Hej på er!

Vad tror ni om att investera i rubricerat kit?
http://www.essve.com/upload/3433/LXT Combokit slutkund.pdf

Det verkar prisvärt om man tittar på enheterna separat så får man i kittet en maskin "på köpet".

2 x 3,0 Ah Lithium-Ion batterier.
BJR181 Tigersåg 18 V, 3,0 Ah Lithium-Ion
BSS610SF Cirkelsåg 18 V, 3,0 Ah Lithium-Ion
BHP451 Slagborrmaskin 18 V, 3,0 Ah Lithium-Ion
BML185 Stavlampa 18 V Lithium-Ion
 
Verkar väldigt fint, kostar 7900:- ex moms

Jag har funderat på Dw´s 5-pack, men detta känns bättre, var och klämde lite på det idag och kvalitén känns superbra.

Tror att det är ett kanon paket.
 
Jag hann inte skriva klart mitt första inlägg, batterikraften dog i tangentbordet... :)

Det jag känner att jag inte har kläm på är hur "skruvdragaren" står sig mot Makitas övriga stora utbud och om den matchar mitt behov på bästa sätt? Kanske är det en för stor maskin? Är det mer en borrmaskin än en skruvdragare?

Förvisso har jag redan en enklare DeWalt skruvdragare som gör sitt jobb bra så Makitan kan bli ett bra komplement.

Mycket pengar, svåra beslut...
 
Japp, verkar vara identiska maskiner, bara väskorna som skiljer. Alldeles för bra pris för att motivera ett köp i Sverige ju! Även om man får betala tull och moms så kommer man undan nära 4000 kr under det svenska priset.

Det enda man får titta på då är en konverter för elen... Förhoppningsvis klarar kanske laddaren att ta in 230 V (?) så då räcker det med en konverter för uttag.

Någon som handlat av Tools Plus?
 
Makitas nya LXT-maskiner tillhör toppskiktet. Du kommer inte att bli besviken! Det enda som jag reagerar på är vikten på slagborren, 2.2 kg, vilket är i högsta laget. Den är mer att använda för tyngre jobb än att tex skruva gips. Gå in på en affär och jämför med Makitas BDF440SFE, som väger 1.6kg. Jag köpte en sån i somras och tycker att den är kanon. Den finns även som 18 voltare, har för mig att den då heter BDF441SFE.

Nu har du ju redan en DW skruvdragare, som du kanske kommer fortsätta att använda som skruvdragare framöver.
 
Laddarna brukar inte fungera för både 230v och 120v. Däremot lär det fungera bra med billiga konvertrar från tex. Classe. Laddarna är inte så strömkrävande.
 
Pengarna räckte inte till stora paketet men jag slog till på en sån här:
LXT202_L.jpg

LXT202

INCLUDES:
2 LXT Lithium-Ion 3.0Ah batteries (194205-3)
45-minute optimum charger (DC18SC)
Case

18V 1/2" LXT Hammer Driver-Drill BHP451
18V LXT Impact Driver BTD140
Charger DC18SC
2 ea. LXT Lithium-Ion 3.0 Ah Batteries BL1830

Det är amerikanskt utförande som är köpt från England. Reserrverat pris på kontot är 3 931,38 kr.

Behöver transformator således. Clas Ohlson:
Clas Ohlson - Mellantransformator Transformatorer handla beställ postorder

Vilken av dessa rekommenderas? Vad finns för alternativ?
 
Hobbex har ett billigare alternativ.
Artnr 52-72-10 OMFORMARE 230V-110V - 179,00 kr

Tyvärr ligger hobbex hemsida nere nu så du får ingen direktlänk.
 
Ja, den ser ju smidig (och billig) ut. "Max 100Watt." Räcker/duger/funkar?

Å andra sidan så äts nog de 70 sparade kronorna upp av frakt då jag måste beställa från Hobbex men kan besöka CO....

Vilken effekt ska jag välja ac CO:s alternativ?

EDIT:

Såg att Teknikmagasinet har en som ser identisk ut med Hobbex:
Teknikmagasinet - meningen med livet

219 kr. Frågan kvarstår, räcker 100 W?
 
Hittade en bild på nätet... Input = 100 W, kan man tolka det som att det räcker med en transformator som är specad till max 100 W?

El är inte mitt starka ämne...
 
  • MAKITA_ION_18V_CHARGER.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ginnfilt skrev:
Hittade en bild på nätet... Input = 100 W, kan man tolka det som att det räcker med en transformator som är specad till max 100 W?

El är inte mitt starka ämne...
Släng upp frågan på EL avdelningen i detta forum.
 
Mikael_L
ginnfilt skrev:
Hittade en bild på nätet... Input = 100 W, kan man tolka det som att det räcker med en transformator som är specad till max 100 W?

El är inte mitt starka ämne...
Då ska det räcka att den trafo du köper kan lämna 100W ut
Den kommer nämligen att dra mer än 100W in.
 
Mikael_L
Jo den på teknikmagasinet ska fungera.
Max belasting 100W betyder att den kan mata din laddare med 100W vilket är vad laddaren som mest kan käka.
 
Verkar ju utmärkt således. Man tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.