Hallå !

Skulle vilja ha lite synpunkter, ska köpa bordssåg samt kap, hittade DeWalt D27111 för 5000:- som verkar vara en bra kombimaskin men funderar på om man ska lägga på 2000:- och köpa en dedikerad kap och en bordssåg, båda Boscharna är ju konsumentvarianter så jag vet inte vad som är bäst.

Någon som har ideer synpunkter ?

Mvh, Stefan
 
Du har ju även Boschs motsvarighet, GTM12 att välja bland. :)

GTM12
 
nu blev det ju lättare.... :D

Kanske skulle omformulera min fråga innan någon hystar in en Makita eller något annat...

Hur är begränsningarna på en kombisåg mot en "riktig" bordssåg/kap-ger, kommer troligen inte klyva tjockare än 40 mm ekbänkar och 3500 långa speciellet ofta

Mvh, Stefan
 
En begränsning för D27111 är att i klyvläge går det inte vinkla klingan, alltså kan den bara klyva i 90 grader. Vet inte exakt hur det är med liknande sågar från DeWalt eller andra märken.

Den Dewaltmodellen som byggs om lite mer för klyvläge, DW743(N), kan vinkla klingan i klyvläge.
 
Ska du klyva bänkskivor som är så pass långa blir de nog vingligt på en 'combosåg', är min spontana tanke iaf.
 
GTM 12 verkar inte gjord för den typen av material, jag uppfattar den mer som gjord för lister och liknande, mindre arbetsstycken. Den är imponerande på flera sätt, men är rädd att det är en kombination som gör båda användningsområdena sämre. Dålig sikt i ger/kapen och litet och ömtåligt bord till klyvsågen.

Köp separata maskiner om inte mobilitet eller utrymme är absolut högsta prioritet.
 
hallå igen, lutar nog mot att jag köper en Bosch GCM8S och avvaktar med en bordssåg, kvalitet vinner alltså över kvantitet denna gången =) / Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.