Hej!

Jag läser med stort intresse vad som skrivs om div. snickerimaskiner mm. Om det bara fanns mer tid...
För att sluta drömma och återgå till verkligheten så har jag ett mer akut problem. Min Husqvarna 325R-X har fungerat väl i ett antal år men härom veckan rasade vinkelväxeln ihop. Det skulle gå loss på ca 2000:- att laga så det verkar som om ett bättre alternativ är att köpa nytt.

Jag har en äng om ca 900 kvm + några mindre ytor som jag slår en gång om året samt lite "putsande" och punktinsatser däremellan. Eftersom där är gott om mullvadshögar skulle det inte fungera med slåtterbalk och jag behöver antagligen en röjare ändå i skogskanten, runt träd etc.

Tittade på en Stiga SB 436 men har ingen erfarenhet av märket. Jag har alltid tänkt att Husqvarna skulle höra till de bättre men man skall ju inte snöa in sig på känslor utan gå på fakta. Sedan har jag sett en del Stihl runtomkring men aldrig provat.

4-takt eller 2-takt?

Finns det några erfarenheter och rekommendationer kring detta?
 
Jag har inte så bra erfarenheter av Partner, dvs Electrolux-Husqvarnas budget märke. Min rekommendation är prata med någon firma som gör service på några olika märken. De sitter inne med mycket erfarenhet om vilka tillverkare som håller god kvalitet. Ett problem är ju dock att det kan vara olika underleverantörer till olika produktserier. Dvs så även om det står stämplat Husqvarna på röjsågen så kan den ju mycket väl vara producerad någon annanstans än på Husqvarna-Jonsered fabriken.
 
Sök lite på sajten också, vi diskuterade detta frekvent i somras.
 
Fick rådet av en Husqvarna skog&trädgårds handlare att undvika deras egna (husgvarna/jonsereds) minsta gräsröjare! För att inte tala om skräp som Partner och Stiga enligt honom. Som instegsmodell rekomenderade dom Stihl för drygt 2000kr jag köpte en sådan och är i alla fall njd. Hde en Tanaka förut som jag också var nöjd med. Däremot vet jag flera som är missnöjda med Stiga och Partner. Svårstartade och går ojämt.
 
Jag har en Stiga SB40. Används till att röja mindre ytor från tjockt gräs, och sly.
Funkar kalasbra med såväl trimmerhuvud som slyklinga och röjklinga.

Jag har inga anmärkningar på vare sig ojämn gång eller att den skulle vara svårstartad - tvärtom känns den som ett klart prisvärt alternativ iaf för våra behov (~300kvm yta att röja).
 
Vi funderade också länge på vår gård med 5ha blandat gräs och sly.
Valet föll på en Stihl FS250 och än så länge har den visat sig perfekt..
 
Har lånat grannens Tanaka (mindre modell) några gånger till fritidshuset. Fick ett ryck och köpte egen Husqvarna. Är tyvärr lång så det blev 345 Rx. Går inte att jämföra kraft mm! Selen är super, går att justera så man inte blir snedbelastad i ryggen. Sågen saktar inte ner då man kör med tråd eller gräsklinga även i grov vegetation. Måste dock "skriva av den" på många år för att motiver inköpspriset. Dock blir det så mycket roligare med "rätt grejer".
 
Tanakas maskiner är kanon. Husqvarnas/Jonsereds billigare modeller är som redan nämnts inte mkt att hänga i julgran. Vad gäller Partner så var de ett fint å bra märke för många år sedan men numer är det i stort sett bara skräp rakt igenom. Angående Stiga så har det både bra och dåliga modeller. En SB22 är inte mkt att hänga i julgranen, ska du ha en bra Stiga så börjar prisnivån vid SB40 vilken är en riktigt kompetent röjare.
 
Har ungefär dina förutsättningar och köpta i somras en Stihl FS120 med 4-mix och den fungerar både med trimmer och slyklinga. Lätt och smidig, men bärselen är av enklare modell men kör man inte mera än någon 1-2 timmar är det inga problem.
 

Bästa svaret

Jag är intresserad av park/trädgårdsskötsel och har både hemma och i skolan olika maskiner

Kan säga att visst en billig maskin fungerar säkert för dina behov
men hur länge håller den?
Reservdelar o service?

