Hej på Er!

Jag skall i min stuga montera nya rör till mitt vattenburna värmesytem som skall gå till radiatorer.

Fråga 1: Vilken typ av rör skall jag använda?
Fråga 2: Vilken dimention skall det vara på rören?

Jag skall ha 10 st. vattenradiatorer på detta system och rören kommer att vara synliga. Men hur kommer diverse kopplingar att passa mellan galv och radiator??

Vad jag kan läsa mig till så är galvade rör billigast... och det är det "låga" priset jag leter efter...


På förhand tack. // roger (Umeå/Hällnäs)
 
1) Kör du enkretssystem eller tvåkretssysytem?

2) Ska du ha alla 10 element i serie eller kommer det vara en stam med en, två fördelningspunkter?

4) Om du någon gång ska köra bergvärme bör du ha lite grövre dimension för att kompensera den lite lägre framledningstemperaturen som detta ger. Du måste ha högre flöden vilken kan orsaka susningar i rören ifall de är för små.

5) Galvade rör gängas - oj vad krångligt. Det finns ju kopparrör för lödning och/eller klämringkopplingar.

dagens stående länktips för priser: www.rinkabyror.se


Edit:
Vårt eget värmesystem ser ut som följer:
Vi har ett tvåkretssystem.

Från pannan går det 22-mm kopparrör i källaren där det finns avstick för elementen i respektive rum både i källaren och boplanet ovanpå. Avsticken är 15 mm.

I slutet av källarslingan går det en stam upp till övervåningen. Denna stam är förmodligen underdimensionerad för bergvärme, men den är iallafall byggd med 15 mm rör.

Stammen avlsutas med två fördelare för fyra element. Dessa fyra elementslingor är också dragna med 15mm rör.
 
Tack för svaret!

Från kulverten som kommer från uthuset där pannan står kommer det 2 st. 28mm galavde rör (stigarleding och returledning).

Jag hade tänkt att koppla samtliga element på ett och samma rör, så att elementen blir en "förlägning" av rören. Kan det kallas för 1-rörssystem?

Alltså, stigarledningen går till första elementen och sedan till det andra, tredje osv. Och till sist kopplas röret ihop med returlednngen.

Gengas ? ? ? och galvade rör ? ? ?

Jag kommer inte att (med all säkerhet) installera bergsvärme.

Jag hade för mig att opparrör var mkt dyrare, men det kanske inte är så.
 
Det du beskriver är ett enkretssystem. Där alla element går i en serie. Vid varje element ska man ha ett radiatorkoppel som är gjort för enkretssystem.  Radiatorkopplet är konstruerat så att man släpper igenom en viss mängd vatten in i elementet, och den större delen strömmar till nästa element utan att kylts ner av radiatorn. Tyvärr kommer ju även det nerkylda vattnet följa med till nästa radiator, vilket gör det svårjusterat.  

Om man sätter radiatorkoppel för tvåkretssystem i ett enkrektssystem blir sista elementet rejält kallt eftersom det endast får "begagnat", kallt vatten från 9 radiatorer. Detta pga att tvåkretsradiatorkoppel släpper igenom allt vatten genom radiatorn.

Tvåkretssystem:
Du drar båda rören förbi alla element. Vid varje element gör du ett avstick (en T-koppling) för både framledning och ett avstick för returen. På så vis behöver du inte strula med 1-kretssystemets injusteringskrångel.

Gengas vs gängas
Gengas är en gas. Gängas är en böjning av verbet Gänga - dvs tillverka en gänga på exvis metallrör - "att gänga".

Kör du galvat måste du väl gänga varenda skarv. Koppar löder du ELLER kör klämkopplingar. Lödning är lätt billigast, men det innebär ju en viss brandfara... vis av erfarenhet...
 
Man skall inte blanda galvade rör och kopparrör i sina värmesystem läste jag nyss någonstans. Detta pga att blir galvaniskaelement mellan de två olika materialen och det oädlaste "äts" upp med läckage som följd.

Skall gå hem och se om jag kan hitta var jag läste detta någonstans, återkommer med info om var.
 
Faran är inte lika stor i ett värmesystem där man har "dött" vatten, men visst - det är ju smart att hålla sej till ett material för att undvika potentiella problem så långt det går. Ser man på gamla system brukar det ofta vara lite järnkopplingar i rejäla dimensioner vid pannan som sedan går över till koppar.
 
