Funderade igår över inkopplingen av min Biomatic 20+.
Gjorde en enkel skiss som som jag undrar om ni skulle kunna kolla på om jag tänkt rätt.
Kan man koppla shuntarna på detta viset? Den ena ska styra elementen och den andra ska vara till golvvärmen i källaren. De två shuntarna ska styras av expansionskortet.

Skissen (se nedan)
Extern länk för bild

Ifrån manualen (se nedan)
Extern länk för bild

La en blänkare här på Byggahus också för de som inte surfar på www.pellets.info
 
  • Systemskiss_Kent_Biomatic 20+.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt_Manual_Biomatic 20+.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte hjälpa dig men är nyfiken på vad du ska ha för extra shunt? Och ska du ha någon styrning på den?
 
Intressant. Men det var inte gratis direkt men borde bli bra till din lösning.
 
Expansioskortet var med till pannan. Så kostnaden borde bli billigare än en separat shuntgrupp till golvvärmen.
 
Har uppdaterat min inkopplingsskiss nedan.

Dimensioneringen av cirkulationspumpen som ska vara till elementen. Är det bara att mäta utifrån där jag ska montera pumpen till mitt högsta element?


Inkoppling rev 1
 
  • Systemskiss_Kent_Biomatic 20+ rev1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis gjort en ny skiss rev 2 med returerna ihopkopplade på toppen. La även till påfyllning av vatten till systemet.

Inkoppling rev 2
 
  • Systemskiss_Kent_Biomatic 20+ rev2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya ideér och nytt inkopplingsförslag.
 
  • Systemskiss_Kent_Biomatic 20+ rev3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll dig till alternativ 1 som nämndes i din andra tråd, det blir mycket bra så.
Alt 2 fungerar dåligt och inte alls under vissa förutsättningar, alt 3 är helt meningslöst och fungerar inte.

Pumpar kan du använda i princip vad som helst avsett för villabruk, det har inget med höjderna i din byggnad att göra.
 
Ok en 4-vägsshuntventil utan de ihopkopplade returerna som jag ritat. Ska uppdatera med en skiss.
Men har problem att hitta en 4-vägsshuntventil att köpa. Är det samma bivalent?
 
Nej, jag menar som du ritat här i #6 kallat Rev 1.
Det blir bra med 3-väg som du ju redan har tillgänglig, vattenpåfyllningen du ritat in ska man ju också ha.

Du är på rätt spår, krångla inte till det.
 
Okey =)
Men behöver jag vara orolig för det som skrevs på pellets.info om den kopplingen?

Citat: Om man returnerar kallt vatten lågt så får man lätt skiktning. Om pannan driv med en låg temperatur lokalt i botten så kan man få kondens i pannan. Då rostar den sönder fort.
 
Gjorde iordning en skiss med en 4-vägsshunt.
 
  • Systemskiss_Kent_Biomatic 20+ rev4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vet att du inte behöver golvvärmen när elementdelen är avstängd sommartid kan du koppla på ett annat sätt. Då slipper du även bekymra dig om kondens mm som du sett på pelletsforum.
 
Ok, kopplar jag enligt rev 1 så finns det risk för kondens? Kopplar jag enligt rev 4 så behöver jag hitta en 4-vägsshunt men man säkerställer att ingen kondens bildas.

Men det finns ett ytterligare sätt som eleminerar kondensen. Men det betyder att jag inte kan köra golvvärmen på sommaren. Vet inte i nuläget hur komforten blir utan. Men hur kan jag koppla? Visa mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.