I en tidigare tråd har jag berättat om hur jag har försökt att få fason på en stödmur av leca-block. Sist jag var inne så hade jag putsat muren med Putsbruk-B och var på väg att köpa en "Stänkputsapparat" för att skapa stuktuer på muren. Här kommer lite tips och råd samt hur mitt resultat blev.

Att stänkputsa eller "sprita" betyder att man stänker på putsen på befintligt underlag så att man får en levande yta. Man kan välja mellan 1-2 mm eller 4-5 mm barlast. Det finare är vanligast på väggar och själva huset, medan det grövre mest används till socklar mm.

Efter att ha putsat min stödmur med Putsbruk-B se tråden "Puts på stödmur av leca" (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117638748) så inköptes en "Stänkputsapparat". Det är en handvevad manick som gör att man kan skvätta ut bruket mot befintlig yta.

Vi valde att köpa färgad puts i hopp om att det skulle fungera med huset. Färgad stänkputs (även kallad sprit- eller ädelputs)är bara något dyrare än den vanliga putsen.

Efter att ha provat ett par gånger lärde jag mig snabbt hur maskinen skulle användas. Resultatet syns här:

08490490011228789453.jpg

Det som påverkade putsningen var bl.a.
-Vädret (hur varmt det var)
-Hur tjock/tunn blandning man gjorde
-Om apparaten riktades uppåt eller neråt.
Det senare påverkade resultatet så tillvida att när apparaten riktades nedåt så kom det "tjocka" klumpar och när det riktades uppåt så kom det "små" klumpar.
-Om man knackade på apparaten
För att få all puts att rinna ner i botten så var man tvungen att knacka på apparaten med jämna mellanrum. När man gjorde detta kom det alltid ut "tjocka" klumpar i de första vevtagen.
Jag lärde mig efter hand att lägga de "tjocka" klumparna som grund och det finare stänket sist för att få en finare yta.

Efter att ha kört några gånger så lärde man sig hur koncistensen skulle vara för att det skulle bli bra och hur mycket bruk man skulle göra för att hinna med att stänka färdigt satsen innan den blev för hård.

Kostnaden hittills för mig för putsningen av ca 45 kv.meter mur är ca:

Grundputs ca 2.000 kronor (torrbruk)(=tillsätter bara vatten)
Stänkputs ca 2.000 kronor (torrbruk)
Stänkputsapparat ca 1.200-1.500 kronor
Till detta kommer sedan färg om ca 2.500 kronor eftersom en färg som bruket hade inte fungerade mot huset.

Totalt hade jag en offert på 16.000 kr. +moms förra året på att putsa muren, men då hade vi räknat på 20 kvadratmeter. Det visade sig sedan vid kontrollräkning att det var över 40 kv. meter mur. Min uppskattning är att 45 kv.meter hade lett till att offerten hamnat på ca. 30.000 kronor. Nu landar jag på ca 10.000 för materialet + massor av tid.

Den som har ambitioner att putsa något själv rekommenderar jag att prata med Beijers Fasad och Betong i Bromma. De har på ett föredömligt sätt hjäpt med i både små och stora frågeställningar kring detta.

Slutkommentar: Tänk efter två gånger om man skall stänkputsa större ytor för hand. Mitt råd är att 50 kv.meter är vad man klarar av för hand. Större områden skall man sprita på med tryckluft (detta går naturligtvis också att göra själv ;)...)

Nu har jag en vacker stödmur som ser ut så här och som sedan skall kläs med svarta Bradstone-stenar på stolpar och toppen:

08298450011228789441.jpg
 
  • Gilla
Nils i Svängen
  • Laddar…
riktigt snyggt... hur mycket mer skulle trycklufts utrustningen kostat? (exkl kompressor)
 
GRATTIS! Så snyggt! Man får lust att prova själv efter din praktisk, detaljerad beskrivning :)
gaia
 
Super fint! Nu måste jag kolla om jag kan hyra en sån putsmaskin.Eller vart köper man en sådan? Då slipper man hålla på med strukturen med pensen efter. Riktigt fint.Vart köpte du stänkputs? På vanliga ställe där det andra finns eller?
 
Hemmakatten
Du är alldeles för blygsam Shrek! :) Vet att det alls inte är lätt att få stänkputsen snyggt fördelad, men du har lyckats jättebra! Man måste vara lite mer än bara en "glad amatör" för att få det så bra som du har gjort det, för jag antar att hela muren är lika snygg som på bilden. ;)
 
Tack för alla glada tillrop.

Jag skall försöka svara på era frågor, men kom ihåg att jag faktiskt är en glad amatör som bara har provat mig fram för att jag tycker det är roligt att jobba med händerna.

Vad gäller tryckluftapparaten så finns det mindre, lite billigare att köpa. Det enda man behöver är faktiskt en tratt och ett speciellt munstycke att sätta fast tratten på. Jag tror att man kan få det under 2.000. Skälet till att jag inte satsade på det är för att jag inte har något kompressor. Med kunskapen om att jobba med en stänkputsapparat så hade jag nog kikat lite mer på ett munstycke med tanke på att det tog lite tid att få putsen jämn.

