Hej

Har börjat scanna marknaden efter LED-downlights. Vi skall (i denna fasen) installera 20 st, 12 st i sovrummet och 8 st i en "walk-in closet".

Dyrt som tusan blir det (jämfört med halogen). Hörde att man i Tyskland använder LED i mycket större utsträckning, kanske kan man köpa därifrån och spara pengar?

Någon som testat?

Annars tips på bra ställen i Sverige mottages tacksamt.
 
Har du några bilder på och info om de du tittat på?
Själv har jag börjat importera från fabrik i Kina och kommer ner en hel del i pris.
 
Vi satt på jobbet och spånade om det där när man ska ha mycket LED och kom fram till att det är helt oekonomiskt i många fall.
Att ha många LED som man ska kunna använda till allmänbelysning innebär ofta en massa ljuskällor för att komma upp i de lux man har behov av och den lilla kostnad man sparar in på att LED drar färre watt äts snabbt upp av ljuskällans kostnad i förhållande till glödljus och/eller lysrör.
Dessa 20 LED du ska investera i kan du säkert minska antal med till hälften just bara för ljusets skull men om det är tvunget att vara 20 st pga design eller så, ja, då är kanske värt det....räkna lite på det.
Du kan ju alltid starta med halogen för att senare när LED blivit billigare byta till det.

Jag skulle (om det går) sätta in några downlights med kompaktlysrör i garderoben och halogen i rummet, via dimmer då så klart. Du vet väl att man sparar på glödljuskällans livslängd genom dimmring.
 
Redigerat:
Antalet är mycket riktigt design.. Och anledningen till led är i första hand inbyggnadsdjup och närheten till brännbart material.

Skulle jag ha motsvarande i halogen behöver jag minst 20-25W och då har jag inte hittat något som är i närheten av de led jag nu tänkt mig..
 
Ah...ok...du har lite taskigt med utrymme och tänkte inte böka in några skyddburkar.
 
aliexpress.com har köpt en massa därifrån, oslagbara priser!
använder dock inte deras led driver, kör med jolly.
funkar utmärkt! betalar ca 45sek för en downlight med 3x1w. inkl frakten hit!
de har ett enormt utbud! men man måste veta lite vad man ska ha och hur led funkar!
 
Dimbara som jag vill ha hittar jag där för ca $10. Så cirka hälften av vad jag betalar på Malmbergs för MD-75.

Tack för tips, får se vad jag gör.. att ha garantin lokalt är ganska mycket värt. Att reklamera något till Kina kan ju vara lite jobbigt .. :)
 
Som robbansson sa, aliexpress eller alibaba.com eller made-in-china.com
Själv letar jag efter produkter som har en effekt på runt 100 Lumen/W och då måste tillverkaren har bra led chip och bra driver. Sen är jag lite petig ibland och frågar efter diagram som visar hur ljusstyrkan sjunker med tiden eftersom en del tillverkare skriver lystid 50.000 timmar men de kanske endast lyser med 80% ljusstyrka efter 20.000 timmar och då är det ju inte så bra.

I vilket fall somhelst så föredrar jag Led framför halogen eftersom jag är så trött på att byta halogenlampor varje år. Och har man många spots så blir det ett antal som måste bytas varje månad.
 
Det står på väldigt många: "Is dimmable: No". Beror inte detta på drivern? Dvs. klipper man bort den som följer med och istället kör Jolly så är den kanske dimbar ändå?
 
@robbansson
Har du nått bra fungerande exempel på vad du har för köpt samt vad man behöver tänka på(från Kina). Lite kortfattat. Drivare samt downlight.

Hur vet man om grejorna är utav bra kvalitet ?
/P
 
parper skrev:
@robbansson
Har du nått bra fungerande exempel på vad du har för köpt samt vad man behöver tänka på(från Kina). Lite kortfattat. Drivare samt downlight.

Hur vet man om grejorna är utav bra kvalitet ?
/P
Samma regler som gäller för Tradera, Ebay etc. lär ju fungera. Titta på säljaren, desto längre de funnits, desto bättre. Kolla på historiken, hur ser den ut.

Jag har t.ex. kollat på denna säljare:

http://www.aliexpress.com/store/703842

och sedan mer specifikt på denna produkt:

http://www.aliexpress.com/store/703...-LED-led-ceiling-spotlight-free-shipping.html

Måste dock kolla upp det där med dimbart eller inte..
 
Förresten, hur mycket betalar man i tullavgifter?
 
har själv 6st av denna på en toa, funkar utmärkt!
alla är dimmbara om du skippar orginal drivern, mer eller mindre, de allra flesta har en lös liten driver som bara är att skippa.
sen är det en dimbar driver med rätt ström som gäller, 350mA för 1w dioder, eller 700mA för 3wattare brukar vara det vanligaste.

obs! de med 3x1w skall ha 350mA då dioderna är internt seriekopplade!
 
dessa "kina" led's har bra mycket mer kylning än malmbergs! vilket är bra! positivt för livslängden!
har både malmbergs och kina varianter, kineserna är betydligt svalare vid drift

'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.