Är det någon som vet om det fungerar bra med ångrengöring till duschar mm.
 
Akahigi
Det är inte något magiskt med det enligt min erfarenhet, men det är ju ånga så det blir iaf rätt sterilt. Kalk får man ta bort med medel...
 
Jag testade med en billig ångtvätt från biltema men tyckte att det var kasst. Svårt att säga vad som var problemet. Kass utrustning? Handhavandefel? Eller att ånga funkar dåligt helt enkelt.
 
Akahigi
Har en kärcher ångmaskin som jag tvättar prylar med. Bra att gå över mattor med. Kvalsterna lär ju vara döda :)
 
Vi köpte Biltemas ångtvätt och i morgon får de den tillbaka. Fullständigt kass, iaf till kalk i dusch :down::down:
 
Vi köpte biltemas ångtvätt för att tvätta bilklädseln på en gammal bil som inhandlats.
Det fungerade jättebra att ta bort smuts med så fungerar gör dom i alla fall.
(lite ot. då vi inte rengjort något badrum med den.)
 
Ånga fungerar inte på kalk men på det mesta i övrigt så funkar det ypperligt. Sen är det ju skillnad på ångtvätt och ångtvätt förstås, som med det mesta här i världen... Det finns ju alltid produkter av bättre och sämre kvalitet och i fallet med ångtvättar så får man vad man betalar för. Med ånga får man bort alger, mögel och sporer och ånga tar död på kvalster, loppor, löss och bakterier eftersom de flesta dör vid bara 80 grader och iaf ångtvättar av lite bättre kvalisort håller en betydligt högre temperatur än så, tom över 100 grader (temperatur när ångan kommer ut, inne i maskinen är det ju naturligtvis högre). Så ja, ånga funkar för rengöring av duschar (om inte problemet är kalk/kalksten för då behövs ett surt medel) och det mesta som du kan komma på under förutsättning att ångtvätten håller måttet. Det är ju ingen som kommer på tanken att köpa en traktor för att köra formel 1...
 
Ånga funkar inte på kalk... men på ev fett, hudavlagringar o annat som ofta fastnar i kalkavlagringarna funkar det så renast blir det med ett surt medel mot kalket och sedan ånga mot allt det andra gucket. Fördelen är ju att man inte får kemrester kvar där ny smuts fastnar när man städar med ånga, det blir helt rent.
 
Väljer att återuppliva denna tråd, då jag är nyfiken på precis samma sak som trådskaparen.

Vad heter denna typ av produkt? Det enda jag kan hitta är "ångmopp", och det känns ju som att de är för golv. Många ångmppar ser dessutom ut som dammsugare. Det är inte vad jag är ute efter. Jag letar efter något handhållet. Dvs liten och kompakt. Men samtidigt effektiv (dvs kan få bra värme på ångan). Finns detta? Tips på fabrikat, någon?
 
fn76 skrev:
Sök på ångtvätt. Nedan JULAs och Biltemas varianter.
[länk]
[länk]

Tack. Ångtvätt... Lite märkligt namn, då det snarare får mig att tänka på biltvätt eller tvättmaskin för kläder, men men... :)

Jag har letat runt lite, och läst diverse recensioner, och jag börjar misstänka att en sån där handhållen enhet kanske är för liten för att vara kraftfull nog (temperatur och tryck).

Så nu lutar jag åt något lite större. Är ju kanske inte så farligt att huvudenheten är som en vanlig dammsugare i storlek, så länge den har bra munstycken av olika längd. De jag har tittat lite extra på är:

Kärcher SC 1.020

Hoover SteamJet Compact

Båda ligger på ca tusenlappen i pris.

Kärsher verkar vara ett mer välkänt och välrenommerat märke när det gäller denna typ av maskiner. Men Hoover SteamJet verkar vara snäppet kraftfullare med sina 1600w och 5 bar jämfört med Kärshers 1500w och 3.2 bar.

Någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande modeller? Över tusenlappen vete sjutton om jag är beredd att gå, iom att det då känns som lite overkill i förhållande hur mycket jag kommer använda den i min lilla lägenhet.
 
jimih skrev:
Tack. Ångtvätt... Lite märkligt namn, då det snarare får mig att tänka på biltvätt eller tvättmaskin för kläder, men men... :)

Jag har letat runt lite, och läst diverse recensioner, och jag börjar misstänka att en sån där handhållen enhet kanske är för liten för att vara kraftfull nog (temperatur och tryck).

Så nu lutar jag åt något lite större. Är ju kanske inte så farligt att huvudenheten är som en vanlig dammsugare i storlek, så länge den har bra munstycken av olika längd. De jag har tittat lite extra på är:

Kärcher SC 1.020

Hoover SteamJet Compact

Båda ligger på ca tusenlappen i pris.

Kärsher verkar vara ett mer välkänt och välrenommerat märke när det gäller denna typ av maskiner. Men Hoover SteamJet verkar vara snäppet kraftfullare med sina 1600w och 5 bar jämfört med Kärshers 1500w och 3.2 bar.

Någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande modeller? Över tusenlappen vete sjutton om jag är beredd att gå, iom att det då känns som lite overkill i förhållande hur mycket jag kommer använda den i min lilla lägenhet.
Köpte du någon och vilken blev det? Är själv på jakt.
 
Linisen_01 skrev:
Köpte du någon och vilken blev det? Är själv på jakt.
Nä, det blev inget köp. Jag renoverade badrummet istället :p
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Gammal tråd ser jag, men en tanke dök upp när jag läste här att ånga inte funkar på kalk, vilket kanske inte är så konstigt. Nu kanske det är en dum idé av andra anledningar, men i alla fall, om man blandar i lite ättika i vattnet, och sedan kör ångtvätten på kalket, kan det funka tror ni? Det är i alla fall grymt effektivt i övrig.
 
Vore intressant experiment. Men jag skulle nog vilja ha gasmask på.

Min erfarenhet av ångtvätt i dusch, är att det fungerar väldigt bra på smutsen i form av avlagringar från schampoo osv. men så blir det en tunn kalkhinna kvar. Den försvinner dock direkt med duschrengöringsmedel, typ Ajax shower tror jag det heter. Annars kan man få bearbeta mer med medlet. Eftersom det bara är kalk kvar så skulle det säkert fungera med ättika eller annat avkalkningsmedel på en trasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.