Hej,
är det någon som vet vad det behövs för verktyg (pryl) för att kapa markplattor? Plattorna är 40 mm tjocka betongplattor.
mvh
petsor
 
Vinkelslip, ju större desto bättre. Å andra sidan är väl en något mindre maskin mer användbar i andra sammanhang. Mitt råd, hyr en 230 mm om det handlar om ett enstaka tillfälle.

Zephir
 
Tack,
Det var vad jag trodde, men vad för kapskiva skall man använda?
mvh
petsor
 
petsor skrev:
men vad för kapskiva skall man använda?
Kör med diamantskiva:

5343.jpg

Endast 169:- hos Harald Nyborg. Där kan du även hitta en stor vinkelslip för 249:-!! :D
 
Jag köpte en 125mm vinkelslip(~300kr) och diamandskiva som jag kapade mina plattor med (5cm tjocka) dock så blev jag tvungen att kapa "runt om".

Jag tänkte så att en liten vinkelslip har jag mer användning för en en stor i framtiden.

Jag la 22m^2 plattor (10x15) så det blev lite kapande.

Diamantskiva är ett MÅSTE, eftersom du tjänar in vad den kostar jämfört med alla stenkapskivor som går åt.

/J

 
En nyfiken fråga bara: dammar inte detta utav bara h...?
Har inte tänkt att kapa sten förrns nästa år men då tänkte jag hyra ett sågbord med vattentillförsel. Men är det så att inte det dammar så mycket som jag tror är det klart billigare att köpa en vinkelslip ju :p
 
Pedda_P skrev:
En nyfiken fråga bara: dammar inte detta utav bara h...?
8) Klart det gör. ;D
Satsa på skyddsglasögon och andningsskydd.
En annan håller andan. 8) ;D
 
180:s rondell och diamantskiva gjorde mums av lite plattor som var ivägen när jag skulle bygga ut altanen men ja det dammar av bara H-E var grå runt glasögon och mask. Kan du så hyr/låna/köp en helmask. Tipset är försvarets 90 mask som ibland finns för lite och ingenting på överskott. Det ska vara civil filtergänga på dem
 
Pedda_P skrev:
En nyfiken fråga bara: dammar inte detta utav bara h...?
Lite stenlunga har väl ingen dött av
:surprised:
 
En annan punkt att ta hänsyn till är ju grannar... ;)

Jag har samma jobb framför mig, såga ur för smågatsten i x antal betongplattor. Jag har provskurit några betongplattor med en diamantklinga från Biltema. Som att skära i smör med varm kniv. Men s-t-n vad damm....

Man lär ska kunna hyra kapar som spolar vatten vilket ju dels tar ner värmen i klingan och dels dammet.
 
  • Gilla
calle_77
  • Laddar…
lagt en uppfart på 80m2.. körde med en 230mm vinkelslip till kapningen.. ryker en hel del kan man säga.. skydd är lämpligt att använda i det läget.. har även provat en 305mm "betongkap", något smidigare att hålla i annars ingen jätteskillnad ;)
 
Man får tacka för alla tips och råd. Jag har beslutat att köpa en billig 230mm vinkelslip och en diamantklinga.
mvh
Petsor
 
Det finns ju stenkap som du klipper sten med .. enkelt, låter inte, dammar inte :)
 
Pedda_P skrev:
En nyfiken fråga bara: dammar inte detta utav bara h...?
Har inte tänkt att kapa sten förrns nästa år men då tänkte jag hyra ett sågbord med vattentillförsel. Men är det så att inte det dammar så mycket som jag tror är det klart billigare att köpa en vinkelslip ju :p
Det går lätt att fixa lite vatten på en vinkelslip också:

PICT1375.jpg

PICT1376.jpg
 
  • Gilla
Gezzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.