Hej!
Vanligt problem i äldre hus: m-i-n-i-m-a-l yta att få in wc och handfat på, ca 70x100 cm..
Dörren öppnas från långsidan, mitt emot dörröppningen sitter handfatet, och mot kortsidan står wc:n.

Som handfat tänkte jag Mosaic minislim, men vad finns det för små WC-stolar? Vägghängd? Vanlig? Högspolande??? Vad blir mest utrymmessparande?
 
Kolla Gustavsberg / Villeroy & Bosch..... Finns en modell som heter subway, den är rätt kort.
 
Har kollat på subway, den mäte 480mm, vilket är rätt litet. Med fixtur lägger man väl på 150mm, så totalt bygger den ut 630mm. Rätt bra, ändå!

Finns det ännu mindre månntro? Jag kikade på en högspolande på http://www.vvs.just.nu/ och minsta mått vägg till framkant skulle bli 570mm... Går det att uppnå med en "normal" toalett?

Jag börjar tro att man kunde bygga så små hygienutrymmen förr just för att man byggde med tanke på högspolande toalett....
 
Tack för tipsen! Det går ju inte att trolla, så jag antar att någonstans runt 60 centimeter är minimum. Bättre än en högspolande har jag inte hittat, men jag inte är helförtjust i stilen, så jag vet inte...

Jag skrev f.ö fel mått ovan, utrymmet är 90x115 - lite bättre än 70x100, men fortfarande rätt smått...! :)
 
T
Det var absolut inte smått skulle jag säga!
 
Eir75 skrev:
Tack för tipsen! Det går ju inte att trolla, så jag antar att någonstans runt 60 centimeter är minimum. Bättre än en högspolande har jag inte hittat, men jag inte är helförtjust i stilen, så jag vet inte...

Jag skrev f.ö fel mått ovan, utrymmet är 90x115 - lite bättre än 70x100, men fortfarande rätt smått...! :)
Provar på ett trådlyft från 2009, sitter med samma problem. Behöver få in en toalett på 100 x 110.

Eir75, om du är kvar här på byggahus. Hur gick det?

Alla andra förslag och idéer är välkommna.
 
Här är en liten! :)
 
Lite väl liten kanske...
 
Ifö sign har en kopakt modell, har inte måtten i huvudet, men vi valde den till vårt trånga badrum, där vägghängd inte var aktuellt. Vi var inne på en modell med extern cistern 'ovan huvudet', men priserna avskräckte alla sådana ideer...
 
Krilleman
Edit: Helt galet tänkt av mig!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tänkte för övrigt precis som Fluxor men jag kom tydligen tvåa på bollen... (y)
 
Redigerat:
Ifö Cera brukar ju säljas till bra pris på Bauhaus tror jag. Mått B x D = 355 x 590
 
Krilleman
Edit: Fel av mig! Jag har tydligen länkat till en bakåtkopplad WC av misstag i tidigare inlägg. Och tydligen är det inte det enda misstaget ikväll... Suck vad trött man blir! :thumbdown:

Ceran har 650mm som standard men det har tydligen signen också...

Ceran från bauhaus underst på bilderna! För övrig info kostar Ceran 1895:- på Jula och 1695:- på Bauhaus just nu i skrivande stund...

6860_N_500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3195040A_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inte bara krilleman som är trött, måttet jag angav var ju också för en bakåtansluten stol. Ber om ursäkt.
 
Krilleman
Kul att se att man inte är ensam i galenskapen :wow:

Jag skyller på att jag är i uppstarts-fasen på ett gigantiskt nybygge som jag är tilltänkt att vara drivade på rörmokeriet. Mycket att ta in just nu. Men samtidigt ska man ju inte skriva och rekommendera något om det är fel... Men men, det ordnar sig alltid i slutet! Tur var väl dock att jag insåg mitt eget misstag omgående!

Nå ja, nu är det dags att ta en öl och inse att man är på hemmafronten och bygger. Vad har jag på schemat imorgon?! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.