Status
Tråden går ej att kommentera.
Y
* Jag har testat att söka men kom inte på de rätta orden för finna något relevant. *

I samband med kommande installation av värmepump så lockar det att ha satt en europahandske på den trefas ledningen till pumpen - ifall det blir elavbrott så kan man plugga in ett elverk tänkte jag.

MEN... så varför nöja sig att bara driva pumpen, kanske kunde driva lite mer utav huset...

Fråga: Hur funkar det med inkommande el egentligen, hade jag kunnat koppla in elverket i någon utav de europahanskarna som jag har lite här och var och vips så får hela kalaset el? Inser själv att det hade krävts ett enormt elverk i sig men...
(betvivlar denna teori, haha)
 
Du behöver en speciell instalation i början som du har jordning och lite annat. Blandannat en brytare som du kan slå om strömmen med.
 
Y
um.. okej.. det lät ju lite dyrt kanske... då jag har bondgård så kanske det redan finns någon sådan lösning nånstans.. hum... fasar för den dagen något går sönder och man inte vet vad alla elskåp är till för, hehe...

Fast om jag bara ska driva pumpen så r det väl bara att sätta kabeln rätt i elverket, inte massa krångel då väl... helt fel vore det väl inte, ävn om det är lite väl överseriöst kanske...
 
Du ska ha en reservkraftsomkopplare om du ska driva hela anläggningen. Nätet får absolut inte vara anslutet samtidigt, även om det är spänningslöst.
 
D
Fast om han bara vill koppla in värmepumpen till reservkraft så vore det ju bra mycket enklare och billigare att koppla värmepumpen via en handske (om det är tillåtet?) och sedan ha en handske bredvid som han kunde flytta över till manuellt om han skall köra på reservkraften.
 
Som sagt om du inte har en reservkraftsomkopplare så riskerar du att ha ihjäl några linjearbetare som jobbar med elnätet.
 
D
Inte om man kopplar om med "stickpropp" på en enskild förbrukare. Frågan är bara om en VP får anslutas via 3-fashandske?
 
Värmepumpar skall vara fast ansluta via en arbetsbrytare, men om man ansluter den via stickpropp är det nog bara ett problem som kan uppstå och det är fasföljden. Det är ju inte alls säkert att man har samma fasföljd på elverket som man har i den fasta installationen. Dessutom kräves det att reservkraftverket är betydligt "större" värmepumpen och att man kanske får blockera nått elsteg.
 
hempularen skrev:
Som sagt om du inte har en reservkraftsomkopplare så riskerar du att ha ihjäl några linjearbetare som jobbar med elnätet.
Tack för omtanken <3 Bra att poängtera i dessa sammanhang!

... av erfarenhet av sånna "bonnläppar" som kopplar hemma så spänningsprovar vi och jordar alltid+ drar ur lsp säkringarna för att vara säker :)
 
Fast att kortsluta och jorda är väl ändå standardförfarande ändå? Ledningarna kan ju spänningssättas via induktion.

Det betyder inte att det inte är viktigt med korrekt anslutning av reservkratverk för att undvika backmatning.

Slutligen så är väl en handske som flyttas från ett uttag till ett annat vara bland de säkraste frånskiljningarna man kan tänka sig. För fasföljden så kan det vara lämpligt att ha en fasföljdsindikator oh en fasföljdsvändare till hands.
 
Det finns ju handskar med fasvändare.
 
petersv skrev:
Fast att kortsluta och jorda är väl ändå standardförfarande ändå? Ledningarna kan ju spänningssättas via induktion.
Eh jag hoppas verkligen inte att du gör det i den ordningen. kortsluta sen jorda.. då kan det ju panga lite. Induktion är ju inte aktuellt vid avlägsnade HSP säkringar, tex vid trafobyte.. då är risken från Lsp sidan, elverk mm.
 
Y
så, kabel mellan ett elverk och pumpen är alltså overkill, jag kan lika gärna köra bilbatteri bara för hålla cirkulationen?
 
Kommer du åt cirkulationspumpen utan att göra ingrepp i pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.