Som amatörfixare i huset där hemma och lite förtjust i att samla på powertools, undrar jag vad nyttan är med en minicirkelsåg?

Typ en sån här: http://www.makita.se/tool/15224/HS300DZ.html

Är det bara ett nättare verktyg än en vanlig cirkelsåg? Och i så fall, är det värt pengarna?

Den säljs hyggligt billigt i paket med en skruvdragare, därav min köplust. Som ökade en smula när frun tyckte att det allt räckte med skruvdragare i huset (jag tycker jag behöver en mindre).

Tack på förhand för svar på denna lite dumma fråga. :)
 
Hej.
Jag köpte en sådan för att ha med mig till brädgården i syfte att kapa ner skivmaterial innan hemtransport.. Använder annars endast klinga med sladd. Den dör tämligen fort men sågar faktiskt förvånansvärt exakt. Vill du veta mer får du fråga den som stal skiten när jag glömde den på just byggvaruhuset��
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Kör den till exempel när jag sätter gles eller läktar ett tak. Suveränt smidig maskin!

Rekomenderar prishammeren från Danmark. Bra priser
 
Har en sådan jag med!
Köpte ett 10,8v kit med lite annat smått och gott.
Det var skruvdragare (skitnöjd med den) dammsugare, häcksax osv.

Den är fantastiskt smidig att ha för alla småjobb, och känns väldigt exakt och gedigen.
Liten och nätt.

Men den är inte speciellt stark och jag upplever att klingan snurrar lite väl sakta.
Flera gånger "nyper" den, eller stannar helt när man kört lite grann på batteriet.

De max 25,5mm tjocklek angivet från makita är inte speciellt många centimeters kapning innan batteriet inte orkar.
 
Enda fördelen jag ser är att den kan stoppas i fickan, för lättare användning på platsen dit man inte vill släpa fram en större såg. Den jobbar på bra annars så länge batteriet håller vilket inte är så länge. Tror jag kapade 10-15 st 1"4 senast på ett batteri, som för övrigt är små och också får plats flera stycken i fickan :)
 
Skall man köpa Makitas modell skulle jag satsa på den som heter CC300DZ, samma maskin fast med tillsats för vattenkylning då man kapar glas/kakel. Träklingan passar även på den och prispåslaget verkar bara vara någon hundralapp eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.