Om hur kalkylen kan spricka på en halv miljon :'(

// Mvh Jarppan
 
Du, jag höll på att skita på mig i soffan när jag såg annonsen för nästa veckas plus...
Var det ditt "Lyckan" som visades?
Hujedamig... Den enda variabeln i vår produktionskostnadskalkyl var "sprängning/övr schakt" och den uppskattade säljaren till 35 000:- Nu 2 veckor in på "bygget" så är den notan över 100 000:- Kan en säljare uppskatta så fel?
Han har väl ryggen fri i och med orden "säljarens uppskatning" i kalkylen...
???
 
Missade "trailern". Hur kunde det bli så mycket som en halv miljon? Låter otroligt mycket.
 
djpa skrev:
Missade "trailern". Hur kunde det bli så mycket som en halv miljon? Låter otroligt mycket.
Vi tittar på programmet först, men en halv mille blev det.
Det är så många omständigheter som står på spel så jag ligger lite lågt än så länge.

Men summa sumarum så är vi ändå bara vanliga "svensson`s" som bygger, vi är ju ändå inte proffs på ämnet, vilket vi förväntar oss av husleverantören (säljaren) som gör kalkylen. har man byggt hus tidigare så kan man ju lite mer.

// Jarppan
 
furan skrev:
Du, jag höll på att skita på mig i soffan när jag såg annonsen för nästa veckas plus...
Var det ditt "Lyckan" som visades?
Hujedamig... Den enda variabeln i vår produktionskostnadskalkyl var "sprängning/övr schakt" och den uppskattade säljaren till 35 000:- Nu 2 veckor in på "bygget" så är den notan över 100 000:- Kan en säljare uppskatta så fel?
Han har väl ryggen fri i och med orden "säljarens uppskatning" i kalkylen...
???
Tjena Furan.

Jag skulle i ditt fall vara VÄLDIGT observant på vad som händer. 65 000 :- i ryggen redan.

// Jarppan
 
Hej Jarppan

Låter inget vidare alls....Jag kommer att titta på programmet.
Var i sverige bygger du?

MVH TLA
 
Jarppan skrev:
Vi tittar på programmet först, men en halv mille blev det.
Det är så många omständigheter som står på spel så jag ligger lite lågt än så länge.

Men summa sumarum så är vi ändå bara vanliga "svensson`s" som bygger, vi är ju ändå inte proffs på ämnet, vilket vi förväntar oss av husleverantören (säljaren) som gör kalkylen. har man byggt hus tidigare så kan man ju lite mer.

// Jarppan
Tråkigt att höra om din situation. Kruxet är att du blir lurad just därför att husleverantören är proffs och inte du. Jag skulle faktiskt aldrig våga låta en husleverantör bygga mitt hus, men jag är lite knäpp också. ;)

mvh
David
 
TLA skrev:
Hej Jarppan

Låter inget vidare alls....Jag kommer att titta på programmet.
Var i sverige bygger du?

MVH TLA
Hej TLA

Vi bor i Sörmland.

Mvh Jarppan
 
David skrev:
Tråkigt att höra om din situation. Kruxet är att du blir lurad just därför att husleverantören är proffs och inte du. Jag skulle faktiskt aldrig våga låta en husleverantör bygga mitt hus, men jag är lite knäpp också.  ;)

mvh
David
Hej David.
Om nu kruxet är att husleverantören lurar mig bara för att dom är "proffs" då ligger många vanliga dödliga svenssons plånbok i fara. Jag tror inte att du är knäpp, vi båda försöker nog iaf använda sunt förnuft. Men det verkar inte hjälpa i det här fallet.

Ps. Pratade nyss med PLUS redaktionen, ni kommer att se byggherinnan bli intervjuvad i repotaget, jag stödjer henne moraliskt och sakligt istället (mer bildskön om sanningen ska fram ;D). Ds
 
Jarppan skrev:
Hej David.
Om nu kruxet är att husleverantören lurar mig bara för att dom är "proffs" då ligger många vanliga dödliga svenssons plånbok i fara. Jag tror inte att du är knäpp, vi båda försöker nog iaf använda sunt förnuft. Men det verkar inte hjälpa i det här fallet.
Precis. När vi började bygga lösvirke på vårt första hus för några år sedan kände vi oss osäkra på om vi skulle våga bygga lösvirke. Det kändes säkrare att bygga typhus. Efter några år på detta forum och med våra egna erfarenheter av byggandet känner jag att jag aldrig skulle våga bygga typhus. Bristen på kontroll över entreprenörerna och kvaliteten är alltför hög. Att det sedan skulle kosta dubbelt så mycket för något så pass mycket sämre gör mig också ännu mer konfunderad.
Lycka till på måndag, Jarppan!

mvh
David

 
"lyfter" upp tråden då det faktiskt är måndag idag.
Det som intresserar mig är vilket ansvar säljaren har för den lilla rutan på produktionskostnadskalkylen där han fyller i "övrig schakt + sprängning" -"säljarens uppskattning."
Hur mycket får det diffa, och har säljaren inge´t ansvar för sin "uppskattning"?
 
furan skrev:
"lyfter" upp tråden då det faktiskt är måndag idag.
Det som intresserar mig är vilket ansvar säljaren har för den lilla rutan på produktionskostnadskalkylen där han fyller i "övrig schakt + sprängning" -"säljarens uppskattning."
Hur mycket får det diffa, och har säljaren inge´t ansvar för sin "uppskattning"?
Exakt Furan !!! Det är åt det hållet man tittar...
För våran del så fanns ju ett garage i P,kalkylen men den har vi ju inte idag >:( Det betyder att det egentligen är större miss ändå...
Vi får se vad dom kommer fram till ikväll.
Inspelnings knappen är det bara att smörja upp och granska varenda ord efterhand :)

Mvh Jarppan
 
furan skrev:
Hur mycket får det diffa, och har säljaren inge´t ansvar för sin "uppskattning"?
Hur mycket som helst och säljaren har inget som helst ansvar för om uppskattningen inte stämmer överens med verkligheten.

Det är just genom att säga att det är en uppskattning som säljaren berättar att han inte tar ansvar för beloppet ifråga.
 
General Failure skrev:
Hur mycket som helst och säljaren har inget som helst ansvar för om uppskattningen inte stämmer överens med verkligheten.

Det är just genom att säga att det är en uppskattning som säljaren berättar att han inte tar ansvar för beloppet ifråga.
Om det nu stämmer att dom inte har något som helst ansvar för sin uppskattning varför har dom då att kalkylen får inte diffa med mer än 15% ?????
 
labela36 skrev:
....
Hade jag hittat den här sajten innan vi skrev på avtal hade vi aldrig startat husbygget.  
..............
... Å jag hade granskat avtalet tillsammans med en jurist först! Får se vilket ansvar som säljare och fabrikant döms till i mitt fall! :(

Ska verkligen titta ikväll kl 21 ! ::)

Helena med
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.