Bump!

Jag är också intresserad av denna. Dåligt med information på nätet. Söker man så får man bara upp tillverkarens info om hur bra den är, inte hur den funkar, inställningsmöjligheter osv.
 
jag monterade min idag och är hittills nöjd. Mycket inställnings möjligheter och visning av statestik finns. Enkel installation!
Åtekommer med mer info om hur den håller tempen osv.
 
Croos: Berätta gärna mer om inställningsmöjligheterna! Ute/inne-givare? Kurvor och inställningsmöjligheter för den. Vad är det för statistik man kan få fram och hur presenteras den?
 
Är oxå på g att köpa en...undrar om det är optimalt med både inne och utegivare? Var placerar man innegivaren bäst?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Är också på gång att köpa en.

Någon som vet om alla ESBE-shuntar (90-graders, trevägs) funkar? Min ser ut ungefär så här:
http://home.swipnet.se/~w-22665/pics/ESBE-shunt.JPGESBE-shunt.JPG
Lite annorlunda färger men kanske har med årsmodell att göra..

/Daniel

 
Hej,

Jag fick min igår och den skall kopplas in i helgen (är iaf planerna.)
Det finns lite intressanta lösningar som jag inte hade på min gamla styrning (som åskan tog i somras)

Tex styra tillskottsvärme från inomhusgivaren, styra pumpen på om shunten har varit på 0 mer en än timme etc.

Har inte satt mig in i hur stats och liknande fungerar, men utan att veta mer så känns det som en prisvärd produkt.

Nu vet jag inte om det längre är relevant, men här finns mer info om paketet.

ThermOmatic EC Home - NYHET
ThermOmatic EC Home Reläbox inkoppling - NYHET
ThermOmatic EC Home Utegivare - NYHET



--
MvH Falk
 
Är också rätt sugen på denna, vore kul om dom som köpt och hunnit prova kunde kommentera lite, funkar bra?, nackdelar, fördelar osv...
 
Jag ska köpa en sån, farsan har en Era 10 som funkar bra, denna ska ju vara något mer upphottad med fler funktioner och statistik och grejer. Jag har ingen shuntreglering alls nu, har bytt panna och monterat acktank med en vrg130 shunt, så detta blir klockrent för mig! :)

Mvh Kim
 
jag hade gärna berättat mer men det finns inte så mycket att säga än då det är ca 15 grader ute så någon värme behövs inte än.

Jag kör den timer inställt så på natten och på arbetsdagarna ska den hålla 17 grader inne och på morgonen,kvällen och helgen 20 grader. Det finns delade meningar om detta är energibesparande det får väl testas....
 
Jag har precis fått hem min Home EC och jag är mäkta imponerad redan innan jag installerat den. Den verkar ha en mängd funktioner och kan visa statistik med diagram över det mesta. Hade det inte varit för copyrighten så hade jag gärna skannat några sidor av manualen. Vågar jag mig bara på att byta ut shunten mot en som passar till motorstyrningen så skall den nog vara på plats i helgen. Skumt att man bara satt ventiler runt cirkulationspumpen och inte så man kommer åt att bryta redan innan shunten. Känns jobbigt att tömma tanken på 2m3 :(
 
Ooops, såg att Falk var före....
 
Nu har jag kört den en vecka. Åkte på att tömma tanken på 2m3. Satte ditt en passande shuntventil och resten var gjort på ett kick. Slet ut en av rumstermostaterna som gick någorlunda till mitten av huset och drog rumsgivaren dit. Hittils är jag otroligt nöjd med både resultat och inställningsmöjligheterna. Nu skall man väl tillägga att vi haft en vanlig radiatorshunt att reglera framledningstempen åt golvärmen, så det mesta hade ju imponerat på mig :) Utomhusenheten var väldigt primitiv. Det var ju bara en termistor och en tvåledarkabel. Rätt mycket pengar för det, kan jag tycka. Har valt att reglera framledningstempen efter utomhustempen (jag har efter en massa handshuntande ganska bra koll på vad huset vill ha vid olika temperaturer). Sedan går den ned ett inställt antal grader då rumstempen börjar bli för hög. Ger detta ett försök innan jag provar att lägga prioritet på inomhusgivaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.