Hej alla!

I juni slängde vi ut vår gamla elpanna (en Nibe från -99) och installerade en Thermia jordvärmepump. Det är en 5.5 kWh-modell med 320 meter slang.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt vågat lita på uppgifterna om hur mycket den "magiska" manicken skulle kunna spara. Men med förra vinterns elräkningar i färskt minne tog vi ändå beslutet och installera.

Nåväl, oktober blev första månaden då vi verkligen kunde få jämförbara siffror. Värmen påslagen hela månaden och inga andra parametrar (förutom vädret) som stör jämförelsen.

* I oktober 2003 förbrukade vi 2580 kWh.

* I oktober 2004 stannade förbrukningen på 906 kWh!!!

Ovanstående inkluderar hushållsel (inkl tvättmaskin som går "dygnet runt").

Dvs 65% besparing av el!  :surprised:

Jag måste säga att jag är både nöjd och inponerad! Särskilt med tanke på att vi sedan vi installerat värmepumpen inte snålat med vare sig värme eller varmvatten, vilket vi gjorde tidigare.

Här en en liten graf på hur förbrukningen sett ut dag för dag i oktober 2003/2004.

oktober.jpg

Huset är ett 1.5 plans tegelhus på 150 kvadrat utan källare, och med dåligt isoliering och gamla dragiga fönster! :)

Jag vill med detta bara dela min glädje över denna härliga sparbössa till maskin, och ge er som står i valet och kvalet att byta till jordvärme en knuff i ryggen!  ;)

Mvh,
Ulrik

 
Nu var väl i.o.f.s. medeltemperaturen, i.a.f. här på västkusten, c:a 2 grader lägre oktober 2003 än oktober 2004 (i slutet av oktober förra året var det riktigt kallt, och det avspeglas ju ganska tydligt i dina siffror), och det lär väl spela in en hel del också. Men visst är det bra siffror. Bara att gratulera. :)
 
I pengar sparat 1300-1400 kr den mån. ::)
Men lånet kostar åxo ::)
Vad körde ni i kWh per år ??
 
Så har ytterligare en månad passerat och det är dags att göra en ny jämförelse som jag tänkte plåga er med.

Förbrukningen i november 2003 var 2654 kWh, samma månad i år stannade på 1290 kWh. Dvs 51% lägre förbrukning, detta trots att dygnstemperaturen var 3 grader lägre denna november jämfört med 2003.

Så jag är fortfarande nöjd trots att kurvan planat ut något. För första gången fick också elpatronen i värmepumpen stötta under totalt 3 timmar när det var som kallast.

november.jpg


Mvh,
Ulrik
 
Fina diagram, Ulrik. Hur loggar du förbrukningen?
Manuell avläsning dagligen, eller? ???
 
Tackar. Jag har en sån där Senea-pryl på elmätaren så jag kan logga in på internet och följa både förbrukning och utetemperatur timme för timme.

Frugan kan inte ta några dyra Hollywood-duschar i smyg utan att det syns direkt i statistiken...! ;D

Mvh,
Ulrik
 
Ulrik skrev:
Tackar. Jag har en sån där Senea-pryl på elmätaren så jag kan logga in på internet och följa både förbrukning och utetemperatur timme för timme.
Vad är en Senea-pryl? ???
Frugan kan inte ta några dyra Hollywood-duschar i smyg utan att det syns direkt i statistiken...!  ;D
;D ;D
 
Immobil skrev:
Vad är en Senea-pryl? ???
;D ;D
Det är en modul som överför mätvärden (elförbrukningen i detta fallet alltså) till elleverantören. I grunden är dom väl till för att elbolagen ska slippa åka runt och läsa av mätare. Sydkraft har valt att koppla upp sina så man som kund kan logga in via internet och följa sin egen förbrukning. Väldigt smutt och trevligt!

http://www.senea.se/
 
Ulrik skrev:
http://www.senea.se/
Ahaa, man tackar! Ha en trevlig helg! ;)
 
senea rockar hårt, kan läsa av min besparing ner på timmen ;)

har dessutom tempmätning varje timme också, gör inte saken sämre

ex.
Datum Förbrukning Enhet UteTemp
2004-11-22 01:00 4,5 kWh -13,6
2004-11-22 02:00 4,6 kWh -13,9
2004-11-22 03:00 4,3 kWh -13,9
2004-11-22 04:00 4,7 kWh -13,9

sedan 1998-02-01

så lätt att räkna på vad jag tjänar... hihi
 
Vilken modell av Senea har ni och vad står det på prislappen? En onekligen bra-och-ha-grej.
 
Låter väl rimligt. Värmepump skall ju ge en tredjedel av elförbrukningen för värmen.
Hur reglerade du den gamla Nibe-pannan? Kör du med samma vattentemperatur nu?
De förra ägarna här hemma körde med löjligt varmt vatten, drygt 70°.
Vi kör nu med 60° och fryser inte.
Enligt elbolaget förbrukade förra ägaren ca 35000kWh på två personer i 60års åldern. Vår förbrukning landade på 25000kWh förra året. Han måste kört elvärmen mycket i garaget....

Enligt minna beräkningar skulle jag hamna på ca 12-13000kWh om jag installerade värmepump.
 
Ulrik: Vad kostade installationen + material för jordvärmen?
 
SENEA som rockar hårt !! Hörrni, vad behöver man för att följa förbr. Räcker det med en PC eller behövs en leverantör som läser av och...osv. Har själv Fortum !
 
Gott Nytt år på er!

Ännu en månad till handlingarna och ett nytt diagram:

dec.jpg

December 2003 slutade på 3271 kWh

December 2004 slutade på 1527 KWh, alltså 53% mindre.

Snittemperaturen i december 2004 var bara 0.3 grader högre än 2003, så detta känns som verkligt jämförbara siffror.

Mvh,
Ulrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.