hade haft massa fläckar av jord som hade bränt ner i golvet.. testade först med såpa och trallrent men gick ej bort. skurade sedan med klorin... men nu är det helt matt där ja skrubbat.. aldrig behandlat med någon olja, för ja gilla inte fula svart trall golv som det bruka bli till slut.. men nu känns det som ja måste olja det iomed att det är så slitet på vissa ställen.. vilken är den bästa oljan? vatten löslig borde vara det bästa?
hur ska ja göra tycker ni
tacksam för svar

funka julas billiga eller stor skillnad billig eller dyr märkesolja?

http://www.jula.se/tra-och-altanolja-3-l-500551
 
bild
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
golvet är endast år... jävligt surt att det blev fläckigt och fult efter man skurat.. enda lösningen ja är väll att olja in att som ja fatta det
 
Det blir att olja Butinox ar det bästa jag använt
Hur stark klorin lösning använde du verkar vara ett bra sätt att få rent,det flammiga försvinner vid oljning
 
Satsa på en bra olja. Innehåller medel mot mögel mm.
Billiga träoljor är lösningsmedel och linolja...
 
Larsa skrev:
Satsa på en bra olja. Innehåller medel mot mögel mm.
Billiga träoljor är lösningsmedel och linolja...
Lacknafta och linolja är bra och man kan blanda själv.

Problemet är kanske att folk har "så jäkla" bråttomt.


Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Lacknafta och linolja är bra och man kan blanda själv.

Problemet är kanske att folk har "så jäkla" bråttomt.


Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Lacknafta är inte bra det lurar linoljan som bara lägger sig ovanpå
använd kallpressad linolja förtunnad med terpentin om det behövs,en varm kallpressad linolja behöver inte så mycket förtunning
 
andvände direkt från flaskan... så det var en stark blandning.. vill ha en färdig olja så ja slipper blanda och krabba själv :) finns ingen speciell olja om man behålla det ljusa trallet? ha hört av vattenbaserade bli mindra mörka stämmer det? gärna inköställe för bra olja.. jula oljan är skit med andra ord? måste man olja varje år när man väll ha oljat en gång?
 
Tror det är Juton som marknadsför Butinox o även COOP FORUM,men den är nog inte vattenbaserad
Man bör olja varje år
 
Jag vill inte få ett mörkt altangolv, därför använder jag inte olja. I fortsättningen kommer jag att pröva med såpa. Beskrivs i flera trådar här på Byggahus.
 
  • Gilla
Tobias Nordling
  • Laddar…
ja hade tänkt att köra med såpa men nu är det kört när golvet redan blivit matt och slitet.. ruttna säkert upp fort annars, mycket skiftningar som ni ser... vatten baserad olja känns säkrast tror ja
 
S
linolja va något nytt på altan golv. vill gärna veta torktiden på det där
 
Svåra fläckar tar jag fram excenterslipen för.
Annars så räcker det med att köra med tralltvätten till högtrycken på våren utan kemikalier. Därefter är de vattenlöslig trallolja, jag brukar köra med Cuprinols.

Detta ger en ren i ljus trall som är lika fin från år till år.
 
cuprinols vilken modell kör du? vet du vart man köper den billigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.