplingen, och sedan fixar man 12V kopplingen i samma dosa som trafon. Alternativt kan man lägga trafon löst, och dra in 230V kabeln i en dosa med avlastning.

Du kan inte ha kopplingar för 230V i samma dosa som 12V kopplingar såvida inte dosan har en tydlig avskijning.
 
Trafon är ju märkt både på primärsida och sekundärsida. Därmed finns det en instruktion för vilka ledningar som avser vad. Då behövs inte någon skiljevägg anser jag, om nu lågvoltsledningarna har en isolering som klarar 500V.
 
Instruktion eller inte, det är ju isolationen mellan de båda kretsarna som betyder något, vilket man kan uppnå med en skiljevägg eller eller dubbel isolering på ledarna om man inte kan uppnå betryggande avstånd på ett säkert sätt t.ex. genom att använda minst 2 dosor.
 
I SS 436 40 00, 411.1.3.2 sägs att SELV får ingå i kabel eller annan samling av ledare (VP-rör mao) med grundläggande isolering om denna är utförd för den högsta förekommande spänningen.

Detta tolkar jag som att man exvis får blanda FK med 230 Vac och 12 Vdc i samma rör.
 
Håller inte med. Kapitel 414 säger att SELV skall vara dubbelisolerad mot andra system, närmare bestämt skyddsseparation dem emellan. Ska kolla den exakta texten ikväll.

Sedan gäller ju allmänt att dom två skyddsbarriärerna mot personer aldrig får tummas på. Så har kan ett 12V-system som inte är SELV tillsammans med 230V med enkel isolering mellan ledningarna i röret så gäller fortfarande att de (berörbara) apparater som 12V-systemet betjänar skall ge den andra skyddsbarriären - dubbelisolering eller skyddsjordning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Håller inte med. Kapitel 414 säger att SELV skall vara dubbelisolerad mot andra system, närmare bestämt skyddsseparation dem emellan. Ska kolla den exakta texten ikväll.

Sedan gäller ju allmänt att dom två skyddsbarriärerna mot personer aldrig får tummas på. Så har kan ett 12V-system som inte är SELV tillsammans med 230V med enkel isolering mellan ledningarna i röret så gäller fortfarande att de (berörbara) apparater som 12V-systemet betjänar skall ge den andra skyddsbarriären - dubbelisolering eller skyddsjordning.
Och jag som inte är elektriker förstår inte problemet. Vad kan gå snett?
Enligt reglerna får jag inte vara och pilla i kopplingsdosa alltså är det bara elektriker som enligt reglerna kan missuppfatta kopplingen.
12v sidan har en dubbelmantlad kabel för den högsta tillåtna spänningen 230/400v och det borde därför inte vara märkligare än någon annan apparat, eller?

Jag har sånna till mina fönstersmygar iaf och jag sover gott....
 
Bo> Det du säger låter absolut logiskt. Jag bara läser innantill i Utgåva 1 av SS 436 40 00, vilken har några år på nacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.