Jag rekommenderar iaf en Dyrare Husqvarna
Den jag kommer satsa på är 345Rx
eftersom den är stark, hög kvalite, många inställningar

Vi har 4-5st sådana i skolan, har kört med en sånn en hel dag med Husqvarna Trio Balance selen
och hade inga problem

Sen en billigare maskin är inte lika stark och kanske inte har lika snabba/bra lösningar för justering osv
Hemma just nu har jag en Partner jag köpte och laga
Den duger att slå gräs med tills jag fått råd med en större, men det är inget jag skulle köpa nytt

En annan sak att tänka på är att en röjsåg/trimmer är gjord för att slå gräs och är anpassad för detta
med tanke på vinkel och skydd m.m

Medan ens skogsröjare kanske är starkare men har annat riggrör och inte har samma kylning

Stihl, Husqvarna och Jonsered är bra grejjer, alla har sina för/nackdelar

Rekommenderar att du läser på www.skogsforum.se där är det lite prat om gräsröjjare och skogsröjjare vilken som är bäst osv

Kan säga att Stihls nackdel är av/på knappen samt att deras billigare har klent riggrör

Husqvarnas kan väll vara priset

Och en sak du bör tänka på är att dom du tänker använda klinga på den så bör du ha en större såg
den tretandade klingan är inte att rekommendera eftersom att det förekommer dödsfall eftersom den är gjord i någon metall(dålig på det där) och när man kör den i sten så spricker klingan och tjipp får man en metallbit i kroppen som snurrar me 11 000/varv minut ungefär
 
Tack för alla tips och länken till skogsforum.

Tiden har gått fort och nu har det som var kvar att slå i år redan lagt sig så det får vara för denna säsongen. Jag får ta upp projektet igen till våren. Då lutar det kanske åt en Husqvarna 345 Rx. Den verkar inte alls tokig förutom prislappen då. Klart dyrare än vad jag tänkt mig men det kanske det kan vara värt. Jag får väl se hur budgeten ser ut nästa år.
 
Finns ju Stihl oxå, själv så har jag en Stihl FS 480 röjsåg. Funkar bra i skogen och även på gräs. Köpte den i somras hos en affär som säljer både Husqvarna och Stihl, hängde båda märkena jämte varandra, så jag fråga helt enkelt vilken som var bäst och utan tvekan så sa han Stihl. Så det blev det.
 
Jag köpte en Stihl i somras, en FS 350 för 5600 kr inkl moms. Affären jag köpte av säljer ett flertal märken (Tanaka, Partner, Stiga, Husqvarna och Stihl). Även de sa att jag utan tvekan skulle välja Stihl och jag är mycket nöjd med mitt val. Jag har röjsågklinga, tråd och trekantig klinga. Använder till 90% min trekantiga klinga när jag röjer då den passar min tomt bäst. Jag har vass, högt gräs, nässlor, tistlar, div sly och småträd (2 cm dia) som jag tar ner. Trekantsklingan klarar det bra, tråd bara smäller av hela tiden.
 
Jag har en Röjsåg av märket Jonsered RS 52 som jag skall sälja. Den är mycket bra och kraftig, helt underbar att köra.

För mer info se här.
 
Om nu någon skulle vara intresserad så kan jag berätta att jag äntligen kommit till skott.
Det blev en Husqvarna 345Rx till slut. Dyr som attan (9000) men om den håller vad den första provkörningen ikväll lovar så kan det vara värt det. Jag körde en liten bit och räknade med 2 timmar. Det tog en timma och då hann jag räfsa ihop de hela också. En klar skillnad mot den lilla Husqvarnan jag hade tidigare.

Sedan verkar kapslingen vid vinkelväxeln också betydligt bättre. Ett av de största problemen jag hade tidigare var att gräset snodde in sig och pressades in mellan axeln och kapseln som satt där. Det blev *väldigt* varmt och det bidrog säkert till att vinkelväxeln pajade. Sedan bidrar ju den större diametern till att hålla gräset borta från centrum också.

Trio-Balance selen sitter hur bra som helst. Maskinen är betydligt tyngre men det känns inte. Balansen och kontroll känns också utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.