Jag vet inte om det går att hyra en stänkputsapparat eftersom de är relativt billiga. Man kan köpa samma som jag har på Beijers i Bromma för ca 1.500 kr ink. moms. Jag betalade 1.300 för min på Norfloor i Södertälje, men de fick då beställa hem en eftersom de inte hade i lager.

Muren blev i stort sett som bilden visar, men visst finns det bitar som inte är av samma fina kvalitet. Framför allt utefter marken så blev det lite grövre eftersom jag då var tvungen att rikta apparaten neråt. Jag kunde dock ha jobbat upp den ytan lite finare, men hade då varit tvungen att "ladda" apparaten lite oftare med tunnare puts för att det skulle bli bra, så jag kompromissade och lät putsen bli lite grövre nere efter backen.

Putsen köpte jag på Beijers i Södertälje, men de i sin tur konsulterade Beijers Puts och Fasad i Bromma som i sin tur beställde och levererade putsen till Södertälje.

Jag kommer att måla muren med speciell siliconfärg för puts eftersom färgen inte gick ihop med huset. Muren kommer att få samma färg som det ljusa gröna på huset. Vi hoppas att det blir bättre än den grön-blå nyansen som fanns i standardsortimentet.

Nåväl, tack ännu en gång för alla glada tillrop. Nu blir nästa problem att täcka muren med stenarna vi har tagit hem. Håll ögonen öppna så sätter jag in en bild på hur slutresultatet blir framöver.   :)
 
Shrek skrev:
Tack för alla glada tillrop.




Jag vet inte om det går att hyra en stänkputsapparat eftersom de är relativt billiga. Man kan köpa samma som jag har på Beijers i Bromma för ca 1.500 kr ink. moms. Jag betalade 1.300 för min på Norfloor i Södertälje, men de fick då beställa hem en eftersom de inte hade i lager.

Putsen köpte jag på Beijers i Södertälje, men de i sin tur konsulterade Beijers Puts och Fasad i Bromma som i sin tur beställde och levererade putsen till Södertälje.

Håll ögonen öppna så sätter jag in en bild på hur slutresultatet blir framöver.   :)
Tack för infon.har nog redan fått tag på en sådan apparat :p
Så,fortsätt jobba nu...Ser fram emot bilderna ;)
 
Det är inte bara snyggt gjort. Att du tog dig tid att beskriva hur du gick tillväga är nog guld värt för många på forumet. Mer sånt! :)

mvh
David
 
Jag ville bara meddela till de som ev. följt den här tråden att jobbet ligger nere just nu p.g.a. det där förb. vädret >:(. Eftersom vi skall måla på pusten så måste den vara genomtorr vilket kräver tre-fyra dagars solsken, men det är väl en nåd att stilla be om i dessa dagar.

Jag återkommer med mer information om slutresultatet när jag fått på färgen på putsen och lagt på toppstenarna.

/Shrek
 
Putsade muren klar!

Nu så har jag fått tillräckligt med solsken för att kunna måla den stänkputsade ytan.

Man kan tydligt se på bilden nedan att ytan får en mycket mjukare struktur när den är färgad, men det gör oss ingenting. Tvärt om så blir det en lite "snällare" mur och ojämnheterna i stänket försvinner bättre när det är målat.

01440230011243466572.jpg

På muren kommer vi sedan att lägga stenar som egentligen är till för att lägga på marken eller bygga murar med, men vi tyckte strukturen var så fin så vi valde dessa stenar som toppar på mur och stolpar.

07122430011243466481.jpg

Sammanfattningsvis så har byggandet av muren bestått av följande:

1. Sula i betong som är armerad under hela muren.
2. Muren byggd i lecablock med armeringsjärn mellan varje nivå.
3. Utanpå lecablocken så har vi lag 10 mm Murbruk B.
4. På murbruket har vi lagt ett lager med stänkputs/ädelputs/ytputs (kärt barn har många namn) med hjälp av en stänkputsapparat.
5. Ytan är sedan målad med serpo 303 siliconfärg som vi har brutit fram till samma färg som huset.
6. På muren ligger Bradstone-stenar från Starka.

Ekonomiskt så kan jag inte påstå att detta är ett bättre val än att bygga upp en stödmur med hjälp av block-/brytstenar. Skälet till det är egentligen tiden som gått åt för att lära sig hur man skall göra och tiden att bygga. Materialet för ca 30 meter stödmur enligt detta koncept ligger på ca 15.000 kronor. Till det kommer massor av arbetstimmar.

Men, håll med om att muren är tusan så mycket snyggare än vad många av de murar som man idag ser i nybyggda områden ;)

Tja, det var väl allt om min mur.
 
;D Du har prickat in studsmattan bra där

Muren blev verkligen jättesnygg!!
 
Studsmatta ???

Jag som trodde att det var en ställning att ställa blomkruka på :-[
 
??? :-/  Shrek, vad är det på stenen?
 
Ja, vad skall man tro när det står en "mini-studsmatta" på stolpen.

Kameraögat har spelat oss ett spratt. Studsmattan står på grannens tomt framför huset i bakgrunden, men eftersom det är så ljust ute så blir skärpedjupet så skarpt så det ser ut som att studsmattan står på stolpen. ;D
 
Det blir jätte snyggt! :D Har du någon bild där man ser hela muren målad o klar med stenen på? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.