Under vilka förutsättningar, om någon, får jag göra en fast anslutning av TM och TT utan att sätta en arbetsbrytare inom synhåll i samma rum?

Kan jag exvis sätta en låsbar arbetsbrytare någon annanstans, eller bryta med dvärgbrytare i en låsbar gruppcentral?

(Anledningen till frågan är att hustrun vill ha en oputsad kalkstensvägg bakom maskinerna, och det säkert blir ett litet h-lsike att montera brytare, och kabel till denna, på ett snyggt sätt. Suck..:))
 
vägguttag? :)
 
davidnordin skrev:
vägguttag? :)
Näe, det blir en delad trefasgrupp. 2 faser till TT, och CEE-don vill jag nog inte ha i badrummet. :)
 
Sätt dubbla enkeluttag?
 
Kan man inte ha uppsikt över brytstället måste man kunna låsa det på något sätt. Annars inga hinder.
 
Rikard Ågren skrev:
Sätt dubbla enkeluttag?
Du menar med två faser anslutna i en Schuko? :eek:;):D

Skämt å sido, fast anslutning skall det vara. :)

snaggletooth> OK! Tack!
 
snaggletooth skrev:
Kan man inte ha uppsikt över brytstället måste man kunna låsa det på något sätt. Annars inga hinder.
Duger automat med tejp över sig? Eller måste det fysiskt gå att låsa?
 
Jag fattar inte riktigt vad ni menar. Både min TM och TT går på 230V. Jag har två seperata vanliga uttag till dessa. De går på varsin grupp och varsin säkring.
Skulle detta vara något problem? Det är väl mest äldre TM och TT som går på 2-fas, eller?
Nu såg jag att trådskaparen ville göra en fast installation. Då är min fråga varför man vill göra det. Det är ju mycket enklare att serva eller byta ut den om det är ett vanligt uttag.

/Funkis
 
Hej Funkis:

Min Cylinda SverigeTorken 04 går att koppla på tvåfas för högre torkeffekt. TM går mycket riktigt på enfas.

Det blir då lämpligt att låta de två maskinerna dela på en 3x10 A trefasgrupp.

Eftersom det handlar som stora förbrukare och dessutom ett badrum så vill jag inte sätta vägguttag, även om detta i och för sig är tillåtet. Även estetiska och praktiska skäl spelar in då det är både svårt och fult att sätta vägguttag på en annars vacker stenvägg. (Vi bor i ett Gotländskt kalkstenshus.)

Under andra förhållanden kan givetvis vägguttag vara ett gott val. :)
 
Ok, då förstår jag vad ni menar. Och är det ett badrum så är ju planlösningen lite annorlunda än i en tvättstuga. Själv har jag TM och TT stående i ett sunkigt rum i källaren som så småningom skall bli en tvättstuga. Där drog elektrikern dit två grupper och det estetiska är inte så noga om man säger som så. Det snyggaste i det rummet är nog dom nya uttagen. :)
/Funkis
 
Om det är meckigt att få upp en brytare i badrummet och du tycker att dvärgarna känns osäkert, kan du inte sätta en låsbar brytare i eller bredvid centralen för just den gruppen? De flesta huvudbrytare är låsbara och finns från 50 pix och uppåt!
 
T
När behövs arbetsbrytare? Jag har gamla tvättmaskiner, torktumlare, varmvattenberedare och grejer som är fast anslutna, men inga arbetsbrytare.

Vad händer om jag byter tvättmaskinen mot en ny? Om jag byter centralen till dvärgbrytare? Måste såna saker göras om då?
 
pefo skrev:
Om det är meckigt att få upp en brytare i badrummet och du tycker att dvärgarna känns osäkert, kan du inte sätta en låsbar brytare i eller bredvid centralen för just den gruppen? De flesta huvudbrytare är låsbara och finns från 50 pix och uppåt!
Jag litar på dvärgarna, speciellt efter kontrollmätning ;), inga problem. Det var mest för att få det enligt föreskrifterna.
 
pefo skrev:
Om det är meckigt att få upp en brytare i badrummet och du tycker att dvärgarna känns osäkert, kan du inte sätta en låsbar brytare i eller bredvid centralen för just den gruppen? De flesta huvudbrytare är låsbara och finns från 50 pix och uppåt!
Det är inte så att du kanske inte litar på Frugan Mycke-nu!?:)
 
Det behövs ALLTID låsbar tvättmaskinsbrytare för anslutning av TT och TM. Finns inga undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.