Någon som vet om festools dammsuare ctl midi går att köra utan påse?
 
Rent teoretiskt ja, Men du kommer fylla filtrena väldigt fort och då slår damsugaren av automatiskt och måste rengöras.
Har haft påsar som sprucket ett par gånger o de e ett jäkla jobb o rengöra den efter slipdamm :)

Frågar bara, varför?
 
Du kan ju köra utan påse om du vill suga upp vatten.
 
Apropå påse, så kan jag varmt rekommendera deras Long-Life påse. Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna köpa en dammsugarpåse för tusen spänn utan att känna mig lurad efteråt, men det var en fröjd att packa upp den.
 
ACME skrev:
Apropå påse, så kan jag varmt rekommendera deras Long-Life påse. Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna köpa en dammsugarpåse för tusen spänn utan att känna mig lurad efteråt, men det var en fröjd att packa upp den.
Det finns inte till Mini och Midi
 
Ahh...det visste jag inte. Nåja, alla som har köpt riktiga dammsugare kan suga åt sig då. ;)
 
Mini:n/Midi:n är inte att rekommendera att köra utan påse. Filtrerna sopar igen dirrekt.
 
Jag vill kunna dammsuga upp spånor och lite grövre partiklar också och stoppar jag då i en engångspåse av papper lär den bli full på nollltid vilket innebär att min begränsade snickarekonomi kommer att minska i rask takt!
Nu har jag en Kärcher som är rätt ok, den kör jag utan påse och där sitter ett hyfsat grovfilter¨som relativt enkelt kan rengöras med tryckluft (den har dock ingen slanganslutning som passar festool maskiner ej heller autostart för elmaskiner).

Därav min fråga angående festools midi-dammsugare.
 
Det finns bara enligt mig 3 RIKTIGA dammsugare. Dustcontrol om du har gott om pengar eller så en Kärcher med TACT filterrengöring eller en Alto med xtremclean. Festool tar väll runt 500 kr för 5 papperspåsar vilket är sjukt. Har själv en Kärcher Nt 35/1 Eco TE med automatisk filterrengörnig vilket funkar kalas och om ja skulle villja ha påse i så kostar dom 170 kr för 5 st. Sen kostar väll Festoolen mer i inköp med skulle ja tro.
Festool sugrna leveraras också med en i mitt anseende en för klen slang vilket tätnar hela tiden när man jobbar vilket är mycket jobbigt.

Mvh Tobbe
 
Dammsugaren kostar ca 3900 ink moms och påsarna kostar ca 250 ink moms för 5 st.
Men det räcker ju till!
50 kr / påse hmmm.
 
Ja jag tänkte på ct 22, men dyrt i alla fall och ingen filterrengöring...
 
Köper du ct22/33 etc ska du ha longlife påse, då behöver du inte tänka på påsarna.
ct22:an med long life påsen och tryckluftsväxeln är helt outstanding.
 
Vad gör en tryckluftsväxel?
 
tryckluftsväxeln är för om du ska driva tryckluftsdrivna verktyg istället för eldrivna, fungerar i stor sett på samma vis som elkabeln fast det nu är lufttrycket som drar igång dammsugaren och förser den med tryckluft och dammutsug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.