Thomas_Blekinge skrev:
Då skulle det ju räcka med larmdekal.
Jag tycker att larmkrängare spelar med folks rädsla och missuppfattningen att ett larm ger mer säkerhet. Lika fel som en olycksfallsförsäkring skyddar mot olyckor.
Det gör väl ändå en väldigt stor skillnad på tjuvens arbetsmiljö, utan larm kan en tjuv ta timmar på sig att leta igenom hela huset, kanske äta lite mat, gå på toaletten och ställa till en väldig oreda.
Med larm och sirener som tjuter så blir det väldigt svårt att kommunicera, om dom nu är flera, och ovissheten om när grannar, väktare eller polis kommer gör nog att de flesta tjuvar tar det dom ser och sticker så fort dom kan.
 
A
Thomas_Blekinge skrev:
Fundera först om du vill ha larm överhuvudtaget. Hjälper de mot inbrott? Inbrottstjuvar är igenom dit hus inom några minuter, då hinner ingen central komma fram.
Jag tycker att larm ger en falsk säkerhet. Du får ingenting viktigt för pengarna. Eller?
En sak är säker och det är att varje gång det startas en tråd om hemlarm på byggahus.se så tar det inte många minuter förrän någon självutnämnd expert uppvisar ett enormt prov på nytänkande och originalitet genom att påpeka att det faktiskt går att genomföra inbrott trots larm (så chockerande, vem hade kunnat ana det?). Eller varför inte tipsa om den geniala idén om att det räcker med dekaler. Och att allt bara är falsk säkerhet och bortkastade pengar. Faktum är att det har inträffat i samtliga tretusen trådar om detta ämne. Och här fick vi alltså med hela paketet direkt.

Vem minns inte den här klassikern till exempel: https://www.byggahus.se/forum/villa...0-vad-far-larmsaljare-avsloja-om-grannar.html

Vill man slippa bruset och alla åsikter baserade på okunskap och vanföreställningar om hur världen fungerar så räcker det att läsa mina inlägg. Det skadar inte att ha lite grundläggande kunskap innan man slänger ur sig mindre genomtänkta kommentarer som "larm förhindrar inte inbrott, alltså är det värdelöst".
 
Lite ödmjukhet har aldrig skadat heller ;)
 
Ett alternativ är tjänsten Trygve. Alla som har appen i telefonen får info om att det larmar. Man kan koppla sin gsm sändare till systemet. Dom debiterar 39kr/mån för det. Dock kan man inte lita på att någon kommer och spejar. Blir nog bra om många ansluter sig. Man kan skicka larm enbart till en viss grupp användare om man vill.
 
Redigerat:
Jag har sammanställt en prislista med lite information jag samlat på mig under de senaste veckorna.

Skärmbild från 2015-07-08 11:17:40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WaldenWoods och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som att Falck har vettigast villkor, snygga välkända dekaler har dom också.
 
  • Gilla
myrn
  • Laddar…
D
Myrn, du har PM
 
  • Gilla
myrn
  • Laddar…
Fick precis reda på att Nokas har ett sommarerbjudande. Obundet, 65kr/mån och startavgift 695kr. Som jag förstår ska det löpa vidare med den prisbilden efter sommaren. Utryckning kostar tydligen 1780kr ink moms.
 
Redigerat:
Min fråga kvarstår sedan tidigare, kan man ansluta till ovan larmcentralen med eget installerat larm?
 
Lövestad kräver ett polisintyg och Nokas kräver nog även certifieringsbevis om jag inte hörde fel .
 
myrn skrev:
Lövestad kräver ett polisintyg och Nokas kräver nog även certifieringsbevis om jag inte hörde fel .
Polisintyg på?
 
I Lövestads allmänna villkor står "2.1 Larmanläggning för överföring av larm skall vara utförd av larminstallatör som innehar polisgodkännande" .
 
Vad är ett polisintyg? Intyg från certifierad firma kan jag förstå - men vad har polisen med ett vanligt villalarm att göra?
 
Polisgodkännande av en larminstallatör är det lägsta kravet som finns enligt lag, för att ett företag ska få bedriva verksamhet med installation av inbrottslarm anslutna mot larmcentral.

Det innebär alltså att firman som ska ansluta larmet mot, i det här fallet, lövestads larmcentral, måste inneha detta godkännande.
I praktiken innebär detta såklart att det blir svårt att utföra på egen hand som privatperson. Om reglerna följs nitiskt.


Sen finns ju SBSC's certifieringar också som vissa försäkringsbolag/larmcentraler/beställare kräver ska uppfyllas.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.