Mikael_L
Ja igår kväll så sköts JFB'n.
Jag kunde mycket snabbt konstatera att det var tvättmaskinen (en Husqvarna duett 1000).
Jag kopplade om lite snabbt i elcentralen (med aningens virrigt huvud av middagens vin! :eek:) så maskinen låg utanför JFB så det som låg där i tvättmedel och lite vatten kunde köras klart.

Så idag vidtog fortsättningen på detta lilla äventyr.

Först så mätte jag med min specialtillverkade mätsladd, en mittuppskalad förlängssladd med 3 uttags grendosa på (en sån där snorbillig färdigköpt, som jag skalat fram ledarna på, får endast användas vid felsökning!) och så min strömtång som lyckligtvis har ett 2A område med upplösning ner till 1mA.
TM-v-stav_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här mätte jag upp läckströmmar på allt mellan 25 och 45mA (varierade lite, men samtidigt är väl mätnoggrannheten sådär - längst ner på mätområdet, lägg till ±10mA på detta så ... ;)
Men oavsett så kändes det som att felet var rätt klart uppmätbart.


Då var bara frågan vad det beror på.
Precis vid start och 1/2-1 minut efter, så var det nästan inga läckströmmar alls. Sen kom läckströmmen plötsligt, men genom att kolla strömmen i fasen så kunde jag konstatera att värmeelementet inte börjat värma än. Utan det kom igång ytterligare någon minut senare, utan att läckströmmen ökade något då.

Hmm, inte värmeelementet? något annat ...?
 
tommib
Någon av pumparna i maskinen?
Vad händer i tvättmaskinen när läckströmmen går upp?
 
Mikael_L
Ja jag är klar med felsökningen. :)

Efter denna initiala koll, utan att öppna maskinen så måste frågan ställas.
Försöka reparera, eller köpa nytt (begagnat).

En snabb googling gav vid handen att ny värmepatron går loss på 300-500:- lite beroende på vilken som passar.
Men nu tyckte jag inte att det verkade vara detta fel.

Maskinen köptes begagnat (relativt ny och i gott skick då) för ca 10 år sedan för endast ett par tusenlappar (jag minns inte priset egentligen). Så den har tjänat oss väl och kan ses som avskriven.

Kan det vara idé att lägga tid och pengar på en så gammal maskin?
Lite koll på vitvarujättarnas hemsidor och blocket-annonser.
Ja vi hade nog i princip bestämt oss.

Men jag älskar ju att skruva isär saker, och att laga saker, så jag kunde inte hålla mig. Jag skruvade isär kåpor och sånt och tänkte att med lite tur hittar jag något ställe där det runnit tvättmedelsvatten och lämnat rester som orsakar krypström eller något annat lätt att fixa.

Väl inne i maskinen kunde jag inte se något sådant uppenbart. Däremot en väldig massa svart beläggning typ överallt, troligen från gummiremmen som snurrar trumman och ev motorkol.

Men det blev ju väldans många ställen att rengöra nu, så jag började med att kolla värmeelementet när allt nu ändå var öppet.
TM-v-stav_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Först ryckte jag de tre anslutningarna och kunde genast konstatera att nu var det inga felströmmar längre.
Eller jo, när motorn snurrade så gick det 4mA felström till jord (och med multimeterns onoggrannhet kan det varit lite vadsomhelst förstås).

Men de där 30-40mA försvann.

Jordfelet i elementet var tillräckligt för att kunna mätas med vanlig ohm-mätning med multimetern, det var några tiotals kohm mellan elementslingan och jord.
Meggern surrade bara ilsket när jag försökte megga, orkade inte driva tillräckligt med ström för att få ut något vettigt.
 
Mikael_L
Då jag är av åsikten att det slängs för mycket i vårt samhälle, och repareras och återanvänds för litet, så tänkte jag att det är väl bara att leva som man lär.
Så jag beställde ett nytt värmeelement ifrån elektrolux reservdelsförsäljning.

Det var synnerligen enkelt, mata in produktnumret som återfinns på en dekal inne i lucköppningen på maskinen och så bara att välja önskad del.

