Hej!
Har en Husqvarna tvättmaskin qw 1455 HT med en ålder på 8 år ,som nyss lagret till trumman packade ihop på.
Då jag är händig och inte skyr knappt nånting när det gäller att meka med saker undrar man ju, är det möjligt att byta lagret själv smidigt eller är det att plocka ner maskinen i microdelar?

Finns ju nya maskiner för strax över 2000 på elgiganten. Så man vill ju inte överarbeta saker och ting.
Sen att kvaliten är som man betalar för det fattar ju jag med, men är det värt att reparera maskinen eller är det ett fett NO NO släng och köp nytt?
 
Jag skulle inte lägga en krona på Husqvarnan. Köp nåt billigt eller skaffa en Miele.
 
Byta lager i en tvättmaskin är rätt mycket skruvande, ta av locket, lossa allt jox som sitter i vägen, lossa hela trumpaketet inklusive gummibälgen runt luckan, lyft upp alltihop, dela baljan på nåt vis, ta bort remskivan, dra ut trumman med axel, pressa av lager och packbox, dit me nytt, sätt ihop.
Det j-ligaste är nästan att få dit gummibälgen.
Jag skulle inte orka, lyssna på Consensus.
 
Det beror på.
Om man gillar att skruva och har gott om utrymme och några timmar på sig, så då är det görbart.
Dessutom, kan man skryta med bedriften.

Sedan är risken att man mitt i alltihopa behöver något specialverktyg.

Börja med att ta reda på om du kan köpa nya lager. Det brukar finnas nätbutiker för sånt. Du kan ju också hitta ett nytt hos elektroservice.

Sedan kan du plocka isär maskinen.
När du har fått isär den kan du bestämma dig för om det är värt att sätta ihop den.
 
Bytade själv lager på min tvättmaskin för någon vecka sen. Istället för att köpa ny maskin så gick det på 335 kr för 2 lager och tätning. har en LG tvättmaskin.
Mig tog det ca 3-4 timmar att demontera, byta lager och sätta ihop maskinen.
Kan säga det att det är inte svårt, lite meckande bara. Det som tog tid var att ta bort det inre lagret, satt som bara den.
Nu håller maskinen 2-3 år till sen får det bli ett byte av maskin.
Det lönar sig om maskinen i övrigt är i bra skick, annars byt maskin.
 
Var köpte du lagret?
 
Nu är det klart, Rev ner allt igår och och stod med lagret i högsta hugg för att byta.
Men när jag delade trumman så visade det sig att det var en liten jävla strumpjävel som hade korvat ihop sig mellan trumma och ytterskal.Vilket självklart orsakade tvärstopp i trumman.När väl den var borta så rullade trumman så fint så.

Så kostnaden blev noll i kronor då jag kunde lämna tillbax lagret och packbox idag.
Den mentala delen kostade lite mer.Fick verkligen utnyttja hela kapaciteten av ordförrådet i svordomar.
Uppvägdes dock lite efteråt av att man fick klapp på huvet av sambon.

Svårighetsgrad jobb skala 1-5: 3,5
Som sagts innan, det mest meckiga var att få dit gummibäljen vid luckan.
Två mansjobb då trumman (eller iallafall min) väger sjukt mycket. Svårt att lyfta in och ut den samtidigt som man lossar uppfästningarna.

Verktyg som behövdes: hylsnyckelsats, skruvmejsel, polygrip, näbbtång.
(Byter man lager går det säkert åt en avdragare eller liknande.)

Tidsåtgång: ca 3h att montera ner och upp igen.

Och som inbiten smålänning, så värmer det ju extra att det gick och göra "gratis"
Känns fint i själen. :D:D
 
Gratulerar!
 
Alltid skönt att kunna spara några kronor.
Det hade nog varit jobbigt att skrota en maskin pga av en strumpa :).
Var skeptisk själv när jag skulle byta lager på min maskin , men hade inget att "förlora", det var det eller köpa ny maskin.
Och det gick lättare än jag trodde från början att demontera maskinen.
Det som jag hade problem med var att lagren kommer man inte åt med en avdragare, utan jag fick slå ut dom. Sitter fast i själva trumkåpan.
Det bästa var när man körde igång första tvätten efter lager bytet och knappt hörde maskinen när den centrifugerade.
 
Det är inte så dyrt att misslyckas med att byta lager.
Maskinen är redan "skrot" och "död".
Det enda man har att förlora är kostnaden för lagren och sin tid.
Lagren kostar oftast runt hundralappen.
Är man tillräckligt tokig för att ge sig på ett lagerbyte, är man tillräckligt intresserad, för att inte lida allt för mycket om man kastar bort 3-4 timmar på att skruva i tvättmaskinen
 
Nä ungefär så resonerade jag med, hade ju inte mycket att förlora... =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.