Kommentar angående att blanda koppar och galvade rör: enligt en "rörtomte" jag pratade med så gällde det egentligen endast tappvattenledningar eftersom värmesystemet ju kommer att tömmas på syre. Kan inte uttala mig om han har rätt, värt att kolla kanske.

Personligen använder jag Pex eller snarare AluPex. Koppar är nog betydligt billigare men Pex underlättar ju dragning avsevärt framförallt om man vill dölja rören. Man kan också gå ned i dimension om man använder Pex. Fick själv tag på AluPex mkt billigt från Polen.
 
Man kan också gå ned i dimension om man använder Pex
Det där får du allt förklara lite mer. Skulle det rymmas MER vatten i pex som har tjockare gods eller gliiider vattnet bättre?
 
roli skrev:
Man skall inte blanda galvade rör och kopparrör i sina värmesystem läste jag nyss någonstans. Detta pga att blir galvaniskaelement mellan de två olika materialen och det oädlaste "äts" upp med läckage som följd.

Skall gå hem och se om jag kan hitta var jag läste detta någonstans, återkommer med info om var.
I värmesystem kan man bortse från galvaniska trömmar eftersom vattnet är "dött". Däremot ska man aldrig använda galvat för varmvatten eller värmevatten. Galvningen tål inte höga temperaturer utan lossnar och ställer till en massa stök.
 
Tack för alla klocka svar och funderingar.
Ber även om ursäkt för min språkliga missbegåvning. (läs gengas vs gängas). Jag får väl lägga skulden på att jag är norrman till ursprung *ler*

Ok, jag kommer att använda kopparrör, men vilken dimension på rören?
Blir det någon skildnad på dimensionerna om det blir ett 1rörs eller 2-rörs-system?

Eller kan man rent av använda prisolrör?

Sedan en fråga till...
Om man skall dra 2-tvårörs-system, så kommer ju rörerna att ligga ovan på varandra. Det lär ju vålla lite bekymmer när man skall ansluta till radiatorkoppel. Det kommer att gå bra med det översta rörert, men hur gör man med det understa röret?

Mvh.
 
Jag föreslår att du skippar prisolrör - de är mjuka och blir fula vid synligt montage - väldigt vågigt och svårt att få dem raka.

Kör på kopparrör. Sen köper du isolering så blir det snyggt. Rekommendation är 40 mm (har jag hört iallafall) gullfiberisolering som antingen är klädd med alufolie eller grå plast.

Vad gäller dimensioner och annat så blir jag mer osäker. Vi kör 22 mm till våra element - det funkar. Man kan säkert gå upp till 28 mm men alla delar blir så jä*la dyra då.

Våra rör hänger brevid varandra i källaren. Man får ju göra en snygg böj vid avsticket under ena röret för att gå upp genom golvet med båda rören.

Såhär ser våra avstick ut i källartaket. Det sitter både ett element ovanför samt ett rakt ner. De två rören ner till elmentet är ej fastlödda på denna bild dock.
IMG_2794.jpg

Ännu mer rörporr:
IMG_3060.jpg

Se mer bilder och text på vår websajt - www.fasting65.se - dagboken februari 2004
(http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2004_februari.html)
 
Man tackar för all info. Fasting65 snygga bilder på dina rörkrökar.

Jag har ingen källare, så mina rör kommer att följa golvet i huset, det lutar åt 2-rörs-system. Jag hade för mig att skulle räcka med 12 -15 mm rör. Har jag helt fel?
 
...jag tycker det ser ut som om någon har glömt att polera rören efter avslutad lödning...... ::) 8)
 
sveno skrev:
I värmesystem kan man bortse från galvaniska trömmar eftersom vattnet är "dött". Däremot ska man aldrig använda galvat för varmvatten eller värmevatten. Galvningen tål inte höga temperaturer utan lossnar och ställer till en massa stök.
Sveno han före. Jag hade blandat ihop uppgifterna lite.
Men man skulle iallafall undvika galvade rör i värmesystemet. Förzinkat stål tycker inte om värme över 60 grader.

Detta enligt "Ackumulatorsystem - en installations- och dimensioneringsguide" utgiven av Konsumentverket med Peter Kovacs som författare.
Finns på biblioteket, intressant läsning.
 
MathiasS skrev:
...jag tycker det ser ut som om någon har glömt att polera rören efter avslutad lödning...... ::) 8)
Blanka rör är i och för sig snygga. Men den riktige "snåle" isolerar sina rör också. Och då känns det som om putsningen är ogjort arbete ;) ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.