Så nu är det ett värmeelement på väg. Jag återupptar tråden om några dagar med upplösningen på detta lilla vardagsdrama. :)


Anledningen till tråden är bara så enkelt att den kanske kan vara någon till hjälp som vill felsöka och ev reparera sin tvättmaskin.
 
  • Gilla
Manhunter och 6 till
  • Laddar…
C
Mikael_L skrev:
Anledningen till tråden är bara så enkelt att den kanske kan vara någon till hjälp som vill felsöka och ev reparera sin tvättmaskin.
Inget fel på den anledningen!
Toppen med felsökningstips! Allt som oftast är det ju bara någon skitpryl som gått sönder som kostar max några hundralappar och som både är lätt och få tag på och byta. Inte sällan visar det sig dessutom att många andra råkar ut för exakt samma fel.
 
Mikael_L
Nu är elementet bytt, bilder kommer.

Men en liten fundering, kan ett nytt värmeelement ha krypströmmar som försvinner när det sas har "bränts in"?

Egentligen tror jag att det är min tångamperemeter som är lite knäpp, men jag undrar i alla fall.
 
Mer tips på ev felorsak:

I vår gamla tvättmaskin var det störfiltret som spökade och fick JFB att lösa. Trodde först det var elementet men JFB löste trots bortkopplat element. Till slut insåg jag att det var filtret när JFB ändå löste då allt bakom filtret var bortkopplat. Gick på c 150 kr från en dansk firma. Filtret går lätt att bygla förbi med lite kabelskor och kabelsnuttar.

Felet fick även JFB att lösa när diskmaskinen kördes i köket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Mikael_L skrev:
Nu är elementet bytt, bilder kommer.

Men en liten fundering, kan ett nytt värmeelement ha krypströmmar som försvinner när det sas har "bränts in"?

Egentligen tror jag att det är min tångamperemeter som är lite knäpp, men jag undrar i alla fall.
Ja men det är ovanligt.
Ofta har då elementet lägrats på ett ofördelaktigt sätt.
dock löser jfb även då, och åtgärder för "inbränning" måste utföras manuellt
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det blev tydligen inga bilder.
Jag tog några under operationen, men vet inte nu var de är. Men det var ju inget direkt upphetsande, det var ett aningens drygt jobb att skruva isär maskinen och komma åt saker och ting. Den här är ju en kombo, tvätt + torktumlare, så det är ganska välfyllt under skalet.

Nu har den pajat, så jag har ånyo skruvat upp den, av nyfikenhet av orsaken (och kolla om det ligger 100 st enkla strumpor där någonstans! :cool:)
Så jag tog en bild nu och lägger upp.
Så här kan man se att man delar på sidoplåtarna och den bakre plåten som är vikt runt på sidorna.
Först två skruvar i överkant baktill så kan man knacka till locket några cm bakåt och sen lyfta bort det.
Sen är det två skruvar långt ner på sidorna, och någon där upptill under locket, 8mm sexkantsskalle.
Sen är man inne. Värmeelementet var i alla fall plättlätt att byta sen.
Öppen kombinerad tvättmaskin och torktumlare med borttaget lock, exponerande interna komponenter och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Nu är sagan om denna maskin i alla fall slut.
Den köptes begagnad 2006 tror jag det var.

För två år sedan blev det alltså besvärande läckströmmar, så då bytte jag värmeelement och så har den rullat på tills den nu pajade för en vecka sen.
Det bara small till och nästan hela huset skakade. Och det var en rejäl buckla i trumman i maskinen.
Så nu åker den upp till stora vitvaruhimmeln. Detta reparerar jag inte.

Bilder:
Buckla, och så undersökningen som visar att det är värmeelementet som kom i kontakt med trumman tydligen. Stavarna ska ju gå rakt in, nu är de åt sidan, och det är helt omöjligt att få ut!
Skadad trumma i tvättmaskin med tydlig buckla och deformering där värmeelement kommit i kontakt med trumman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av insidan av en tvättmaskin med en tydlig buckla i trumman och felriktade värmeelementstavar som pekar åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.