Har för tilfället en bosch pm8 som jag är nöjd med, trots vad alla skriver.... Men behöver nu l´klyvfunktionen, ladugården kallar på renovering och uppdatering. HAr kikat på på maikts lf1000 men också på dewalt 743, verkas som dessa är ngt smidigare än en ren bordsåg, tryck in lite åsikter - sedan blir det recension av det jag köper;)
 
Hej jag funderar också på att köpa en Makita lf1000. Hittade den för 6188:- på harald nyborg. E också intresserad av att höra vad folk har att säga om den.
 
ngn måstr vä ha testad lf1000 sågen??? man brukar ju kunna få en massa kunskap delgiven här på forumet. Vet sedan tidigare att gts10 är bra, men har inte makitan en massa fördelar också??
 
har trots allt inte hört /läst från ngn som har en makita lf1000, hur är precisionen som kap/ger resp. kapacitet som klyvsåg? Är sugen - men vill inte köpa fel!!
 
Tyvärr är det ingen på detta forum som har gett sig till känna ang. LF1000 och dess egenskaper. Personligen skulle jag inte tveka att köpa en LF1000 i valet mellan Makita o DeWalt 743. Prisnivå, kvalitetsrykte och Makitans fördelar m. motorbroms och konstantvarv talar för sig själva.

Det bästa är ju givetvis att kontakta en seriös ÅF och be att få provköra sågen åtminstone i butiken.
 
Fick hem min LF1000 igår. :D

Valde mellan 743:an och LF1000, men föll för makitan.

Än så länge ångrar jag mig inte. Känns riktigt stabil och robust.
återkommer med lite omdömme när jag satt den på prov och använt den lite mer.
 
Jag har en Makita LF1000.

Har bara använt en billig tjing-tjong innan så jag har inte så mycket att jämföra med men här kommer mina tankar:

Plus:
-Kvalitet
-Smidigt att byta från kap till klyv
-Sitter fast i ett bord med ben = komplett. (dock jobbig att flytta)
-Motorbroms och mjukstart

Minus:
-Tung och man måste kröka rygg när den ska flyttas om man inte får hjälp
-Fast monterad kapsåg utan "teleskop" = Klarar bara 155mm reglar. 210mm bitar max 20mm tjocka går att kapa om man tar bort 2 st anhåll. Alltså går det inte kapa vanliga breda 1-tums brädor.
-Inte samma höjd på bordet när man skiftar från kap till klyy = Går inte bygga arbetsbänken i höjd efter Makitans båda lägen.
-Anhållet går max att ställa 20cm från klingan så bredare går inte att klyva.

På det hela är jag nöjd med den. En kompis som jobbar på brädgård testade klyven och var halv-imponerad över styrkan.

Mvh
 
classes2000 skrev:
Fick hem min LF1000 igår. :D

Valde mellan 743:an och LF1000, men föll för makitan.

Än så länge ångrar jag mig inte. Känns riktigt stabil och robust.
återkommer med lite omdömme när jag satt den på prov och använt den lite mer.

Är på väg att köpa en kap/byggsåg Kikat både på Makita LF 1000 & på olika dewalt. Det enda jag saknar på makitan är laserfunktionen. & vad jag förår har den funnits ett tag på marknaden. Någon här som har koll på om det är på väg någon ny modell?? Skulle ju kännas surt om det kom en ny vassare modell om man köper LF 1000.

Har även hittat en annan uppstickare EINHELL skall vara en tysk kvalitetssåg i mellanpris segmentet om jag förstått det rätt.. Einhell har två liknande modeller
Einhell RT-FF 1825 U &

<H1 style="MARGIN: 0px; FONT-SIZE: 11px">Einhell RT-SM 305 L


Dock till lite förmånligare pris. Någon som har erfarenhet av dessa sågar?
Säljs av Defenda.se på nätet....

Tacksam för svar!:rolleyes:

</H1>
 
Nimajneb skrev:
Einhellen tjötade vi nyligen om här:

[länk]
Tackar missade den länken.. :D
 
Jag har precis använt min makita lf1000 i mitt första projekt och tror jag har använt alla funktioner. Jag har byggt en vedbod med panel. Jag är mycket nöjd. Lätt att rotera och ställa om när man har lärt sig vad allt sitter. Mycket behagligt ljud. Inte så skrikande som många andra sågar. En superbra såg.
 
  • Gilla
Jonteeeeee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.